[TI] van buiten een tinker van binnen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slotty

van buiten een tinker van binnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 20:05

hoi allemaal!
ik heb een hele lieve verzorgtinker die ik verzorg. Het is een merrie en ze is 6 jaar. Volgend jaar komt er een kleine bij! Haha! ik hoop dat dat allemaal goed gaat! Pling
maar ik had een vraagje aan jullie...
mijn verzorgtinker is wel een tinker maar ze heeft niet zo'n rustig karakter zoals dat "bij een tinker hoort"...
nu willen de eigenaarresse en ik haar verkeers mak gaan maken. (ze kan wel langs de weg, er word ook mee gement maar ze is voor alle nieuwe dingen bang) Dus mijn vraag aan jullie is:

Hoe kunnen wij dit goed gaan doen? zonder dat het enger word voor haar, of dat het misgaat. (ik ga erop) Knipoog

en in het algemeen; hoe kunnen wij haar laten wennen op een normale manier aan nieuwe dingen??

alvast bedankt voor de reacties!! Haha!

Pellie

Re: van buiten een tinker van binnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:18

oefenen, oefenen en nog eens oefenen. en zelf ook obstakels neer zetten waar je later met d'r langs loopt.

aan de andere kant kan het misschien ook aan het voer liggen dat ze zo schrikkerig is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:53

Ik heb ook zo'n schijtluis Haha! Verkeer etc. doet hem trouwens niks, al rijden ze hem bijna omver hij kijkt niet eens op. Maar een vuilnisbak langs de weg is bijvoorbeeld doodeng en kan hele mooie hogeschool-oefeningen opleveren Nagelbijten / Gniffelen

Het is tegenwoordig wel een heel stuk minder dan het was, in het begin maakte hij gewoon rechtsomkeert, nu blijft het bij een huppeltje opzij. En dat was puur een kwestie van kilometers maken, vaak genoeg doen en ze worden vanzelf 'ongevoeliger' voor enge dingen.

Bij Jordy weet ik overigens zeker dat het niet aan het voer ligt, hij is echt alleen bang voor dingen die stilstaan en vooral die geen geluid maken. Een wapperde plastic zak die geluid maakt is bijvoorbeeld niet eng, maar diezelfde zak die stil licht is levensbedreigend. Iemand die gras aan het maaien is met een hoop herrie en die beweegt kan ik ook zo langs, maar een stilstaande eenzame grasmaaier langs de kant is errug eng..... Als hij teveel energie zou hebben dan zou hij wel op meer dingen reageren en niet zo selectief zijn Haha!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:56

Supertje schreef:
Ik heb ook zo'n schijtluis Haha! Verkeer etc. doet hem trouwens niks, al rijden ze hem bijna omver hij kijkt niet eens op. Maar een vuilnisbak langs de weg is bijvoorbeeld doodeng

Haha, dit herken ik helemaal!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:41

Clown Mijne kan er ook wat van Ja maar meestal maar een enkele keer --> heeft ze t een goed gezien dan kijkt ze de volgende keer niet meer op of om Knipoog
Alleen mountainbikers en andere bewegende dingen van achter Rolleyes dat heeft wat langer geduurd Nagelbijten / Gniffelen --> hierbij draaide ik haar iedere keer een beetje met haar hoofd richting hen, zodat ze kon zien wat er achter "spookte" en dan was t al een stuk minder en ondertussen geeft ze er dus niks meer om OK dan!

Dus idd oefenen oefenen oefenen Ja

Maar wat bij Sayla misschien wel nog belangrijker is Pling :
Zelf écht leider zijn dus NIET spannen als ze ergens op reageert, maar gewoon rustig doorrijden of ff aansporen (met been + stem) zo van "kom daar kun je wel voorbij" en natuurlijk als je er voorbij bent na wat spanning ff belonen.

