keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:20

Ik wil volgend jaar met mijn merrie, op dit moment 3 jaar, naar de keuring in Friesland.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
Ze heeft alleen een veulenstamboek, dus ze moet nog opgenomen worden in het stamboek, maar dat kon op de dag zelf, voor de keuring, als ik het goed heb.

Waat zijn hiervan de kosten, zowel de opname als de keuring?
Moet ze onder het zadel, of aan de hand worden voorgebracht?
Moet ik haar zelf voorbrengen?
Moet ik speciale kleren aan?
Moet zij iets speciaals om of zo?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt!

janouk

Re: keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:13

http://www.kvth.nl/
onder centrale keuringen staat de uitleg van het stamboek.
Je kan je opgeven bij de afdeling waar je woont, zie adressen op de website.
Er volgt eerst een stamboekopname volgens het 100 punten systeem. Als ze meer dan 68 punten haalt, wordt ze opgenomen.
Daarna mag je meedoen met de keuring.

Je moet in het wit voorbrengen. Je pony hoeft alleen een halster om of hoofdstel in.
verder moet je goed in conditie zijn, omdat je samen met je paard rondjes in stap en draf moet doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:37

Als je wil kan ik je wel een beetje helpen. Laat allereerst eens een goeie standfoto van je merrie zien Knipoog
Verder heeft Janou al veel vragen beantwoord.. kosten zijn per provincie verschillend dacht ik, maar krijg je een brief over.

Ik ben er ook (moet zelf in Overijssel) en wil je wel helpen voorbrengen eventueel en je een trainingschema helpen opstellen voor de laatste maanden (een 4 jarige kun je natuurlijk niet keihard laten werken)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 13:11

Ik zal van het weekend eens een goede foto van haar maken, dan stuur ik hem je wel toe.
Ik heb nu alleen foto's vna haar met haar hoofd, maar niet van de zijkant.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 17:56

Afbeelding

Deze foto had ik nog.
Het is niet een foto van de hele zijkant, en ze heeft in de blubber gespeelt, maar nu heb je een beetje een idee..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:54

Ziet er vanaf de foto uit als een leuke merrie zal vast wel opgenomen worden Ja
Het duurt nog even, maar als je hulp nodig hebt geef gerust een gil.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:44

Dat is goed, bedankt alvast!

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:39

heee,ik heb ook een beetje dit probleem.Ik wil volgend jaar ook naar de keuring[zuid-holland],maar er komt toch wel heel wat bij kijken.Als ik t goed heb gezien moeten de sokken ook geschoren toch?Ik ben altijd in voor tips,groetjes Inge[erg nieuw op dit forum]

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:13

Ben ook wel benieuwd wat je er allemaal kwa uiterlijk aan moet doen.
Dat staat namelijk niet echt op de site van het stamboek.
Ben nu bezig met opname in het veulenregister en daarna wil ik hem als hij oud genoeg is ook in het normale stamboek hebben.
Hij is nu 2,5 jaar dus moet in ieder geval nog even wachten met het laatste.
Vanaf hoe oud mag een haflinger eigenlijk in het normale stamboek?
Iemand voor de rest nog tips en waar letten ze nu eigenlijk op?
Of iemand die weet hoe je moet voorbrengen (hier in de buurt) die mij straks eventueel wil helpen hiermee?
Ik hoop in ieder geval dat hij opgenomen wordt is wel zo leuk natuurlijk Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:18

@ eefje03
In Zuid-Holland ben ik vast ook wel te vinen. Je moet de sokken absoluut niet scheren, maar knippen, oren het uistekende uitknippen, NIET stukje bij de manen knippen waar het makkelijker is voor hoofdstel.
Dingetjesharen *komt even niet op de goeie benaming* bij oren en ogen wegknippen/scheermesje weghalen.

En goed wassen en het allerbelangrijkste op conidtie brengen.

@ Natasja22
Hij mag opgenomen worden vanaf 3 jaar in het normale stamboek. Hiervoor moet hij wel ruin zijn is hij dat?

Ze letten op gangen, hoofd, type, benen etc. heleboel dingen heb zo lijst niet bij de hand, maar wat ze willen zien is een luxere haflinger (zeker niet te luxe) met correcte ruime gangen en een niet te korte rug. Probeer anders naar een keuring bij je in de buurt te gaan die voor jou keuring is.
In welke provincie woon je? Ik ben alleen niet op de keuring van Zeeland en Limburg de rest waarschijnlijk allemaal.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:35

Is het trpuwens erg als je hafje ene litteken heeft?
Ze is als veulen gebeten en heeft een soort kring op haar hals zitten, er zitten gewoon haren op, maar je ziet het wel..
En in haar kootholte, ze heeft vorig jaar heel erg mok gehad, dus daar zie je ook een snee zitten, waar ook haren op zitten..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:55

