keuze shet op stal of op het land?? help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zippo2004

keuze shet op stal of op het land?? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:13

ik moet van de hoefsmid een keuze maken of ik ijzertes hou en met mn wagen kan rijden of dat ik hier voor de hele winter mee stop en dan de ijzers eraf haal en hem dan op het land laat lopen.
Ik vind dit een hele moeilijke keus aangezien ik alleen die wagen heb en verder niets met hem kan.
ben erg aan hem gehecht maar weet niet wat ik dan nog met hem moet doen. Heb weinig zin om alles te betalen en er niets voor terug te krijgen.
wat moet ik doen?

groetjes lisette

Maaik

Re: keuze shet op stal of op het land?? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:00

Ander dingen met hem doen.
Ik vind het een beetje vaag eigenlijk.
Je wereld houdt niet op naast mennen hoor.
Longeren, fietsen, wandelen, VD, NH, Lange lijnen, eventueel klein ruitertje zoeken.

zippo2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:04

Maaik schreef:
Ander dingen met hem doen.
Ik vind het een beetje vaag eigenlijk.
Je wereld houdt niet op naast mennen hoor.
Longeren, fietsen, wandelen, VD, NH, Lange lijnen, eventueel klein ruitertje zoeken.

voor fietsen en wandelen en rijden heeft hij ook ijzertjes nodig want dan loopt hij nog over de weg.
hij heeft ook gewoon heel veel plezier in het lopen voor de wagen.
het gaat om het land en de bak die te blubberig ziijn, hij zakt er tot in zn knieen in, daar hoef ik hem ook niet in te longeren.
wat is nh?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:11

Voor paar keer per week over de weg te wandelen of fietsen heeft die bij de lange geen ijzertjes nodig.
Ik heb eigenlijk ook nooit mijn paarden op ijzertjes terwijl ze dan paar keer per week een flink eind over de weg gaan. Te korte hoeven? Nooit!
Stukjes mennen kan ook makkelijk op de weg.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:13

wandelen en fietsen gaat prima zonder ijzers hoor Knipoog ! mijne loopt ook zonder ijzers bijna dagelijks op straat! hoefjes zijn zeker niet te kort!! dr is zoveel met een shet te doen zónder te rijden en te mennen! en mennen zonder ijzers kan ook, al zou ik dat wel iets minderen. als ze de kar trekken moeten ze meer afzetten en slijten de hoeven dus wat extra!

NH is de afkorting voor natural horsemanship.

verder ben ik dr sowieso niet echt voor om een shet op stal te zetten! shetten (of eigenlijk alle paarden...) horen lekker op de wei met (eventueel) een schuilstalletje!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:43

Je kunt inderdaad zoveel meer doen, maar ik moet wel te kennen geven dat sommige paarden [ook shetjes] geen goede hoeven hebben en dus wel ijzertjes moeten. Dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Heeft hij hoeven die snel brokkelen, scheuren e.d.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:45

Mijn paard loopt ook voor de kar, heb de ijzers er wel af laten halen voor de winter.
Maar ik men nog steeds wel, alleen niet zo vaak als in de zomer. Ik men ongeveer 1 keer per week, een ronde van ongveer 5 km en dat gaat prima hoor zonder ijzers.

Ik ben ook van mening dat shetten eigelijk lekker op de wei horen te staan

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:52

Als jij zoveel van mennen houd..tjah dan moet je er overnadenken om het misschien toch hoefijzers onder te doen..
maar dan moet je wel veel gaan mennen met hem...

of geen hoefijzers en gewoon met hem lopen naast de fiets en longeren enz..Dat kan wel..
mijn paard heeft ook geen ijzers maar loop er altijd mee buiten over de dijk enz..

En loop dan wel op de stukjes gras enz..

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:54

Wel eens over hoefschoenen na gedacht? Ik weet er verder niet veel van, maar misschien is dat een oplossing voor je?
Overigens, ik loop 6 dagen per week met mijn paard een stuk over de weg (min. 2 max 8km) En ze heeft super hoeven!

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:56

Hoi,

ons shetje staat ook in het land, heeft wel een schuilstal en heeft al ruim een jaar geen ijzers meer, maar loopt wel ong. 3 keer in de week gewoon buiten. Ene keer met mijn dochter erop andere keer voor de kar, geen enkel probleem. Zo hard slijten zijn hoefjes echt niet.
Waarom probeer je niet een winter zonder ijzers, kun je altijd zien of het je bevalt.
Succes met je keuze

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:39

Hoefschoenen lijken me ook inderdaad hier een ideale oplossing, kan hij lekker buiten blijven en als je gaat werken doe je de schoenen om

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:44

Hoe veel men je in de winter? Het is vies weer en vroeg donker.

Als dat ongeveer 1x in de week is kan dat makkelijk en dan zeg ik lekker ijzers er onder vandaan en op het land.

Ik heb ook de ijzers onder een van mijn merries vandaan gehaald voor de winter. Mijn andere merrie moet ivm een blesure wel op ijzers blijven staan, anders gingen die er ook onder vandaan.

Lotjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:38

Ik heb ook 2 pony's voor de wagen staan, ik rijd in de winter gewoon door. Zolang het niet heel erg heeft gesneeuwd. Mijn pony's (ook m'n shetlanders) staan van 's ochtends 8 uur tot 's avonds 5 uur op het land en 's nachts op stal. Ik zou niet weten waarom je ijzers eraf zou laten halen. Je kan hem toch ook gewoon uit het land halen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:52

Als de wei heel blubberig wordt, zou ik 'm liever binnen zetten.
Anders de hoefijzers eraf.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:22

Bij mijn Shet gaan ze er de volgende keer vanaf. Ja
Omdat het glad in de wei wordt en wij minder ermee doen ik de winter..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 18:37

Waarom eigenlijk die ijzers eraf van de winter? Jolly staat ook gewoon in de winter op ijzers (Vanwege niet correcte bouw)
Maar ik heb er geen problemen mee hoor op het land. Jolly die past zich aardig aan met uitraazen op het land ivm uitglijden.

zippo2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 22:58

bedankt allemaal voor jullie reacties,
voor de duidelijkheid mijn pony staat dus pas 3 weken op ijzers en mijn pony staat in het land waar hij nu loopt tot aan zijn buik in de blubber, hierdoor liggen ze er binnen 3 weken er al weer af. De redem dat hij op ijzers staat is dat de hoeven te kort werden omdat ik er veel mee rij, hij staat ook langs een weg en daardoor rij ik ook veel over de verharde weg.
Verder doe ik ook genoeg andere dingen daar ligt het niet aan. maar hij is gewoon in topvorm en wil hem niet de hele winter laten staan zodat hij niets meer aan zijn conditie doet. ben ook op zoek maar ander land, zodat de ijzers er misschien beter onder blijven zitten. ik wil het beste voor mijn pony en wil hem zijn vrijheid ook niet afnemen.
groetjes