Groninger goed dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLuna

Groninger goed dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:29

Zijn er eigenlijke Groningse paarden die op goed/hoog dressuurniveau lopen?
Of hebben jullie geen idee/ervaring ermee?

fabienne

Re: Groninger goed dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:28

Vraag maar eens aan Nimber hier op bokt. Zij rijdt een groninger op Z niveau!

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 12:27

Ik heb even op dr profiel gekeken, dus ze kunnen ook goed op hoog niveau meelopen!
Zijn er nog meer mensen met ervaringen?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:16

Wij hebben een Groninger merrie Hesta.
Haar vader Eendracht was Z2 dressuur. Haar moeder Henda was dit ook. Moeders-vader Floryan liep hier in Ned ZZ-licht en is over de grote plas heen verhuisd...
Farao (v Floryan) is ook een goedgekeurde hengst bij het GRP en loopt ZZ-Zwaar met Anouk de Lint...
Marjolein Kniested rijdt ook ZZ-Z met een Floryan nakomeling (ik geloof Floyd?)

Ik denk wel dat het een beetje afhangt van welke bloedlijn binnen het GRP het paard komt. Een dier dat echt uit een hele zware lijn komt zal wellicht iets meer moeite hebben met buigingsoefeningen dan een dier uit een lichtere lijn.
Daar komt bij dat er momenteel steeds meer goede ruiters/amazones zijn die de Groninger "ontdekken". Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer Groningers in de dressuur te vinden zijn...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:20

hananya schreef:
Daar komt bij dat er momenteel steeds meer goede ruiters/amazones zijn die de Groninger "ontdekken". Ik verwacht dat er in de toekomst steeds meer Groningers in de dressuur te vinden zijn...

Ik hoop het! Ik vind het een geweldig ras! (ookal is het paard dat ik rij geen 100% groninger)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:51

hananya schreef:
Haar vader Eendracht was Z2 dressuur. Haar moeder Henda was dit ook. Moeders-vader Floryan liep hier in Ned ZZ-licht en is over de grote plas heen verhuisd...
Farao (v Floryan) is ook een goedgekeurde hengst bij het GRP en loopt ZZ-Zwaar met Anouk de Lint...

Ik denk wel dat het een beetje afhangt van welke bloedlijn binnen het GRP het paard komt. Een dier dat echt uit een hele zware lijn komt zal wellicht iets meer moeite hebben met buigingsoefeningen dan een dier uit een lichtere lijn.

Orbaldo van Kim is toch ook een hele zware hengst naar mijn mening met 90,625% klassiek bloed.En Orbaldo doet het echt super in de ring.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:54

Dat is inderdaad een zware!! Daar lijkt zeno (het paard waar ik op rij) een ielig paardje bij en vergelijking Knipoog

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:58

Yootha schreef:
hananya schreef:

Orbaldo van Kim is toch ook een hele zware hengst naar mijn mening met 90,625% klassiek bloed.En Orbaldo doet het echt super in de ring.

Heb het ook over wellicht... Knipoog
Er zijn uiteraard uitzonderingen. Toch is het gewoon een feit dat een iets lichter paard uiteraard minder moeite zal hebben met de buiging/zwaardere oefeningen.
Onze Hesta is ook wat zwaarder gebouwd dan haar ouders. Daarbij is ze ook vrij kortbenig. Ze gaat er wel komen,maar zal er gewoon wat meer moeite mee hebben dan een iets lichter en opwaartser gebouwd paard...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:05

Ach, je valt in ieder geval wel op tussen de standaard kwpn-ers Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:12

odetteke schreef:
Ach, je valt in ieder geval wel op tussen de standaard kwpn-ers Haha!

Hesta helemaal! Die heeft de gewoonte om (met name op outdoor concoursen) eerst het losrijd-terrein even te verkennen met haar staart op haar rug. Ze geeft dan even een showtje weg, onderwijl luid snuivend... Haha!
Dit heeft tot gevolg dat me dan links en rechts de Jazzen, Gribaldi's, Krack's, Sandro Hitten, enz, enz om de oren vliegen met hun ruiters/amazones rond de nek.... Vork Cool

Verder staan de mensen hier in de omgeving er wel enthousiast tegenover. Ze hebben een heel ouderwets beeld van een Groninger. Wanneer mensen dan komen vragen watvoor ras het is en ik verklap, krijg ik eigenlijk altijd de reactie: "Is dát nu een Groninger?"
Veel mensen vinden het ook mooi itt al die bloederige dieren...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:26

Ik pasgeleden ook op mijn eerste cross: Mijn vriend hoorde iemand van de kant tegen mijn voorganger zeggen "dat imposante geval daar komt straks achter je aan!"
Hihi, dat krijg je als een klein meisje op een groot paard!

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:49

Vraag het eens even aan sandra26 hier op bokt. Zij rijdt veel groningers en krijgt ze allemaal in het Z2 en zelfs ZZ-licht.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:55

De groninger ggk hengst loek is van ons geweest, en hij heeft onder m'n moeder verdienstelijk in het z gelopen.

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:15

Hoi hoi

Ja ik rijd ook groningers althans paarden die bij het groninger stamboek geregistreed staan het is maar hoe je het wilt noemen.

Heb met Ryan v. Floryan zz-licht gereden toen is ze verkocht naar Amerika.
Met Loelap v. Floryan heb ik ook zz-licht gereden t/m 5 winstpunten heb er voor
gekozen om Z2 te blijven het niveau was net iets te hoog met als gevolg te veel blessures.

Met No Mercy v. Romiro rijd ik nu Z2 met alweer een heleboel winstpunten en als alles zo blijft gaan is het wel weer eens de bedoeling om haar ZZ-licht te starten.

En dan heb ik nog Pretty Woman een afstammeling van de hengst Bascal zij loopt nu Z1 dressuur met voldoende punten voor het Z2 eerst nog even changementen bevestigen. Deze dame is er een met heel veel karakter. Waren dit jaar indoor reserve kampioen van Zeeland en dat met een groninger.

Groetjes Sandra

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:15

op www.groningerpaardenforum.nl is nog veeeeeeeel meer info te vinden voor de groningerliefhebbers! Ook veel foto's van groningers @ work trouwens... Haha!