fjordenruiters help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

fjordenruiters help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:00

Vrijdag heb ik weer mn wedstrijd en die fjord van mij houd niet van wedstrijden en ook niet van onder het zadel rijdewn alleen maar van mennen dus .. oke hij doet het wel maar rechtergalop doet hij wel maar vliegt heel de ring door niet meer te houden hij is oersterk en krijg hem dan niet terug dus ik wil de galop op rechts niet doen hij doet het niet thuis laatstaan opwedstrijd!! Vorige keer ook meegemaakt maar toch nog 174 punten gehad maarja tips voor thuis oefenen??? Oke als ik hem met veeeel moeite in rechergalop krijg dan kan ik alleen maar rechtuit want op volte kan dus echt niet daar is hij te sterk voor ook al heb ik mn buiten been goed erbij buitenteugel het helpt niet!!! iemand tips voor rechtergalop met grote voltes>???
Dankje kusKus

Bella

Re: fjordenruiters help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:19

De paarden die ik hier in de galop heb zien uitbreken, kwamen te kort in hun eigen balans. Het kunnen lopen op hun eigen vier benen in de galop. Denk dus dat je hier flink op moet gaan oefenen, door hem sterker te maken in de galop. Niet sterker in de hand, maar sterker in zn achterhand. Hij breekt uit omdat het hem te moeilijk wordt!
Verder zelf rustig blijven, houding niet verkrampen zodra hij weg vliegt, niet je hand omhoog trekken. Liefst hem nog voor het inzetten van zijn wegspringactie, met stem stimuleren door te gaan in de goede richting. Meestal werkt 1 korte kreet goed genoeg (hier dan).

En springt ie je een keer weg....en heb je de mogelijkheid...stuur m dan recht op de bakrand af zodat hij wel moet stoppen. En blijf dat doen, probeer direct de onstuurbare snelheid er uit te halen!! En zodra je voelt dat hij het moeilijk krijgt in de galop en hij onder je uit wil breken? Neem m dan nog net ervoor terug naar de draf en probeer daarna weer aan te springen in de galop.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 07:28

ik ben het eens met wat bella zegt, kan je niet ook oefenen met galop op de grote volte?

Oja op de bakrand afsturen is een goede, alleen je moet niet schrikken, want sommige paarden stoppen niet en lopen tegen de bakrand aan, leren ze veel van en dan is het zo over!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:19

Je hoeft nog niet eens te oefenen in de galop. Zorg dat je fjord soepeler en elastischer word. Wat Bella zegt, meer balans verdeeld over 4 benen en je paard recht richten. (of een goede instructeur zoeken)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:23

Is het niet beetje kort dag om nu een oplossing te gaan zoeken= Aangezien je vrijdag al wedstrijd hebt. Lijkt mij dat het verstandiger is eerst te zorgen dat je thuis een nette proef kan rijden en dan pas op wedstrijd gaat. Ik zou als ik jou was een goede instructeur zoeken. Die zien toch net wat meer en kunnen je helpen met het probleem.
Veel succes!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:47

Hij is onstuurbaar dan ,, echt hij breekt los en ik krijg 550kg niet om! dusja?? en ik heb al verteld heb eerder wedstrijd met hem gehad alleen niet gegalopeert op recht dus iemand tips voor vrijdag??

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:38

ik zou vrijdag over slaan, op je gemakje eerst je probleem met je fjord verhelpen voordat je jezelf al met angst in je achterhoofd op wedstrijdterrein gaat begeven.

neem anders wat extra les en longeer hem eens, misschien dat het jou dan duidelijker wordt en je het beter ziet, zou sowieso vrijdag vergeten, zo snel los je zoiets niet op.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:25

Ik moet meedoen .. om ervaring met hem op te doen .. maar ik doe gewoon rechtergalop niet en verder gaat het wel lukken..(vorige keer ook gedaan en had 174 punten)?? iemandn og wat leuke tips voor fjord mooi te maken voor wedstrijd?? en wat zoudewn jullie doen als je toch echt proefje moest rijden maar rechtergalop niet lukte?

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:34

Ik zou nog even de rechtergalop overslaan. Eerst maar even thuis oefenen.

Nog een tip om zijn achterhand sterker te maken: veel tempowisselingen rijden in draf, terugnemen tot bijna stap en dan terug voorwaarts, en naar voren rijden en terugnemen en veel oefeningen voor zijn balans. Op die manier zou hij ook makkelijker nageeflijk moeten worden wat volgens mij ook een probleem is in die galop.
Leer hem eerst in stap en draf goed wenden en gehoorzaamheid dan lukt het vast beter in de galop.
En inderdaad een goede instructuur doet wonderen.

Succes en volhouden, op een dag snapt hij het wel!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:46

Ik heb een goeie instructrice elke week 1x priveles van een uur nhb instructrice op Zz niveau ze geeft ook goed les maar ik houd hem nog gewoon niet op de rechtergalop hij scheurt alle kanten op en vooral op volte breekt hij uit op hoefslag kan ik hem nou nog wel beetje houden maar bedankt voor tips iemand nog mooi maak tips??

