Met hengst naar keuring, hoe, wat, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Met hengst naar keuring, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 16:13

Ik heb onlangs een jonge hengst gekocht van 1,5 jaar oud Lovers .
Hij staat ingeschreven bij het KWPN.
Ik zou hem heel graag goed gekeurd willen hebben als dekhengst (tsja, wie wil dat nou niet?) Knipoog .
Aangezien ik tot voor kort niets met hengsten had of eventuele keuringen rijzen er nu toch een hoop vragen Verward .

Wie kan mij meer vertellen over welke keuringen ik naar toe moet, vanaf welke leeftijd, waar ze dan op beoordelen, etc,etc?
Je kunt ze ook klaar laten maken voor de keuringen toch, of is dat alleen bij merries?
Alle info is welkom!

Anoniem

Re: Met hengst naar keuring, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:40

Pff, dat is een heel verhaal.
Heb je enig idee van de kosten van de hengstenkeuring? Ik zou zeggen mail het KWPN eens.
En vertel eens wat meer over je dekhengst.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:42

Enige tip die ik je kan geven: Hou er terdege rekening mee dat het ontzettend moeilijk is om als particulier (en vreemde) een hengst goedgekeurd te krijgen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:52

dat gaat je echt nooit lukken Bloos moet je hem naar een erkend station brengen, en eerst hun laten oordelen over de aanleg van de hengst.
Een bokvoetje, kan al de doorslag geven dat hij er niet heen mag.
En ik loop nu bij de wiemselbach een onderzoek te doen naar 2 hengsten die dus wel naar de verichtingen gaan, en dat zijn toch 2 paarden met super veel kwaliteit, ik vind ze er geweldig over lopen, terwijl de hengstenhouder zo een hele rij met miniscul negatieve dingen over de hengsten zegt.

Ik zou me er eerst maar eens in verdiepen Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:21

-> F-AM

Het is niet onmogelijk om als particulier een paard goedgekeurd te krijgen, maar het kost hoe dan ook enorm veel tijd en geld.
Voor je aan het hele circus gaat beginnen moet je je eerst afvragen of je paard op papier wel interessant is gefokt en of hij uit een goede moederlijn komt. Daarnaast moet je paard zeker correct gebouwd zijn(maar dat is nu nog moeilijk beoordelen) en goed kunnen bewegen/springen. En dan moet het dier ook nog eens gezond zijn.

Als je denkt dat het de moeite waard is kun je kiezen of je hem zelf klaarmaakt of dat je het door een prof laat doen. Zelf klaarmaken is erg veel werk en je moet er wel aardig handig in zijn, wegbrengen kost een flinke duit centen.

De hengsten komen aan het einde van het jaar dat ze 2 worden voor de eerste bezichtiging. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat en wat de kosten zijn kun je bij het KWNP navragen(staat ook vast wel ergens in het stamboekreglement op de site)

Persoonlijk zou ik er als particulier niet aan beginnen tenzij ik echt een hele goede had en die zou ik dan eerder verkopen aan een hengstenhouder dan zelf aan dat gedoe beginnen. Vind het een flinke belasting voor die dieren en ze moeten al erg vroeg uit de opfok komen, daarnaast is het als particulier bijna niet te doen om je goedgekeurde hengst thuis te houden. Veel te veel gedoe met springen ed.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:28

Ik heb ook een hengst (sinds 2 week ruin) waarmee we naar de keuing wilden. Het heeft een geweldige bouw, goed karakter, mooi hoofd en goede bewegingen. Toch heeft ie iets korte voorbenen, niet te zien tijdens bewegingen, en staat ie wat frans. Dit is de reden waardoor we toch de keuze gemaakt hebben niet de hengstenkeuring te doen.
Het kost verschrikkelijk veel geld, en als je een hengst hebt waarvan je niet helemaal zeker bent wat ze vinden van de afstamming of een enkel klein minpuntje eraan zit, moet je t gewoon niet doen. Gewoon reeel blijven en je paard wordt er niet minder van een jaar langer op t land te staan!

Laat je paard volgend jaar bekijken door een profesioneel iemand en vraag zijn mening wat hij zou doen als het zijn paard zou zijn. Hierdoor krijg je t beste beeld met wta je zou kunnen gaan doen met je paard Lachen.

Ben eigelijk wle egr benieuwd naar de hengst als jij denkt dat ie er wel goed genoeg voor is!
Ohja, hij moet ook een erg goed papier hebben om goedgekeurd te worden, een hengst in zn papier die op latere leeftijd afgekeurd is heeft niet veel kans, als het niet te ver weg in zn bloed zit.

Foto!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:25

Kosten totale proces ongeveer 10.000 euro.

Moet een hengst zijn met een mooi papier, moederlijn moet predikaatrijk zijn, veel sport/keuringspaarden hebben voorgebracht.
Verder uiteraard een hengst die eruit springt bij zn jaargang, qua beweging, exterieur etc.

Verder dan altijd slim om het half te verkopen aan een hengstenhouder die hem professioneel klaar kan maken voor de keuring, die is op 2,5 jarige leeftijd.

Wat is de afstamming met moederlijn/stam? Predikaten? Fotootje? Is hij naar een keuring geweest? Waar heb je hem vandaan?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:33

Is het de hengst die in je profiel staat??

