[TI] Paard is te dik, hoe af laten vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CynPerfect

Paard is te dik, hoe af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:14

Perfect is te dik, en ik probeer van alles maar ze valt maar niet af,
het lijkt wel of de singel nooit losser gaat zitten, alleen maar straker..

Heeft iemand anders ook dit probleem, en wat kan ik er aan doen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-06 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Biancaa

Re: te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:00

ik denk dat je eerst moet gaan kijken wat ze allemaal eet. Misschien dat je daar iets aan moet veranderen. Anders toch even de DA vragen? Misschien weet hij iets ervoor. Zeker weten dat ze niet drachtig is Bloos je weet maar nooit he, ik weet niet hoe lang je haar al hebt Bloos

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:07

Ze is niet van mij zelf, maar ik verzorg haar al 2 jaar, heb haar ook ingereden.
Ze is pas 4 jaar oud.
Ze krijgt op zich niet zo heel veel
3x 1/4, maar ze staat samen met een anders paard in de box,
en zij is de baas, dus eet helaas ook wel eens haar brokken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:07

Laat inderdaad controleren of ze niet drachtig is (of je moet zeker weten dat dit onmogelijk is!).

Ga daarna eens kijken wat ze te eten krijgt. Wat voor ruwvoer krijgt ze en hoeveel krachtvoer?

En hoeveel beweging krijgt ze per dag? Hoe wordt ze getraind?

Als je er alleen niet uitkomt zou ik eens een afspraak met een dierenarts of een voedingsdeskundige maken. Zorg dat je een goed dieet krijgt voor je paard en een effectief trainingsschema. Veel succes!!!

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:12

Ik weet 100% zeker dat ze niet drachtig is.
We hebben namelijk geen hengsten op stal.

Als ik haar rij, doe ik dat meestal 30 min.
Misschien moet ik maar eens met de eigenaar gaan overleggen,
om 2 keer extra in de week te longeren ofzo.

Doordat ze samen in een box staat is het zo lastig om haar eten te controleren.
Omdat ze ook vaak het eten van de ander op eet.

Normaal krijgt ze of prestatiebrok, of basisbrok,
zou het daar aan kunnen liggen.
Wat voor brok voeren jullie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:14

Ik zou de twee paarden even apart in een stal zetten zodat ze niet het voer van het andere paard kan opeten. En dan gewoon een handje brok geven voor het idee.
En verder genoeg ruwvoer dat heel voedingsarm is, hooi zonder veel voedingsstoffen is goed. van het lente-hooi worden ze snel dik.
Staat ze overdag op wei? Veel beweging is ook belangrijk.

Edit: prestatiebrok is normaal niet echt geschikt voor tinkers, het beste is tinkerbrok of anders basisbrok of ponybrok.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:18

ik zou inderdaad ook de brok even laten. Ze zal dan wel een beetje sjaggo worden, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Verder vele laten bewegen, evenals wat Mystictinker zegt, gaat ze nog wel de wei op of ergens anders waar ze haar beweging overdag krijgt? Want maar een half uur per dag met zoveel brok, dat schiet niet op, daar zal ze nooit van afvallen.

Dus toch maar vragen of ze alleen op hooi kan. Mijn tinker staat buiten, dag en nacht, zomer/winter en krijgt alleen droogvoer. Dus wat kuilgras en hooi, meer niet. Ze krijgt soms wat brok met wat extra vitaminen omdat zij wel drachtig is en net bij me is.

dus bewegingspatroon aanpassen en voedingspatroon, ik denk dta je dan al wat verder komt! Ze ziet er trouwens wel mooi uit Knipoog

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:21

Ze heeft te hele zomer op de wei gestaan,
en ze staat overdag wel buiten, maar dan voor 2 uur.

Helaas is uit elkaar zetten geen optie, er zijn geen andere boxen.
Misschien kan ik proberen er 1 uit de box te halen als ze eten krijgen.