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:01

In verband met mooimaaktips:
-zorg dat de manen netjes geknipt zijn( vind ik nog wel moeilijk). Bij lange manen een hengstenvlecht of matje vind ik wel mooi.
-voor de rest vind ik een knotje in de voorpluk wel mooi staan en ook de staart ingevlochten
-zorg dat de staart netjes geborsteld of uitgepluisd is en een beetje staart en manenspray laat hem mooi glanzen. Je kan hem ook wassen met gewone babyshampoo.
-de rest van zijn lichaam goed poetsen(ev. wassen) en de oren en hoofd netjes ontdoen van overtollig haar(daarmee bedoel ik de kaaklijn en de plukken uit de oren)
Een grooming blokje is ook handig bij het poetsen of met een stofdoekje of babydoekje kan je hem ook laten glanzen( niet onder zadel ivm glijden). Wel even zeker zijn dat het geen allergische of andere reacties teweeg brengt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en ik duim voor je vrijdag. Toitoitoi!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:12

Dankje*D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:15

ik heb voor mijn fjord nu een hackamore, omdat ze met bit te sterk is, het is een testje, kijken of dit beter gaat.
weet niet of je daar iets aan hebt maar ik meld het gewoon even..

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:21

paula.. je doet toch ook mee aan de clinic.. hoe wil je het daar doen als ze er elke vandoor gaat als ze in de rechtergalop gaat..?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:39

Het is een les hoor geen wedstrijd.... hij moet het leren en misschien heeft Jolanda goede tips ik zou niet meedoen als het wedstrijd wasmaar het is les om beter te worden niet om te zeggen hij kan het niet dus niet meedoen..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:05

Je schrijft toch echt dat je op wedstrijd gaat: Vrijdag heb ik weer mn wedstrijd. Maar het is dus een clinic? Of heb je wedstrijd en clinic? Ik snap hem even niet meer.

Maargoed indien wedstrijd: niet starten, zonde van je tijd.
Een wedstrijd is bedoeld om te laten zien wat je kunt, niet wat je niet kunt.

Nee thuis goed les en zorg dat je paard in balans gaat lopen. Hij heeft duidelijk geen respect voor je en dat moet je eerst verdienen/krijgen. Veel overgangen rijden, recht richten en in balans rijden.
Probeer hem in alle gangen op je zit terug te rijden en niet dmv stevige teugeldruk, daar gaan ze juist alleen maar harder van lopen. Steek niet je been al maar blijf hem aan je paard houden hoe hard hij ook gaat, zo leer je elke pas beheersen en controleren.

heeft hij dit probleem ook met longeren?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 07:26

Nee vrijdag moet ik op wedstrijd voor de club dit is verplicht.. om ervaring op te doen.. en die clinic (les dus) is volgende week zaterdag en dat heb niks met wedstrijd te maken.. met longeren heeft hij dit probleem (bijna) niet !

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:58

Hoe kan een wedstrijd nou verplicht zijn als je paard er nog niet klaar voor is?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:38

ja jouw paard jouw keuze lijkt me idd niet dat ze je ertoe kunenn verplicten, rome is ook niet in 1 dag gebouwd...............neem je tijd daar hebben jullie samen meer aan dan snel snel iets willen verhelpen, wat in zo'n korte tijd toch al niet lukt.

mooimaaktips? gewone fjord toiletteer beurtje, goed poetsen en klaar!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:09

Het is mijn paard niet verzorgpaard eigenaar wil hem ervaring laten opdoen..

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:08

Ervaring opdoen is alleen zinvol als de kans groot is op een positieve ervaring. Als je van tevoren al weet dat hij de ring door gaat vliegen zou ik gewoon die wedstrijd neit met hem rijden, hoe graag de eigenaar dat ook zou willen.
Eerst altijd zorgen dat je je paard thuis goed voor elkaar hebt en dan pas wedstrijden gaan rijden. Je zou eigenlijk je paard thuis al een niveau verder moeten hebben dan je wedstrijd.
Dus als je een B-wedstrijd wil rijden, dan moet hij thuis eigenlijk al L lopen.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:19

Ik heb eigenlijk ook zoiets. Als ik wil galoperen met mijn fjord gaat die racen. Hierboven word ook al gezegt stuur tegen de bakrand op maar mijne blijft er gevaarlijk net voor stil staan. Wat ik nu doe ik eerst longeren dan er pas op. Ik heb hem nu ongeveer 2 maanden en het gaat steeds beter onwijs langzaam maar het gaat. Eerst ging die in stap al onwijs met je aan de haal toen heb ik alleen gestapt en toen dat goed ging ben ik met de draf begonnen. Volgende week gaan we gewoon galop proberen. Doe lekker rustig aan kan ik je als tip meegeven. Je moet meedoen aan de proef maar moet je ook meedoen als je paard kreupel is? Nee toch dus ik denk dat je mischien wel iets kan regelen en anders gewoon niet galoperen even zeggen tegen de jury. Veel succes op de wedstrijd en de clinic (en ja een clinic is les en van lessen moet je leren Knipoog )

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:28

misschien een idee om hem eerst te longeren en als dit goed gaat, er zelf op gaan zitten terwijl iemand anders m longeert. En dan langzaam meer "omschakelen" van longeren naar rijden.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:40

Dat helpt echt vind ik dat doe ik ookbij me fjord en het gaat steeds beter;)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:16

@_inge_ en pompompom aan jullie reacties heb ik iets! niet aan reacties van doe gewoon niet mee en van waarom doe je mee aan clinic als hij flipt daar vroeg ik niet om alleen om tips dus bij deze topic kan opslot dankje !