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:36

ja Suzanne heeft gelijk... het is niet makkelijk en erg duur, met natuurlijk het risico dat hij afgekeurd wordt.
Wij hebben een gelderse hengst op stal, die gaat naar de gelderse hengstenkeuring, het proces ernaartoe is een heleboel hetzelfde...

Ik zou eerst iemand die gaat over een deel van de selectie van de KWPN hengstenkeuring langs laten komen, die kijkt of het uberhaupt de moeite waard is om hem naar de hengstenkeuring te doen. Dat is altijd een groep mensen die daarover gaat en die kijken dan naar de papieren, naar de bewegingen, exterieur, gewoon een beetje globaal.

Dan als zij het de moeite waard vinden komt er een klinische en rontgenologische keuring, waarbij bij het kleinste afwijkingkje al gelijk gepaniekeerd wordt. Ze zijn heel nauw daarmee. En je kunt kiezen of je voor die keuring of na die keuring een spermatest wilt laten uitvoeren. Want ook zijn sperma moet tiptop in orde zijn!

Als dat allemaal goed is, dan heb je een kleine kans dat je hengst ook weldegelijk hoort bij de eisen die ze stellen op de daadwerkelijke voorselecties etc.

Veel succes in ieder geval!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:44

Ok, ok, laat maar, dat wordt niets!
Dacht er schijnbaar iets te makkelijk over... Bloos
Zoals ik al aangaf wist ik er echt he-le-maal niets van Blond , vandaar mijn vraag.
Maar ja, dan houdt het op.
Miss. dat ik nog wel iemand er naar laat kijken van het KWPN, maar nu weet ik iig waar ik aan toe ben. Haha!

Bedankt voor jullie reacties!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:46

Nimmedor schreef:
dat gaat je echt nooit lukken Bloos moet je hem naar een erkend station brengen, en eerst hun laten oordelen over de aanleg van de hengst.
Een bokvoetje, kan al de doorslag geven dat hij er niet heen mag.
En ik loop nu bij de wiemselbach een onderzoek te doen naar 2 hengsten die dus wel naar de verichtingen gaan, en dat zijn toch 2 paarden met super veel kwaliteit, ik vind ze er geweldig over lopen, terwijl de hengstenhouder zo een hele rij met miniscul negatieve dingen over de hengsten zegt.

Ik zou me er eerst maar eens in verdiepen Knipoog

Ja, daarom vroeg ik ook maar eens hoe en wat.
Als het al een haalbare kaart zou zijn had ik me er zeker heel veel beter in verdiept hoor!
Maar ik merk al wel dat ik het niet eens hoef te proberen... Knipoog

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:53

Als jij denkt dat je paard er goed genoeg voor is zou ik me niet laten ontmoedigen.
Is het inderdaad de hengst in je profiel?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 10:31

Ja, dat klopt, dat is hem.
Hij was er net en helaas zijn t nogal kl*te foto's geworden.
In het echt is hij veel mooier.

Maar nogmaals, ik had echt niet zoiets verwacht als hierboven beschreven, ik had er geen weet van. Bloos
Miss. dat ik idd nog iemand langs laat komen die er verstand van heeft, gewoon om te kijken wat hij/zij ervan zou zeggen, maar verder koester ik geen verwachtingen meer.
Het moet leuk blijven, voor zowel mijn vriend en mij als het paard! Ja

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:01

Myfairytale schreef:
Ja, dat klopt, dat is hem.
Hij was er net en helaas zijn t nogal kl*te foto's geworden.
In het echt is hij veel mooier.

Maar nogmaals, ik had echt niet zoiets verwacht als hierboven beschreven, ik had er geen weet van. Bloos
Miss. dat ik idd nog iemand langs laat komen die er verstand van heeft, gewoon om te kijken wat hij/zij ervan zou zeggen, maar verder koester ik geen verwachtingen meer.
Het moet leuk blijven, voor zowel mijn vriend en mij als het paard! Ja

Als hij potentie had voor de hengstenkeuring was hij als veulen al in het bezit van een hengstenhouder gekomen, al of niet nog even gefaked langs een veiling.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:21

Ja, misschien wel ja.
Maar ja, omdat ik er niets van wist heb ik het maar gevraagd hier.
En ach, voor mij blijft ie toch een hele goede en mooie hengst! Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:24

Myfairytale schreef:
Ja, misschien wel ja.

En dat is het belangrijkste!

Toch is ie helemaal niet echt beroerd gefokt hoor. Jammergenoeg niet zoveel predikaten in de moederlijn maar stel dat ie op 2 jarige leeftijd ineens heeeeel apart blijkt, kan je het altijd nog overwegen. De kans op goedkeuring is nihil maar misschien wordt ie wel ster ofzo.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:15

Suzanne F. schreef:
Myfairytale schreef:
Ja, misschien wel ja.

En dat is het belangrijkste!

Toch is ie helemaal niet echt beroerd gefokt hoor. Jammergenoeg niet zoveel predikaten in de moederlijn maar stel dat ie op 2 jarige leeftijd ineens heeeeel apart blijkt, kan je het altijd nog overwegen. De kans op goedkeuring is nihil maar misschien wordt ie wel ster ofzo.

Precies. Ik wacht wel gewoon af hoe hij zich ontwikkeld.
Als ik denk dat het wat wordt dan haal ik er eerst wel iemand bij die er verstand van heeft. Knipoog
En gebeurt er niets, ook goed, als hij maar lekker in zijn vel zit en een goed paardje voor mij is. Haha!