[TI] Plaatsje gezocht voor gezelschapstinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Plaatsje gezocht voor gezelschapstinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:53

Hallo,
een tijdje geleden heb ik een aantal topics geopend over Chamee, de Tinkermerrie die door een handelaar werd verkocht als gezond paard terwijl ze eigenlijk een gehandicapt paardje is. Heel verhaal, in ieder geval heb ik Chamee uit het handelscircuit gehaald met de bedoeling om haar tot rust te laten komen, medisch te laten controleren en daarna een plaatsje voor haar zoeken als gezelschapspaard. En dat moment is nu gekomen. Chamee staat een tijdje bij ons en in die tijd hebben wij haar leren kennen als een bijzonder braaf en aanhankelijk paardje dat kan genieten van poetsen en wandelen. Ze staat het liefst bij één of meer andere paarden. Wie zou Chamee een goed huis willen geven? Voor alle duidelijkheid: ze gaat alleen maar onder bepaalde voorwaarden weg naar iemand die goed beseft dat haar handicaps wel bepaalde beperkingen met zich meebrengen.

desillies

Re: Plaatsje gezocht voor gezelschapstinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:33

en wat zijn haar handicaps nu precies??

wat een inzet toon jij met dit paardje zeg,ongelofelijk bewonderingswaardig vind ik dat!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:47

Ze heeft narcolepsie (slaapziekte dus), is slechtziend aan één oog en heeft een versleten achterhand.In de praktijk merk je hier weinig van, maar het is natuurlijk wel een paardje wat niet meer mag worden bereden. Er hebben de afgelopen week al mensen gereageerd die haar wel wilden, maar de een wilde met haar fokken en de ander dacht dat ze nog wel gebruikt kon worden voor korte ritjes. En dat is dus echt niet zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:52

Zou wat voor een kinderboerderij of zorgboerderij zijn. lekker getut worden zonder verplichtingen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:57

Ja, inderdaad, zo'n plekje zoeken we ook voor haar. Alleen heeft de kinderboerderij hier in de buurt geen plaats en de zorgboerderij hier in de regio neemt alleen paarden aan waar ook op gereden kan worden.

belgslijmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:58

Misschien naar Soest? Fantastisch Dat Je Dit Iniatief Neemt! Bravo! (Kan Ze Dag En Nacht Buiten Staan?)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:03

Ik kan eens gaan rondneuzen hier. We hebben de valkenhoeve van het rode kruis hier natuurlijk in de buurt. En daar staan wel paarden. Zou een wei met glooiing of heuvel een probleem zijn voor haar narcolepsie?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:06

@karuna: nee hoor, een wei met glooiing of heuvel is geen probleem. Haar narcolepsie is niet dusdanig dat ze valt.
@belgslijmer: met een goede schuilstal kan ze dag en nacht buiten (maar op stal staan met slecht weer vindt ze wel heerlijk!).

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:10

Misschien kun je ook contact opnemen met de Paardenopvang Knipoog --> kan via leonoor hier op bokt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:11

grid schreef:
Misschien kun je ook contact opnemen met de Paardenopvang Knipoog --> kan via leonoor hier op bokt

Wij zijn momenteel niet actief meer met het herplaatsen van paarden Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:11

@grid: dank je wel, maar de stichting is momenteel geloof ik inactief ivm reorganisatie (zeg ik dit goed, Leonoor?).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:12

dat heeft elkaar dus gekruist!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:15

chevax schreef:
@grid: dank je wel, maar de stichting is momenteel geloof ik inactief ivm reorganisatie (zeg ik dit goed, Leonoor?).

Wij hebben helaas dergelijke slechte ervaringen opgedaan met het herplaatsen van de paarden dat wij gestopt zijn met deze activiteiten. Echter blijven we wel als Stichting actief om de huidige paarden in het bestand goed af te wikkelen in de toekomst etc.

