gezocht meningen en dochters/zonen van rohdiamond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frederika

gezocht meningen en dochters/zonen van rohdiamond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 21:37

ik wil iets meer weten over rohdiamond, ik heb een merrie nakomeling. haar karakter is geweldig werkwillig doet echt alles voor je, maar ze heeft 2 nadelen een enorme verlatingsangst zo erg dat ik met een wedstrijd moet vragen of de gene voor mij er als eerste uit wil gaan en dat ik in een lege bak kom, en ze kan zich niet goed uiten ze is heel gestrest weeft trekt gekke bekken, maar je merkt het niet in de omgang. mijn vraag is of meerdere rohdiamond nakomelingen moeite hebben met stressuiting en verlatingsangst hebben

Odin

Re: gezocht meningen en dochters/zonen van rohdiamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:56

Bedoel je soms Rohdiamant?
Dat is een bekende Duitse Hengst en daar heb ik een afstammeling van. Mijn paard is van Rubin Royal, en diens vader is Rohdiamant.
Bij mijn paard geen problemen met stressuiting en verlatingsangst. Ik vraag me ook af of zoiets echt in de genen zit, of ontstaat op jonge leeftijd door nare ervaringen.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 10:24

ik ben bij een holistische dierenarts geweest en die vertelde dat ze een zeer gestrest paard was, hoewel ik dat nooit achter haar had gezocht, omdat ze zo'n meewerkend karakter heeft. ik ken het paard vanaf haar 2de jaar, ik weet niet wat er voor haar 2de jaar is gebeurt. dus ze kan een nare ervaring hebben gehad. dat weet ik niet. maar ik was benieuwd naar het karakter van meerdere rohdiamant(keek net op mijn papier en ik zie dat ik zijn naam altijd verkeerd heb geschreven hihihi). maar hoe is jou paard qua karakter en beweging? mijn paard haar moeder is een gelderspaard, en die van jou paard???

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:35

De moeder van mijn paard is de Duitse staatspremiemerrie (Oldenburg) Carella. Zij heeft o.a. ook de goedgekeurde hengsten Magic Ronaldo en Rubin Star voortgebracht.

Het karakter van Romanov is gewoonweg super, hij is enorm nuchter, nieuwsgierig en op mensen gericht. Sociaal naar andere paarden is hij zeer zeker ook, wel is hij erg onderdanig naar andere paarden toe, wat soms in de binnenbak wel wat lastig is, omdat hij niet altijd over de hoefslag langs een paard wil wat hem tegemoet komt. Maar daarmee zijn we hard aan het werk, hij is ook nog maar 4.
Verder is hij heel leergierig en gemakkelijk. Ik ben nu 2x met hem met de trailer naar les geweest, en hij loopt zo de trailer op, en komt op vreemd terrein in een bak waar treinen vlakbij achterlangs razen en doet geen stap verkeerd.
Hij is wel heel gevoelig, als je hem een keer op zijn kop wil geven moet je dat heel behoedzaam doen (stem iets verheffen is eigenlijk al genoeg) want anders wordt hij wat angstig. Maar ik hoef eigenlijk nooit boos op hem te worden.
Hij is wel erg ondernemend en slim, zo presteert hij het steeds om bij ons op de poetsplaats zijn halster (terwijl het gewoon vastgegespd is) af te doen. Hij loopt dan trouwens niet weg of zo, het is gewoon de truuk van het afdoen van het halster wat hij leuk vindt.

Qua beweging mag ik niet mopperen denk ik. Zijn galop vind ik erg krachtig en fijn, zijn draf moet nog wat verbeterd worden maar is lekker los en soepel en zijn stap is erg ruim. Hij mag nog wat bespierder raken voor het mooie, maar dat komt mettertijd wel denk ik.

Rohdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:59

In mijn ervaring geeft de hengst Rohdiamant fijne en evenwichtige makkelijk te bewerken paarden.

Die stress van je merrie moet een oorzaak hebben, dit lijkt mij niet genetisch, want stress word imo altijd veroorzaakt door toedoen van mensen of andere paarden.

Het weven en gekke bekken trekken is een stalgebrek, op jonge leeftijd heeft ze dan warschijnlijk veel op stal gestaan en is daardoor deze gedragen gaan ontwikkelen. Die verlatingsangst kan komen door dat ze alleen op stal heeft gestaan en verder geen contact heeft gehad met andere paarden. Nu ze dan eindelijk een ander paard ontmoet, wil ze daar kennis mee maken. Dat zit gewoon in de aard van het beestje, dit ligt dus niet aan de hengst Rohdiamant, maar aan de opvoeding.

Kun je te weten komen hoe ze er bij de vorige eigenaren bij stond?

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 16:08

ja ik weet dat ze op een manege is geboren(ik ken haar moeder ook) toen is ze op het land gegaan, weet niet hoe of waar. en ze is met 2jaar en 4 maanden terug op de manege gekomen. dat weven een stalgebrek is weet ik, maar het is een uiting van stress. ik wilde eigenlijk weten of nakomelingen van rohdiamant stress gevoelig zijn en welk karakter ze hebben enz enz