Spenen, hoe? en waneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Spenen, hoe? en waneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 17:43

Mijn veulie is 15 juni ter wereld gekomen, en nu dachten we er zelf aan om haar het 1e óf het 2e weekend van december van de moeder af te halen,

Het veulen is zeer zelfstandig, drinkt ook niet meer zo heel veel bij mams, loopt meer bij mijn andere pony dan bij haar moeder, *is altijd al zo geweest* Koe

is dat dan de juiste tijd?

Haar moeder en haar oma, waren altijd onafscheidelijk, deze zijn dan ook langer bij elkaar gebleven,

en wat moet ik met de merrie? Moet ik nog maatregels nemen?

Puera

Re: Spenen, hoe? en waneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:58

Afhankelijk van je mogelijkheden zou ik nog íets langer wachten... tot ze minimaal een halfjaar oud is. Ondanks dat ze niet zoveel tijd bij haar moeder spendeert, leert je veulen nog wel essentiële dingen van haar.

Ik vind dat het beste om een veulen te spenen is om haar geleidelijk eraan te laten wennen dat ze niet meer bij d'r moeder staat. Dat kun je bijvoorbeeld doen door ze voor korte tijd uit elkaar te halen en dat op te bouwen tot een periode van een aantal uren...

Als je op die periode van een aantal uren uit elkaar zit, zou je ze bijvoorbeeld 's nachts uit elkaar kunnen halen, en moeder en veulen naast elkaar in een box te zetten. Dan kun je dat uiteindelijk uitbouwen tot het veulen ook overdag apart van de moeder loopt. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je veulen na het spenen heengaat... blijft ze thuis of gaat ze naar bv. een opfok?

Je kunt er ook voor kiezen om ze in één keer uit elkaar halen, maar ze dan nog wel naast elkaar in de box/weiland zetten, mits je daar de mogelijkheden voor hebt. Zo hebben merrie en veulen nog wel de mogelijkheid om elkaar te ruiken, zien, voelen, te horen enz. maar kan het veulen niet meer drinken. Eventueel zou je na een bepaalde tijd het veulen weer in hetzelfde weiland/paddock/... als de moeder kunnen zetten maar daarbij loop je wel het risico dat het veulen weer bij de moeder gaat drinken, dus dat zou je goed in de gaten moeten houden.

Kies je ervoor om het veulen niet meer bij de moeder te laten lopen dan zou ik zeggen: zorg dat het veulen niet alleen komt te staan. Een maatje is heel belangrijk! Dat kan zijn in de vorm van een leeftijdsgenootje, maar ook een ouder dier kan erbij (mits het oudere dier dit accepteert).

Wat betreft aandachtspunten voor de merrie: geef haar zeker de eerste week minder, of helemaal geen krachtvoer. Beweging is zeer belangrijk, dit heeft een positief effect op de opdrogende uier. Hou deze ook in de gaten, dat je merrie geen ontsteking krijgt.

Wat ook een bijdrage zou kunnen leveren aan het spenen is dat het veulen al gewend is aan mensen... en bv. dat het veulen een halster heeft omgehad en aan een touwtje mee kan lopen. Dat scheelt alweer een stuk stress wanneer je ze uit elkaar haalt.

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:35

Hoe is de merrie eronder? Mijn merrie is ze meestal na 4-5 maanden al wel zat, ook die veulens zijn altijd al heel snel zelfstandig.
Wij hebben geen andere mogelijkheid dan om ze meteen van elkaar te scheiden door verkoop, dit gaat altijd goed.
Moeders wil nog wel eens een dag van slag zijn, maar is meestal alweer snel vergeten.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 18:52

het veulentje is al verkocht, aan " LadyAngel " van bokt, ze woond een aantal km verderop, verder heb ik maar 1 weiland, e n1 stal, ze zijn gewendt om zelf te bepalen waar ze staan, en staan zeker niet op stal, dus vind dat niet echt een oplossing,
zodra het veulen los loopt p het erf, en ik ga met de merrie het land op, dan blijft het veulen bij de ander pony, de keus had ze zelf, ze kon mee, of ze kon bij de andere pony blijven, (ze liep los) en dan blijft ze toch bij de andere pony....

als ik met de merrie langs de weg ga, en ik laat de andere 2 thuis, dan is ze wel vaak heel erg blij haar moeder weer te zien, en begint gelijk met drinken...

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:57

Ik ben dus Lady Angel, Met mijn veulen van 4 maanden (veelste vroeg en ook nog is bij de moeder weg gehaald gelijk) Was ze ook best snel al dr moeder vergeten, het is elk geval in de buurt al gaat het niet goed.

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:06

heb ik heel bericht getypt en verzonde, is ie weg Boos!
Dat ze blij is dr moeder te zien zal altijd zo blijve of ze nou 5 maanden is of een jaar.
Als ze bij andere paardjes komt, is het verdriet al snel vergeten.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:29

hahahahha heb ik ook wel eens XBlossemX

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:49

Dit voorjaar heb ik mijn veulen gespeend, ik heb hem met een vriendje op het land gezet en de merrie met een oudere dochter in het land gezet.
De merrie heeft 1 dag geschreeuwd, toen ze opgedroogd was heb ik haar ook in het land gezet (van het veulen gescheiden) en verder heb ik geen problemen meer gehad met die 2.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 18:47

@ Polly: Ok, nou hopen dat het bij ons ook zo verloopt, zie trouwens dat je in bovenkarspel komt Lachen heb ik ooit eens een vriendje gehad, kwam er elk weekend

Dark_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:05

Ey nog een angel Cool

inweze als ze al zo zelfstandig is kan ze nu al weg, rond 5 maanden is een mooie leeftijd als ze toch al meer bij een andere pony loopt dan bij de moeder en niet zo veel meer drinkt, krijgt moeder ook weer rust.

maar goed jou keus natuurlijk, het is maar net hoelang je haar bij je wil houden.

Dark_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:38

Als je met de moeder weg loopt, 'schreeuwen' ze dan naar mekaar?

maike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:34

Probeer het topic in de gaten te houden. Heb ongeveer hetzelfde maar dan staat degene waar ik nu voor zorg al zo'n 13 jaar bij de moeder.. Rolleyes
Als iemand tips voor mij heeft, pm me alsjeblieft. Is natuurlijk niet helemaal dezelfde situatie maar moet er toch ook voor zorgen dat ze uit elkaar kunnen. (dat lukt nu nog niet zonder in paniek raken van beide paarden en een heleboel zenuwen, getrek, gedraai en gehinnik!)
Sorry, sorry, sorry, erg offtopic!