Afhankelijk van je mogelijkheden zou ik nog íets langer wachten... tot ze minimaal een halfjaar oud is. Ondanks dat ze niet zoveel tijd bij haar moeder spendeert, leert je veulen nog wel essentiële dingen van haar.
Ik vind dat het beste om een veulen te spenen is om haar geleidelijk eraan te laten wennen dat ze niet meer bij d'r moeder staat. Dat kun je bijvoorbeeld doen door ze voor korte tijd uit elkaar te halen en dat op te bouwen tot een periode van een aantal uren...
Als je op die periode van een aantal uren uit elkaar zit, zou je ze bijvoorbeeld 's nachts uit elkaar kunnen halen, en moeder en veulen naast elkaar in een box te zetten. Dan kun je dat uiteindelijk uitbouwen tot het veulen ook overdag apart van de moeder loopt. Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je veulen na het spenen heengaat... blijft ze thuis of gaat ze naar bv. een opfok?
Je kunt er ook voor kiezen om ze in één keer uit elkaar halen, maar ze dan nog wel naast elkaar in de box/weiland zetten, mits je daar de mogelijkheden voor hebt. Zo hebben merrie en veulen nog wel de mogelijkheid om elkaar te ruiken, zien, voelen, te horen enz. maar kan het veulen niet meer drinken. Eventueel zou je na een bepaalde tijd het veulen weer in hetzelfde weiland/paddock/... als de moeder kunnen zetten maar daarbij loop je wel het risico dat het veulen weer bij de moeder gaat drinken, dus dat zou je goed in de gaten moeten houden.
Kies je ervoor om het veulen niet meer bij de moeder te laten lopen dan zou ik zeggen: zorg dat het veulen niet alleen komt te staan. Een maatje is heel belangrijk! Dat kan zijn in de vorm van een leeftijdsgenootje, maar ook een ouder dier kan erbij (mits het oudere dier dit accepteert).
Wat betreft aandachtspunten voor de merrie: geef haar zeker de eerste week minder, of helemaal geen krachtvoer. Beweging is zeer belangrijk, dit heeft een positief effect op de opdrogende uier. Hou deze ook in de gaten, dat je merrie geen ontsteking krijgt.
Wat ook een bijdrage zou kunnen leveren aan het spenen is dat het veulen al gewend is aan mensen... en bv. dat het veulen een halster heeft omgehad en aan een touwtje mee kan lopen. Dat scheelt alweer een stuk stress wanneer je ze uit elkaar haalt.