En als ze bv echt vol op de rem gaat voor iets engs helpt het bij Sayla om haar gewoon ff te laten kijken en dan weer aan te sporen (voor teugels beetje extra los, maar toch wel beetje contact ivm omdraaien) en als ze t dan gezien heeft loopt ze vanzelf weer aan, soms met zo'n snuif van "poeh dat was schrikken" Haha!

en idd dingen die ze allang gehoord heeft zijn niet eng *LOL*

Ben trouwens eerst met haar aan de hand gaan wandelen Knipoog kon er toen toch nog niet op, want was nog niet ingereden Haha! Goed lang touw mee zodat je bv al naar t enge ding kan lopen als ze als een blok beton blijft staan Nagelbijten / Gniffelen --> Say is echt zo van durft zij erlangs/ het aan te raken dan durf ik ook Clown --> dus zo kon ze alvast aan bv containers, rare paaltjes, rare beesten in de wei, roodwit lint enz enz wennen Knipoog idd dit zelf neerzetten kan natuurlijk ook om te wennen Knipoog

en de 1ste keren naar buiten heeft mijn vriendin erop gezeten Bloos , die haar ook de eerste kneepjes van rijden geleerd heeft Knipoog en die kon haar dus toen meer leiding geven en toen ik er op ging (1ste keren alleen op de terugweg) vond ze dus al die dingen die ze dus al gezien had niet meer eng Cool en ondertussen leerde ik haar kennen en vertrouwde ik het ook zodat ik vervolgens ook leiding kon geven Knipoog

Dacht ondertussen dat Say niet veel meer eng zou vinden en er dus gerust iedereen op zou kunnen, maar dat bleek anders met een ruiter erop die haar dus niet vertrouwde en beetje gespannen ging zitten werd Say al snel 1 groot zenuwachtig springend ding Nagelbijten / Gniffelen heb toen maar vlug weer geruild Knipoog
Maar als je er relax op zit is zij ook relax Dromen

Vriendjes zijn? sorry is een beetje een lang verhaal geworden, maar zo moeilijk kort uit te leggen Bloos

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:01

Ik merkte inderdaad bij Noa ook dat stilstaande dingen erg eng waren. Een piramidevormige blok, tja das eng hoor. Wat ze dan doet is gelukkig niet wegsjezen maar met zijwaardse gang erlangs Tong uitsteken en uiteraard kijkennnn lijkt wel of haar ogen eruit vallen op dat moment.

Wat ik ook gemerkt heb, is dat ze de dingen graag besnuffeld voordat ze actie onderneemt. Ik ging bijvoorbeeld een bruggetje over, doodeng uiteraard, maar als ik haar met lange teugel, zodat zij met haar hoofd langs de grond schuift (erg grappig gezicht) dan gaat ze er zo overheen (ook over de enge witte strepen op de weg).
Verder wat Grid ook zei, veel praten, en zelf niet bang zijn, doordrijven, niet af gaan stappen, want dan gaat ze je dalijk in de maling nemen, want dat hebben ze snel door.

en wat Pellie zegt, veeeeeeeel oefenen, daar bereik je het meeste mee. Misschien een ander paardje eerst mee, die wel gewend is. Dat werkt meestal ook erg goed.

Veel succes ermee in ieder geval en we willen wel foto's zien van de buitenrit he Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:17

Supertje schreef:
Ik heb ook zo'n schijtluis Haha! Verkeer etc. doet hem trouwens niks, al rijden ze hem bijna omver hij kijkt niet eens op. Maar een vuilnisbak langs de weg is bijvoorbeeld doodeng en kan hele mooie hogeschool-oefeningen opleveren Nagelbijten / Gniffelen

Het is tegenwoordig wel een heel stuk minder dan het was, in het begin maakte hij gewoon rechtsomkeert, nu blijft het bij een huppeltje opzij. En dat was puur een kwestie van kilometers maken, vaak genoeg doen en ze worden vanzelf 'ongevoeliger' voor enge dingen.

Bij Jordy weet ik overigens zeker dat het niet aan het voer ligt, hij is echt alleen bang voor dingen die stilstaan en vooral die geen geluid maken. Een wapperde plastic zak die geluid maakt is bijvoorbeeld niet eng, maar diezelfde zak die stil licht is levensbedreigend. Iemand die gras aan het maaien is met een hoop herrie en die beweegt kan ik ook zo langs, maar een stilstaande eenzame grasmaaier langs de kant is errug eng..... Als hij teveel energie zou hebben dan zou hij wel op meer dingen reageren en niet zo selectief zijn Haha!