Ik wist niet dat er tinkerbrok bestond.
Hoezo is prestatiebrok niet goed voor haar?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:23

kun je ze niet gewoon vastzetten tijdens het eten?

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 23:37

he dat is nog wel een goeie ook!
helemaal niet aan gedacht, ik zal het eens gaan proberen

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:40

Krijgt ze geen gras?

Ik weet dat er niet veel staat, maar als ze toch nog buiten lopen dan krijgen ze genoeg binnen.
Die van mij wordt echt tonnetje rond van het gras. Dan krijgt hij echt heel weinig.
En 1 handje brokken nu met de kou enzo. Of na het rijden.
En behoorlijk hooi, wel heel droog! Geen kuilvoer of wat dan ook, dat kan ook een dikmaker zijn.

Veel bewegen en op rantsoen, dat blijft toch het enige wat helpt!
Succes ermee.

Wat ook goed wil helpen is als ze echt een hele kale wei hebben. Dan toch behoorlijk brok geven. En dan hele dag buiten laten. Zodat ze de energie kwijt kunnen en hun kilo's verbranden.

Maar bij die van mij werkt dat niet, want die eet dan gras én krijgt veel brokken. Want ik heb 3/4de deel van de wei met hoog gras staan, afgezet.
En blijft daardoor dik. Maarja, misschien heb jij betere situatie.

Succes ermee iig!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:03

Wij hebben een haflinger gehad die ook ontzettend dik was toen wij haar kochten. We hebben haar alleen maar droog hooi gegeven en veel opgereden en na een half jaar herkende je haar niet weer. Onze ene tinker merrie komt ook heel snel aan die krijgt bijna geen brok en genoeg hooi. De brok krijgt ze omdat de andere paarden dat ook krijgen. Maar gewoon op hooi zetten dat helpt heel goed. Hebben ze toch te vreten en worden nog dunner ook.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:09

brok is nodig voor de vitamines en mineralen, vooral omdat ze onder het zadel is. ik zou meer opletten hoelang ze op de wei staat en of ze droog hooi of kuil hooi krijgt, kuil zit namelijk veel eiwitten in. meer bewegen is noodzakelijk. want dit is zeker ongezond. zo op de foto te zien lijkt het me een gras/hooi buik. iets minder kan geen kwaad, het kan ook zijn dat ze teveel stro eet krijgt ze ook zo'n buik van

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:26

Ik lees dat er niet zo veel op gereden wordt. 30 minuten is niet veel en ook niet elke dag en daarom is bix ook niet echt nodig. Een goede liksteen en/of af en toe een pavo koek voor de mineralen en zouten is voldoende. Als je je paard elke dag intensief berijdt dan is bix nodig nu wordt ze er alleen maar dik van. Onze haflinger kreeg alleen hooi en meer beweging en geen bix ging prima.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:56

ja maar een liksteen hoeft ook niet altijd goed te zijn sommige paarden likker er zo erg aan dat ze zich leeg zeiken, ook niet goed voor de nieren. ik rijdt met mijn merrie meestal ook niet langer dan 30 a 40 min het ligt eraan hoeveel je doet in die tijd. ik vind dat elk paard een beetje brok nodig heeft.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:49

Ik zou idd ook kijken of je ze niet apart kan voeren zo kan je de brok beter onder controle houden Ja.
Als ze zo bazig is krijgt ze waarschijnlijk veel vd brok vt andere paardje binnen.

Lees even niet hoe vaak per week je een half uurtje rijdt ?! Meer bewegen kan naast t apart laten eten ook al veel oplossen Ja

Verder zijn tinkers over het algemeen nogal gevoelig voor eiwitten daarom is vaak een prestatiebrok/ sportbrok of iets dergelijk te rijk voor ze of je moet echt hard aan t trainen zijn Knipoog en als je minder kg geeft dan aanbevolen krijgen ze via de brok niet genoeg vitaminen+ mineralen binnen, voer je meer dan zit je weer met t teveel aan eiwit Knipoog.

