kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 14:56

Een vraagje naar aanleiding van een discussie in een ander topic waar we niet helemaal uitkwamen. De stelling was: als je paard stekelharig is dan draagt dit paard bont of schimmel in de genen.

Klopt dit?

Mijn zwartbruine ruin is namelijk stekelharig. zijn vader 007 heeft in zijn bloedlijn volgens mij pas in de 9e generatie een schimmel zitten. Aan moederskant zitten voor zover ik heb kunnen zien alleen maar bruine en voskleurige paarden. Eventuele schimmels en bonte paarden zitten dus heel wat generaties terug.

Kan het dan zo zijn dat mijn paard toch nog steeds een schimmelgen draagt? Ik dacht namelijk dat schimmel een dominante kleur was... en dat je paard maar 2 kleurgenen bij zich draagt: 1 van vaderskant en 1 van moederkant. Maar dit zijn allemaal vage aannamens, misschien is hier een kenner aanwezig dit dit kan verduidelijken? Haha!

Zesiram

Re: kleurvererving: stekelharige heeft schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:58

Even abbo...zit met soortgelijk geval Haha! ( ook Sultan btw )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:01

Hij kan alleen gaan schimmelen als papa of mama ook schimmel was. Anders is hij 'gewoon' stekelharig wat niets met bont of schimmel te maken heeft.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:09

Dennis schreef:
Hij kan alleen gaan schimmelen als papa of mama ook schimmel was. Anders is hij 'gewoon' stekelharig wat niets met bont of schimmel te maken heeft.

Kortom, volgens jou klopt de stelling: als je paard stekelharig is dan draagt dit paard bont of schimmel in de genen; niet?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:10

ik blijf het even volgen wat voor reacties er nog meer op komen....Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:11

erleyne schreef:
Even abbo...zit met soortgelijk geval Haha! ( ook Sultan btw )

Misschien komt het stekelharige in onze gevallen dan wel van Sultan's kant...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:11

hij moet het toch ergens vandaan hebben gekregen zou je zeggen ivp dat het er zomaar is....

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 15:12

vera23 schreef:
hij moet het toch ergens vandaan hebben gekregen zou je zeggen ivp dat het er zomaar is....

Ik ben ook wel benieuwd of het bij iemand bekend is waar dat stekelharige dan wél vandaan komt?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:17

ja bij mij zal het zeker wel van der moeder komen die is platen bont bruin.....maar het rare is..nou ja weet niet of het raar is geen verstand van.....maar dat het nu pas ineens veel erger word en er echt al best wel veel witte haren zitten over heel de lichaam Bloos

Hoop dat het zo blijft en niet erger word anders is mn mooie koffie vos weg ...

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:25

je kan natuurlijk wel een drager zijn van het schimmelgen, maar je hoeft het dan niet te worden...toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:27

Javayo schreef:
Dennis schreef:

Kortom, volgens jou klopt de stelling: als je paard stekelharig is dan draagt dit paard bont of schimmel in de genen; niet?

Nee want een paard dat het schimmelgen heeft is ook schimmel en kan het alleen dan doorgeven. Voor bont ligt het iets moeilijker geloof ik.

Ik geloof dat er 2 bont (ik geloof Sabino en Spasch oid) varianten zijn waarbiij vaak (maar niet altijd) stekelharigheid bij voor komt. Er zijn echter ook paarden die niet bont zijn maar wel stekelharig en ook geen bonte voorouders hebben. Ik denk dus dat er een gen is dat voor stekelharigheid zorgt. Gewoon platenbont is dominant en daar geldt dus dezelfde regel als bij schimmel.

Er is hier op bokt iemand die echt superveel van kleurvererving weet. Misschien even hem/haar raadplegen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:38

ik ga dit ook even volgen want ik heb me merrie 6jaar geleden gekocht en toen had ze hier en daar een witte haar maar nu bij de flanken begint ze toch aardig wit teworden hoop niet dat ze nog witter wordt want dan ik me mooie zwart bruine merrie weg Tong uitsteken
en ze heb ook wit aan de bovenkant van dr staart hebben die van jullie dat ook?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:42

Tolstoj schreef:
Nee want een paard dat het schimmelgen heeft is ook schimmel en kan het alleen dan doorgeven. Voor bont ligt het iets moeilijker geloof ik.

