Crusado

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Crusado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 13:00

Wie kan mij meer vertellen over dit ras, het
zegt mij namelijk echt helemaal niets Bloos

Miss_Petit

Re: Crusado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:15

Zijn kruisingen Fries x Andalusier...

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:53

Crusado is een kruising van een Iberisch paard x iets anders, en als één van de twee ouders bijvoorbeeld goedgekeurd is en de ander niet heet het ook vaak crusado. Crusado betekent gewoon kruising in het spaans/portugees.
Dat kan dus bijvoorbeeld Andalusier x fjord zijn, of Lusitano x Arabier, verzin het maar! Het betekent eigenlijk hetzelfde als kruising in het Nederlands....

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:47

Ja idd Lachen
Ik dacht alleen dat het Cruzado was? Ik verzorg trouwens een Cruzado merrie, andalusierX uhhm.. weet ik zo niet maar het was iets bonts Clown

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:22

Ik denk dat de schrijfwijze ligt aan de taal van herkomst. Want beide schrijfwijzen komen me bekend voor (kan natuurlijk ook liggen aan vaak het foute woord lezen Knipoog )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:14

Crusado en cruzado is hetzelfde, en betekent gewoon kruising. (cruz is kruis) En is dus geen ras. Het gaat wel altijd om een Iberisch paard, anders heet hij gewoon halfbloed of kruising Knipoog
Een paard wordt bij de cruzados geschaart als hij geen ingeschreven ouders heeft of maar een ingeschreven ouder. En dan gaat het over inschrijving van Portugees of -Spaans stamboek.
Op mijn site staat wat info over cruzados en Iberische rassen. Verder vind je ook een topic hierover bij barokke rassen.

Om de verwarring compleet te maken, een cruzado kan ook gewoon een Lusitano zijn of en Andalusier, maar zonder papieren.... en is dan feitelijk helemaal geen kruising, alleen geen stamboekdier.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:47

Ik heb een Cruzado: kwpn x andalusier
Foto's in mijn profiel! Lachen