Bij licht werk is een basis/ soberere brok met minder eiwit daarom meestal aan te raden Ja (lees bv ook andere voedingstopics mbt tinkers op bokt)
Knipoog Soms is het idd zelfs beter om geen brok te geven --> Voldoende goed ruwvoer is dan in principe voldoende, maar daarnaast zul je dan wel de vitaminen + mineralen op een andere manier aan moeten bieden zoals een liksteen, de pavo aurakoeken (of summerfit is idem) of een poedertje (maar dan heb je weer iets nodig om t door te doen)
1 tinker bij ons op stal (ook nog eens gevoelig voor koliek) doet t zonder brok VEEEL beter Ja maar bv Say heeft bv wel haar brok nodig Knipoog zo is elke tinker toch anders ...

Ik lees trouwens niet hoeveel en welk ruwvoer ze krijgt ? Voordroog kan bv ook nog te rijk zijn voor sommige tinkers, dan is mooi droog hooi beter Knipoog

en verder LET OP met drastisch op rantsoen zetten, want als ze dan nog regelmatig aan t werk moet kan o.a. spierbevangenheid ontstaan Ach gut

Zou eerst ff een tijdje aankijken hoe t gaat als ze alleen haar eigen brokjes kan eten Knipoog en bewegen is altijd goed Knipoog

ps. Frederika wat jij noemt zijn echt uitzonderingen --> Dat zijn bv paarden die uit verveling blijven likken Knipoog of die ziek zijn en denken dat ze t meer nodig hebben Knipoog idd goed om er voor te waarschuwen Ja maar denk dat de meeste paarden dat helemaal niet doen en je kunt dat ook makkelijk zelf in de gaten houden Knipoog

shabbay

Re: Paard is te dik, hoe af laten vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:01

Als een paard zo vet is (spreek uit ervaring) is het echt beter geen brok te geven (een goede mineraalsteen zit al wat in). Voor zulke sobere rassen is gewoon een groot gevaar dat ze bevangen raken, das echt geen pretje. Apart zetten met eten is 1 punt dan eet ze niet lekker snel alles van de ander op. Wat je het beste kunt geven is grof hooi, maar daar heb je waarschijnlijk niet alles over te zeggen. In ieder geval geen kuilvoer of hooi uit die rollen. Wij voeren altijd 4x daags hier, vooral hooi en smiddags wat winterwortels en ''s avonds nog wat wortels alleen dan minder. En verder veel laten bewegen anders lekker longeren als je maar een half uurtje wil rijden. En pas ook op dat ze niet te snel afvallen dit kan ook een gevaar opleveren want dan kunnen ze het vet gaan opnemen in het bloed en krijg je hyperlipaemie. Op de site van Pavo staan ook nog wel wat tips maar het meeste is al wel genoemd...http://www.pavo.nl/voeding/overgewicht-bij-sobere-paardenrassen.html

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 12:32

De vergelijking gaat een beetje stuk op het ras maar mijn 2.5 jarige Shetruin is ook te dik maar krijgt in verhouding bar weinig: van 's ochtends half 8 tot 's avonds 6-7 uur staat hij op een vrij schrale wei. Eens per week krijgen ze er een strookje gras bij waarvan mijn Tinker het meeste eet Knipoog.
's Avonds en 's ochtends krijgt hij een handje muesli (en ik heb kleine handjes) en op stal een plukje hooi. Wat zal dat zijn in verhouding tot 1 plakje...... euhm 1/10 deel ofzo? Nagelbijten / Gniffelen Meer hooi geven heeft weinig zin want dat eet hij toch niet op en smeert hij door zijn stalletje heen. Verder heeft hij ook een liksteen waar hij nooit aan zit.

groentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:00

Ik ken dit paard het is een niet zo groot paard waardoor het al wat dikker lijkt ook wordt er 5 keer in de week op gereden misschien eens kijken wat anderen doen met rijden????
Ook krijgt dit paard niet 3 keer een kwart maar slechts 2 keer per dag een handje onderhouds brok

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:34

Ik heb ook zo'n dikkertje dap gehad. Gelukkig gehad.. Zij kreeg in haar dikke periode 2 keer een flinke pluk kuil en 1,5 kilo sportbrok per dag.. Ook lijkt ze snel dik van gras, dat is nu nog steeds zo. Maar als ze gemest heeft tijdens het rijden is ze meteen weer slank. Zo te zien heeft ze ook een vrij harde manenkam! Oppassen dus voor hoefbevangenheid! Dat kleine paarden sneller dik lijken vind ik onzin, dit paard is echt veel te zwaar! Dat kleine mensen sneller dik lijken is ook onzin.. Ik ben maar 1.58 en ook gewoon écht te dik, dat lijkt niet alleen zo Haha!

Mijn tips
* geen kuilgras geven, maar oud hooi
* weidegang beperken tot een arm weitje (alhoewel er nu zowiezo weinig meer in het gras zit)
* elke dag minimaal 1 uur flink laten bewegen (wel opbouwen als de conditie matig is), afgewisselde werkzaamheden, lange stukken draven in een arbeidstempo is heel goed om vet te verbranden
* maximaal 1/4 kilo eiwit en energie-arm krachtvoer, wat wèl rijk is aan vitamines (!!) Ijslanderbrok bijvoorbeeld, of tinkerbrok, mocht je hier niet aan kunnen komen, koop dan een goed multivitamine-preparaat (Rappo Vital, de vitaminespuiten etc)
* niet onder een winterdeken zetten
* paarden niet de kans geven bij elkaar het eten te kunnen pakken
* ervoor zorgen dat anderen geen lekkernijen naar binnen schuiven
* geen appels voeren
* veel wandelen, stappen etc. Elk minuutje wat je hebt, besteden aan beweging!

Mijn paardje is in een jaar met bovenstaand schema veranderd van dit:
Afbeelding

naar dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZKUF7SMQ

Afbeelding

Bonita is in 1 jaar tijd 13 (!!) singelgaatjes afgevallen!! Zelfs heb ik kortere singels moeten kopen. Een 65 cm dressuursingel past haar gewoon niet meer met een dressuurzadel, ze heeft nu een 45 cm. Met de Barefoot hebben we wel nog steeds 65 cm, maar dat zadel is ook veel korter. Daar zit hij nu aan 1 kant helemaal bovenaan en aan de andere kant 1 en 2 gaatjes vanaf boven.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:05

Tja, het is een tinker hè, die zijn niet de smalste, haha Tong uitsteken

Ze is met haar 4 jaar natuurlijk ook nog in de groei, vooral in de breedte, dus dat hoort er ook bij. Verder zou ik zeggen, sober voeren, net als paarden in de natuur.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:52

afvallen, dat probleem ken ik! Clown

mijn verzogtinkertje had namalijk ook last van een dikke buik (was toen wel net gedekt, maar ze was gewoon te dik) en wij hebben haar minder in de wei laten staan, extra hard laten werken (net ff die extra rondjes galop) en verder minder brokken ed gegeven.
dit werkte best maarja wij hadden maar 2/3 weken (toen was de keuring) en dus had het niet heel veel resultaat, misschien als je dat langer volhoud dat het wel wekt?

ow en heb je je singel gewassen?? misschien is ie gekrompen...Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:25

ppfff stoppen met brok! Meer rijden..
Ik rij dagelijks een half uur; trainen ( zwaar, galopwissels, wijken, veel buigen enz. Of een uur buitenrit vaak lekker op tempo. Hij krijgt genoeg hooi en bij uitzondering ( max 1 kee rper week) een kwart bekertje muesli.
Tinkers hebben echt niet veel nodig!