Dat ligt er beetje aan meestal letten ze er niet zo op, maar ze zullen het toch meenemen. Kunnen de manen niet voor het litteken op haar hals?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:27

Nee, helaas, ze heeft niet zulke hele lange manen, het valt ook niet heel erg op, maar je ziet een hele lichte cirkel op haar hals zeg maar, en de kootholte, dat moet je echt weten, anders ziek je het bijna niet.
Maar in principe heeft dat toch niks te maken met de keuring, aangezien de keuring officieel is voor fokmerrie te kunnen zijn zeg maar, dus of ze qua bouw en zo goed is, noet of ze een litteken heeft omdat ze gebeten is.
Maar als ze nou een litteken heeft van een operatie of zo, wat ze van een vergroeing of zo kan hebben, dan zou ik het wel snappen.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:35

@ Faniek:
Het is inderdaad een ruin
Ik woon bovenin zuid-holland in een dorpje genaamd Rijpwetering.
Helaas valt dat net niet onder Noord-holland, want als dat het geval had geweest dan had ik voor de keuring naar Hoofddorp gekund dat is een stuk dichterbij dan Dordrecht. Tenminste als ze het altijd op dezelfde plek houden.
Kijken kan gelukkig overal waar je wil dus dan zou ik naar Hoofddorp gaan.

Zit er trouwens nog een maximum leeftijd aan stamboekopname?
(foto's van hem staan trouwens in mijn profiel, maar het is me nog niet gelukt om een leuke te maken waar hij goed en helemaal op staat Haha! )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:11

@ gina2003
Daar horen ze inderdaad geen probleem van te maken

@ Natasje22
Aaah Zuid-Holland kom ik ook wel Haha! Ik heb ook het probleem met provincies hoor: Friesland, Groningen en Drenthe is allemaal dichterbij, maar moet onderin Overijssel 2 uur rijden. Ook moet ik 24 nov. nog naar de feestavond mijn beker in ontvangs nemen en dat is op een vrijdagavond even heen en weer rijden :/

Er zit geen maximumleeftijd aan opname alleen bij merries kunnen ze alleen op 3 jarige en 4 jarige leeftijd door naar het elite mits minimaal 78 punten, maar dat geld dus niet voor jou.
Ik zal is even in je profiel spieken.

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:38

Nog een vraagje,op de foto's hangen de manen aan een kant van de hals,maar ik dacht dat er liever werd gezien dat ze dubbele manen hebben.Mijn haf is nu 3 jaar,en over de 1.50 hoog.Kan ik haar niet door iemand anders laten voorbrengen?Als je iemand hebt die t al vaker heeft gedaan komt ze toch mooier uit.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:37

Nee, dat maakt niks uit juist bij de keuring moet je alle manen naar 1 kant kammen/borstelen of wat dan ook. 1 van mijn merries heeft dubbele manen is altijd zo'n gedoe allemaal staartjes in 2 dagen voor de keuring anders valt alles de verkeerde kant op.
Ik weet niet welke provincie kom je uit ik ben bij alles behalve Limburg en Zeeland en ben nooit te beroerd om voor te brengen.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:26

Mag ik vragen waar Steenwijkerwold is?
Ik heb nl geen idee over het voorbrengen en mijn merrie kan een aardige heethoofd zijn, en er een leuk spelletje van maken om los te breken aan de hand, dus ik was ook niet echt van plan het zelf te gaan doen.
Ik heb trouwens bij mijn merrie een dag of 3 vlechtjes in haar manen gedaan, en nu staan ze 1 kant op, ze had altijd een scheiding in het midden, ik vond het geen gezicht, dus dat werkt inderdaad erg goed..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:32

Dat ligt in de kop van Overijssel Lachen Leuk een heethoofd dat word dan wel zwaar, maar dat komt altijd wel goed bitje door de mond en de ketting eraan natuurlijk.

Je moet trouwens nooit vlechtjes maken echt staartjes, want de golfjes moeten er niet in Lachen

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 08:49

Nee, dat doe ik ook niet voor de keuring, dat deed ik meer voor mijzelf, nu staan ze 1 kant op, dus als het goed is hoeft het niet meer..

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:52

@ Fanniek,ik zou het leuk vinden als jij haar voor wilt brengen,ik woon in Hellevoetsluis,dus ik moet naar de keuring in dordrecht.Mijn merrie is lief maar ziet t nut van draven aan de hand niet echt in[ik moet dus nog flink oefenen]ze kan alleen n beetje gaan gillen,ze heet evita,eefje,maar ik noem haar kleefje.
Verder is ze,vind ik, mooi van bouw,loopt netjes en heeft lange manen.als t lukt zal ik een foto naar je sturen.