tot welke leeftijd kan hengst en merrie veulen verandw samen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

tot welke leeftijd kan hengst en merrie veulen verandw samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 13:11

hoi,
ik heb een plek gevonden waar ons veulen de winter kan lopen met andere jonge paarden.
ze komt dan zo het nu lijkt samen met een fjorden hengstveulen.
de andere paarden moeten ook op stal, deze fjord, en mijn veulen, ook fjord, blijven zo het nu lijkt buiten.
zou het kwaad kunnen dat ze samen staan?
als ik ons veulen weer ophaal zijn de beide veulens (onze merrie, en die hengst) bijna 1 jaar.

groetjes Marigold.

areke

Re: tot welke leeftijd kan hengst en merrie veulen verandw s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:58

je hebt kans dat hij gaat dekken k weet niet vanaf welke leeftijd een merrie vruchtbaar is maar een hengst kan voor zover ik weet vanaf 8 maanden al vruchtbaar zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:29

Ik zou dat risico niet nemen. De kans is klein, maar wél aanwezig. Je moet maar net een merrie hebben die met 8 mnd al hengstig wordt. Op bokt was er vorig jaar ook een 2 jarige merrie die een veulen kreeg (was dus 1 toen ze (per ongeluk) gedekt werd)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 22:32

ja precies.
daar maak ik me dus ook zorgen over..
naja maandag ga ik erheen, om dingen te overleggen, ze kopen zelf ook een merrie veulen, ik geloof dat ze daar bij in kon, dus dan zou het opgelost zijn.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:52

Ik zou het risico niet nemen, een 2 jarige merrie is er geestelijk nog niet aan toe om een veulen te krijgen, het zou perfect zijn als ze bij het merrie veulentje kwam te staan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:56

bij ons komt straks ook een hengstveulen gewoon bij een merriveulen te staan. Knipoog

kan prima, in de gaten houden wanneer meneer hengstveulen al te opdringerig gaat worden en dek neigingen gaat vertonen..dan kun je hem er het beste wel bij weghalen.
dat zal zo rond de 10 maanden zitten, vanaf die leeftijd kunnen de ballen in dalen en zijn ze ook vruchtbaar, dus dat gewoon even in de gaten houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 16:37

het lijkt al opgelost te zijn, ze komt waarschijnlijk samen met een 12 jarige fjordenruin en een c pony merrei veulen op het land te staan.
weiland ernaast twee 1,5 jarige hangsten, die blijven niet zo heel lang, dat moet wel goed gaan denk ik, zit stroom op, nette omheining.
bedankt voor de reacties!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:11

Is een betere oplossing (zolang de hengstjes er niet bij kunnen), ik heb mijn fjordje met 9 maanden met spoed bij z'n moeder vandaan moeten halen omdat hij haar ging dekken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 16:13

gelukkig dat je het zag dan!
mijn veulen komt nu zeker weten bij een fjordenruin van 12 in, en bij een merrie veulen Lachen
dus geen hengstveulens.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:20

Mijn merrie veulen blijft tot ze een jaar is ook bij een hengstenveulen te staan.... Als ze gescheiden worden krijgt mijn veulen een spuitje wat ze ook aan koeien geven, om een evt. dracht af te breken..... Dat gebeurt hier al jaren, en is altijd helemaal goed gegaan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:35

Saffier schreef:
Mijn merrie veulen blijft tot ze een jaar is ook bij een hengstenveulen te staan.... Als ze gescheiden worden krijgt mijn veulen een spuitje wat ze ook aan koeien geven, om een evt. dracht af te breken..... Dat gebeurt hier al jaren, en is altijd helemaal goed gegaan.....

Jemig, wat een rare gang van zaken. Dat het al jaren zo gaat wil niet bepaald zeggen dat het een normale manier is.
Zo'n spuitje werkt volgens mij alleen als er net gedekt is of in het begin van de dracht, en er kunnen complicaties bijkomen, met zoiets zou ik nooit akkoord gaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:23

ik zou daar ook niet voor kiezen, het betekend dat het kan dat de jonge merries al gedekt worden, en dat alleen is voor mij al een reden om het niet zo te doen, kan nooit goed zijn voor die merrieveulens..

getrouwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:57

Onze jaarling merrie staat ook bij een 6mnd oud hengstveulen overdag , s'nachts staan ze apart, hij springt wel al wat om te spelen , maar van af januari is het over en moeten ze apart, voor er "ongelukken " gebeuren! en dit tijdsbestek moet volgens mij kunnen.