Is bij Sox idem. In het begin waren het nog van achteruit komende racefietsers waar ze bang voor was, nu zijn het stilstaande auto's e.d. Langsrazend verkeer is helemaal niet eng maar een trekker die stilstaat is wel über-eng Lachen Ik stap overigens nooit af, zeg altijd "kijken" en vaak loopt ze er dan heen, bekijkt het even en loopt er stoicijns langs, alsof het niet meer bestaat. Gekke knol hoor Cool

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:24

Wat ook een goede methode kan zijn is eerst met een ervaren paard naar buiten, zodat die hem als het ware op sleeptouw meeneemt. Ook de rit steeds een stukje verder uitbreiden is een methode.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 23:59

Als zij braaf aan de hand mee kan lopen, dan kan je lekker gaan wandelen. En niet teveel (of helemaal geen) krachtvoer. Probeer er vooral ontspanning in te brengen door met je stem te belonen als zij het goed doet en niet te straffen als ze bang is.

Fay is 3½ week weggeweest om te tuigen. Van te voren was ze nergens bang voor en nu is ze veel gespannener en banger geworden omdat ze daar klappen met de zweep heeft gehad als ze ergens bang voor was.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:26

grid schreef:
Maar wat bij Sayla misschien wel nog belangrijker is Pling :
Zelf écht leider zijn dus NIET spannen als ze ergens op reageert, maar gewoon rustig doorrijden of ff aansporen (met been + stem) zo van "kom daar kun je wel voorbij" en natuurlijk als je er voorbij bent na wat spanning ff belonen.

En als ze bv echt vol op de rem gaat voor iets engs helpt het bij Sayla om haar gewoon ff te laten kijken en dan weer aan te sporen (voor teugels beetje extra los, maar toch wel beetje contact ivm omdraaien) en als ze t dan gezien heeft loopt ze vanzelf weer aan, soms met zo'n snuif van "poeh dat was schrikken" Haha!

Ik moet toegeven dat ik tegen Jordy echt weleens moet brullen als hij ergens liever niet langs wil, ik weet namelijk dat als ik hem te lang laat twijfelen en te voorzichtig ben hij ineens om kan draaien, en zodra Jordy omdraait gaat hij ook aan de kletter. Dat omdraaien doet hij vliegensvlug, en hij is erg lastig te stoppen als hij eenmaal rent. Been geven kan in zo'n geval ook averechts werken bij hem, dus dan maar een flinke brul soms, daar is hij héél erg van onder de indruk.

Maar dat hij op de rem gaat is heel zelden gelukkig. Wat wel irritant is, als Jordy schrikt springt hij als het ware omhoog, om dan half om te draaien in de lucht en met zijn benen wijd in 'vluchthouding' te landen, dan donder je dus ineens een stuk naar beneden. En daarna gelijk doorlopen alsof er niets aan de hand is, met een ruiter die half scheef hangt en een hartverzakking heeft gekregen......
Of een ander trucje als hij iets engs al van te voren aan ziet komen (zoals een molen met wieken die over de weg draaien...) is zonder waarschuwing ineens vol in galop er langs sprinten en zodra hij er voorbij is doodgewoon weer gaan stappen en verderlopen alsof er niets gebeurd is Rolleyes Of ineens zonder van tevoren een pas in te houden of raar te kijken over een toch wel heel enge drempel springen, ook altijd fijn.
Verder is hij best heel braaf hoor, hij loopt eigenlijk altijd overal langs, maar wel op zijn eigen manier Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:29

Supertje schreef:

Hier nog zo'n Jordy-geval maar dan in de merrie-uitvoering.
Auto's, tractoren + aanhangwagens, e.d. zijn niet eng maar owee dat ene advertentiebord langs de weg of die grote gaspijpleiding Nagelbijten / Gniffelen Helemaal als er in die leiding een nieuw stuk zit --> wat dus anders van kleur is dan de rest Rolleyes