Maar nu on-topic, zou zo snel niets weten, maar wel erg veel succes om een goed plekje te vinden. Kijk anders een op de site van zorgboederijen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:27

Bloos o sorry Leonoor niet goed opgelet, dacht dat er een doorstart werd gemaakt ... wel jammer ... maar t lijkt me idd ook ontzettend moeilijk om goede adressen te vinden Ja

Had dat ook met de verkoop vd KWPNers van overleden staleigenaar en ook met de tinkerhandel al heel wat tegengekomen helaas Scheve mond en dan wordt men bovendien nog beschuldigd ook nog Ziek

Chevax --> SUCCES met t zoeken van een plekje !!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:48

Ik zal m'n oren en ogen openhouden, en eens op stal informeren.
Ze kan dus met andere paarden (als in, kudde van 9 paarden?)? Gaat ze gratis weg of heb je er ook een bepaalde vraagprijs voor?
Hoe oud is ze nou, en wat is haar levensverwachting?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 16:53

@Berdien: ze kan bij andere paarden staan. Ze is absoluut niet dominant, eerder onderdanig. In principe gaat ze gratis weg, maar als degeen waar ze naar toe gaat een kleine bijdrage voor haar overheeft, is dat natuurlijk meer dan welkom. Maar dat is in ieder geval geen vast punt, belangrijker is dat er goede afspraken kunnen worden gemaakt. Want het is niet de bedoeling dat ze terug in de handel komt (ik kan het niet vaak genoeg zeggen, denk ik dan maar). Ze is nu zo'n 20 jaar. Haar levensverwachting? Tja, dat is natuurlijk een moeilijke vraag. Buitenom haar handicaps is haar lichamelijke conditie prima. Maar ze is natuurlijk wel al op leeftijd. Ik heb geïnformeerd bij het rusthuis waar ze ook een tijdje heeft gestaan (via een vorige eigenaresse) en daar hebben ze nooit iets gemerkt van gezondheidsproblemen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:33

Mmm ik zal het eens doorgeven. Reken nergens op hoor, maar geef het in ieder geval door.
Heb je toevallig ook een foto?
Meer informatie over haar handicaps, en hoe zich die uiten is ook welkom. Blijven die bijvoorbeeld stabiel, of wordt dat slechter (ook ivm dierenartskosten).

Vind het top dat je dit doet! OK dan!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:11

De handicaps blijven stabiel. Dat wil zeggen, als je er rekening mee houdt. Als ze bij iemand komt die toch intensief op haar gaat rijden, dan kun je natuurlijk wachten op problemen (en kosten). Maar zoals het nu gaat met haar, gaat het heel goed. Ze is vrolijk, erg mensgericht en is dol op aandacht. Ik ga even kijken of ik de link naar haar foto's kan vinden.

Nog even aanvulling:
in principe merk je van de handicaps niet veel. Ik hou er zelf wel altijd goed rekening mee dat ze rechts minder ziet en zorg dat ze me sowieso altijd hoort. De narcolepsie merk ik niet zo heel veel van. Ik heb een paar keer gezien dat ze in slaap sukkelt als ze in de bak of wei staat; dan zie je haar hoofd langzaam zakken en valt ze in slaap. De versleten achterhand uit zich in wat kort stappen vanachter.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:19

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:29

Ach wat een liefje. Lovers
Rijden kan niet meer, maar bijvoorbeeld wandelen? Of andere niet onder het zadel oefeningen?
Ik zal het in ieder geval doorgeven, reken alsjeblieft nergens op, de bedoeling is dat de kudde inkrimpt, en ik weet niet of ze op nóg een tinker zitten te wachten Nagelbijten / Gniffelen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:00

Wandelen gaat prima, we gaan dagelijks met haar over de dijk. Vindt ze ook erg leuk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:08

Misschien bij een instelling voor gehandicapten?
Voor de wat zelfstandigeren, onder begeleiding troetelen...

Succes ermee!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:11

heb je ze ook op het tinkerforum geplaatst?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:20

Ook ik vind het echt top dat je dit allemaal doet voor haar Ja
Als ik wat meer geld had zou ik zeker erover nadenken als maatje voor Mystic, die staat op het moment alleen.
Ik zal in ieder geval hier in de buurt eens rondvragen Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:25

@timokyana: welk Tinkerforum?