gotspe z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yunis

gotspe z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:08

hey,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw en heb ik al onmiddellijk een vraag.

Ik heb een veulen van orlando x gotspe z , nu heb ik al heel wat informatie over orlando gevonden en al heel wat meningen gehoord maar over moeders vader weet ik eigenlijk heel weinig alleen dat hij hannoveraan is en bwp goedgekeurd nu was mijn vraag of jullie wat meer weten over deze hengst, en wat jullie mening is over hem. Ook over orlando mag je gerust je mening geven.

Alvast bedankt

Lidewijke

Re: gotspe z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:24

Heb je het over deze Gotspe? http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=44156
Deze is iig BWP-ggk.
En Orlando, tsja Heartbreaker he. Ik heb hem nog niet live aan het werk gezien oid, maar bij zijn karakter kan ik me wel wat voorstellen. (er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar naar wat ik van Orlando gehoord heb is hij er dus geen)

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:29

ja het is idd deze , alleen vind ik er niet meer over. En wat bedoel je met is hij er dus geen

czar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:40

Indien je de BWP gekeurde gotspe bedoeld; deze hengst stond ter dekking bij Frans Hemeryck (Haras de Lauzelle in Waver) die hem in Duistland had aangekocht en werd een tijdje uitgebracht in de sport door diens zoon Rik. Wat ik mij van de hengst nog kan herinneren is dat hij niet van de grootste was en vrij beknopt van bouw. Had wel een draf met veel afdruk en takt en kon zeker aardig springen. Wat karakter betreft was hij niet van de gemakkelijkste en ik meen mij te herinneren dat hij om deze reden zelfs werd geruind op een bepaald ogenblik. Ik heb er zelf nooit een nakomeling van gezien.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:34

ja deze is het ik weet alleen dat hij vroegtijdig uit de sport genomen is maar verder niet waarom.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:30

yunis schreef:
ja het is idd deze , alleen vind ik er niet meer over. En wat bedoel je met is hij er dus geen

ik bedoel dat (naar wat ik gehoord heb he, ben hier absoluut niet zeker van) hij een typisch Heartbreaker-karakter zou hebben.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 19:55

hij is nog te jong om echt te weten hoe zijn karakter zal zijn. Nu juist zes maand ,maar voorlopig mag ik zeker niet klagen. Hij is naar mijn mening behoorlijk slim, hij is nu een maand en een half bij mij en alles wat een veulen op die leeftijd volgens mij moet kennen zit er echt al in gebakken. wat nog moet komen zullen we dan wel zien. Als hij zo verder doet denk ik dat er nooit veel problemen zullen komen maar dat weet je natuurlijk nooit. En moeder haar karakter zal ook wel wat invloed hebben.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:33

Gostpe begon zijn carrière op Zangersheide, en ging in eerste instantie als Gotspe Z door het leven. Hij verhuisde wat later naar de hengstenhouderij van Frans Hemeryck. Op model ging het om een sterk gemaakte, compacte, iets beknopt aandoende hengst. De croupe was nogal recht en ouderwets. Gotspe had veel vermogen, en kon erg hard springen. Hij had in principe de kwaliteit om internationaal te lopen, maar zijn karakter viel tegen. De hengst ging af en toe gewoon in staking. Dat kun je niet vergelijken met Heartbreaker, of met zijn nafok. Producten van Heartbreaker zijn bloederig, heet, delicaat, en vlug gestressed, maar doorgaans willen ze wel graag springen. Gotspe daarentegen was niet binzonder heet, maar wél intelligent, en op bepaalde momenten had hij er eenvoudigweg genoeg van. Ik heb hem ooit eens aan het werk gezien met Rik Hemeryck tijdens het Belgisch Kampioenschap jumping op Bavikhove. Het duo maakte kans op een dichte ereplaats, mss zelfs het podium, maar tijdens de tweede finaleronde trok de hengst simpelweg de remmen dicht. Einde verhaal. Hoe het zit met het karakter van je veulen zul je pas later te weten komen, als het als jong paard eens echt aan het werk wordt gezet. Maar zoals je zelf al zegt, ook de moeder speelt natuurlijk mee.

PS : Gotspe heeft weinig gedekt, maar er zijn hier en daar toch een paar nuttige springpaarden van gekomen.

Rob

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:14

Bedankt voor de informatie, ik weet niet waar je ze gevonden hebt maar ik ben heel blij nu toch iets over hem te weten behalve dan hetgeen mijn fokker vertelt heeft, maar die praat zoveel dat ik soms niet goed weet over welk paard hij juist bezig is. Mijn veulen is heel gewillig voor het moment wat hij wel van moeders kant mee heeft is zijn laag knuffel gehalte maar dat stoort mij niet daarvoor heb ik een hond. Op de eerste plaats wil ik een paard met wat capaciteiten en een beetje karakter.