Mijn advies: zorg dat je (verzorg)paardje 100% vertrouwen in de ruiter heeft. Mijn paardje had dat eerst niet en ging er dan net zo hard vandoor zonder te wachten op opbeurende woorden van mij.
Mijn merrie is sinds ze vorig jaar voor het eerst drachtig was een stuk rustiger in haar koppie geworden. Vertrouwd mij voor de volle 100% en laat zich nu praktisch overal voorbij rijden. Oke... bij dat advertentiebord moest ik er toch echt even af en haar aan de hand er naar toe leiden maar dan heeft ze het 1 keer van dichtbij bekeken (conclusie: is dus niet eng) en nu loopt ze er zonder naar te kijken gewoon langs.
Verder: zorg ervoor dat ze goed aan de hulpen staat. Helemaal terug rijden op je gewicht heb ik vrij veel aan bij mijn merrie. Als een paard in paniek is kun je trekken aan die teugels wat je wil maar daar reageren ze dan niet op. Kan jij je paard terug rijden op gewicht dan heb je een extra rem erbij.

Ow, en wat dus soms wel wil helpen: hengst erop en veulen laten krijgen Haha! Knipoog

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:12

Ik denk gewoon rustig blijven voor al jij zelf..
Als jij zelf rustig bent word je paard ook rustig!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:04

flettie schreef:
Ow, en wat dus soms wel wil helpen: hengst erop en veulen laten krijgen Haha! Knipoog

Hihihi jij bent erg Knipoog goeie tip trouwens hahahaha Die van is inderdaad ook bang voor anders gekleurde delen van de weg... Gelukkig schiet ze (nog) niet weg, gaat alleen of heel langzaam erlangs of juist sneller stappend. Wat ook leuk is als je dan in draf wilt, dan gaat ze dus in draf, maar dan wel in "stapsnelheid" ik heb in een deuk gelegen, dat is echt niet te rijden Haha!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 17:48

flettie schreef:
Supertje schreef:

haha dat is al gebeurt!!! Haha! (er komt er dus eentje bij)

en verder, ja de meeste dingen heb ik wle wat aan hoor! bedankt!
we ging dit soort dingen wel doen hoor, maar iig bedankt! Haha! is het misschien een idee om in de bak waar ik nu met haar rijd nieuwe (en dus enge) dingen te leggen ofzo?

en bij haar is het ook zo, de 1e keer is eng en dan daarna meestal niet meer... haha rare knol! Clown Knipoog Haha!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:33

Ik had me laatst toch zoiets stoms meegemaakt.
Ik was aan een rondje aan het wandelen met Hendrik aan de hand (Hendrik die niet bang is voor grote voertuigen met alle toeters en bellen eraan en al dat soort dingen)
Loop ik langs een grasveld en hij begint me toch te snuiven , kijk ik zie ik daar....2 picknickende mensen in het gras zitten Vork Hij was bang en helemaal van de wereld. Ik kon niet meer op hem inpraten. Hals opgericht, neusgaten wagenwijd open, ogen op scherp en kon hem haast niet meer houden. Zo bang had ik hem nog niet meegemaakt, en dat alleen maar voor 2 picknickende mensen??! Waarschijnlijk klopt dat plaatje voor hem niet, dat 2 mensen in het gras zitten ofzo Clown Gelukkig gingen die mensen toen weg ( ze waren vast bang geworden van Hendrik Vork ) Waardoor hij weer tot bedaren kwam!
Hebben jullie ook wel eens zoiets dat je dan niet meer op je paard kan inrpraten?

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:43

haha vind je het gek dan? die mensen zitten midden in zijn eten! Clown
hmmm ik hoop dat ik dat niet mee ga maken...
voor de rest wel alles goed gegaan?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:22

flettie schreef:

Da's de tip van de dag Haha!

Ik geloof niet dat een Tinker van nature braaf en mak is. Het is een kwestie van ervaringen en opvoeding waardoor je een braaf paard kunt krijgen. En dan nog blijven het paarden met een eigen wil en hun eigen angsten..

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:54

Slotty schreef:
haha vind je het gek dan? die mensen zitten midden in zijn eten! Clown
hmmm ik hoop dat ik dat niet mee ga maken...
voor de rest wel alles goed gegaan?

Ja alles is verder goed gegaan! Clown We waren gelukkig bijna terug ( 200m )
Maar schrok er wel van, omdat je toch een tinker van 500 kg aan je hand hebt hangen + hij was erg bang. Maar gelukkig liep het allemaal goed af !

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:30

ja idd! ik snep je wel hoor! ik ben zelf ook wel een beetje zenuwachtig hoe het met mijn verzorgtinkertje gaat aflopen....
hopelijk gaat alles goed!
minpuntje: ze is dus drachtig, haar 1e keer. Ik kon eerst altijd probleemloos overal bij komen (uiers ed.) maar nu als ik al in de buurt kwam van de flanken beet ze me!!! Bloos dat doet ze nooit! dit was de 1e keer... dus eerst dat maar eens verhelpen lijkt me...

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 18:32

en? weet iemand nog iets?
wat denken jullie van vreemde dingen in de bak?

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:20

Hendrik schrikt niet echt van dingen in de bak zelf, hij schrikt soms wel als mijn cap tegen overhangende takken aankomt. Dan schiet hij even weg. Auto's fietsen en trekkers vind hij niet erg, tenzij er aan een auto een aanhangwagen zit mét iets erin dat rammelt Rolleyes En hij vind natuurlijk die vervelende bakkabouters eng!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:47

tja ik denk dat je wel dingen in de bak kan proberen. Meestal zijn inderdaad de dingen die stil liggen een probleem. Alles wat voorbij rijdt en fiets is geen probleem voor Noa (tot nu toe dan) maar een stilstaande betonblok wel... is erg eng hoor zo'n ding langs de weg Rolleyes Wat ze de laatste tijd ook heeft, is de schaapjes van de buurman, pfff die wollige dingen vindt ze ook maar niks. Ach ja zo heeft elke paard wel iets, niet perse de tinker denk ik.

Ik zou gaan beginnen met dingen in de bak, daarna met een ander paard de weg op, desnoods jouw VZ tinker aan de hand. Dan met het andere paardje de weg op, met iemand op je VZ tinker en iemand er nog naast en dan andere paardje met alleen jouw VZ tinker en iemand erop... zo afbouwen tot ze alleen durft. Misschien dat het iets is?

Over dat tepels aanraken, de eerste keer zijn die tepels heel erg gevoelig volgens mij. Dat komt wel weer als ze iets verder is. Wel blijven proberen en afstraffen als ze je bijt. Want dta mag uiteraard neit en je moet ze toch kunnen controleren voor als er iets aan de hand is...

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 08:53

bedankt allemaal!

@biancaa, ja, ik denk dat we het wel gaan proberen met die dingen in de bak, en we gaan ook eerst naar het terrein van de buren (is zo'n werkterrein). En over de uiers, tja... we gaan haar idd straffen als ze bijt iod want wij vinden ook dat je er gewoon aan moet kunnen zitten als het nodig is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:26

Je kunt er beter niet aankomen.. Dat brengt alleen maar bacterien aan en je wilt absoluut geen ontstekingen, lijkt me.. Gewoon afspuiten met water als de uiers echt vies zijn en de rest lost zichzelf wel op..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 12-11-06 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:30

je kunt ook gewoon zelf schrikoefeningen doen. bouw een parcours in de bak. zet containers neer, iets met linten. een zeil op de grond waar ze overheen moet. je kunt het zo gek niet verzinnen...

ik heb mijn tink toen ze 1 was met een krakende zak helemaal overal aangeraakt. dat lukt ook niet in 1 keer, maar van daar uit zijn we steeds verder gaan werken en ze is nu bomproof... en verder is het zo...als je buiten bent en je ziet een auto aankomen bijvoorbeeld en je gaat dan ineens teugels korter maken enzo dan merkt het paard dat jij gespannen/bang bent en gaat het zoeken naar iets waar ze bang voor moet zijn... vaak is het zo dat als jij niets doet, zij ook niets doet...