Ik geloof dat er 2 bont (ik geloof Sabino en Spasch oid) varianten zijn waarbiij vaak (maar niet altijd) stekelharigheid bij voor komt. Er zijn echter ook paarden die niet bont zijn maar wel stekelharig en ook geen bonte voorouders hebben. Ik denk dus dat er een gen is dat voor stekelharigheid zorgt. Gewoon platenbont is dominant en daar geldt dus dezelfde regel als bij schimmel.

Er is hier op bokt iemand die echt superveel van kleurvererving weet. Misschien even hem/haar raadplegen.

wie is dat dan Verward

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:42

Stekelharig heeft niets met (platen)bont of schimmel te maken, dus de stelling klopt niet.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:48

Dennis schreef:
Stekelharig heeft niets met (platen)bont of schimmel te maken, dus de stelling klopt niet.

waarmee wel dan??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:52

pascha7 schreef:
Tolstoj schreef:

wie is dat dan Verward

Ik heb even gezocht. Deze persoon heet supertje.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 16:06

Ik zal Supertje wel even een pb sturen met de vraag of deze persoon in dit topic zou willen reageren Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:16

Rachelll schreef:
Dennis schreef:

waarmee wel dan??

Met Sabino of 'die ander waar ik even niet op kan komen' kan het wel weer. Maar extreem sabino('normaal' hoge witte benen en grote bles) word soms ook als bont gezien(kan over het hele lijf zitten).

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:25

Javayo schreef:
Ik zal Supertje wel even een pb sturen met de vraag of deze persoon in dit topic zou willen reageren Knipoog

heb ik al gedaan Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:41

Als een paard het schimmelgen heeft zal het dit met de jaren altijd gaan tonen. Bij het ene paard na een jaar en bij het andere pas na 7 jaar.
Het schimmelgen kan géén generatie overslaan.
Bij een paard wat het schimmelgen heeft wordt het hele lichaam wit, OOK het hoofd.
Dit in tegenstelling tot het roan-gen, waarbij op het lichaam veel witte haren zullen komen, maar het hoofd (en vaak ook de benen) blijven ALTIJD hun originele kleur behouden.

Een schimmel wordt met de jaren witter.
Een Roan is zomers en swinters anders van kleur (meer en minder 'wit'.

Overigens is wit al niet de juiste term. Het paard vergrijsd nl, zoals ook oude mensen grijs worden en uiteindelijk zelfs wit haar kunnen krijgen.

In het engels wordt een schimmel ook een GREY genoemd, wat een betere naam is.

Stekelharig kan veroorzaakt worden door iets genaamd Rabicano. Vaak is er dan ook een 'skunk-tail' oftewel witte haren bij de staartaanzet.
Meestal zitten de witte haren rond de flanken en op de billen. Soms lijkt het net of je bij een paarde ribben kunt zien, dit kan een Rabicano-patroon zijn.
Rabicano komt vaak voor in kombinatie met een bontpatroon genaamd Sabino.
Bontpatronen heb je in 2 varianten; Tobiano en Overo.
Overo kent 3 verschijningsvormen; Splash, Sabino en Frame.
Alle verschijningsvormen heb je in maximale en minimale vorm.
Op deze site zie je veel plaatjes met goede uitleg:
http://www.equinecolor.com/color.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:49

Om even terug te komen op de vraag van de TS.
Een stekelharige KAN het schimmelgen hebben. Maar het paard MOET dan wel een OUDER hebben die ook schimmel is.

De basiskleuren bij een paard zijn zwart of rood(vostinten). Alle andere kleuren ontstaan door modifiers en meerdere modifiers kunnen tegelijk in een paard aanwezig zijn, mits de ouders dit ook bij zich droegen*.

*Wat niet altijd zichtbaar hoeft te zijn, behalve bij schimmel dat is ALTIJD zichtbaar.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 01:48

Ik voel me helemaal vereerd Haha! Sorry voor de late reactie, maar ik ben een paar dagen niet op bokt geweest.
Dubbeldun heeft al een aantal dingen uitgelegd, maar daar wil ik toch nog wel wat dingen aan toevoegen.

Wat de TS zegt klopt, schimmel is dominant, het kan dus nooit verborgen blijven. M.a.w., als een paard het schimmel-gen draagt zal het ook altijd schimmel worden.
Dat van die 2 kleurgenen klopt niet helemaal, een paard heeft héél veel genen voor de kleur, maar ieder gen bestaat wel uit 2 delen, de allelen. Voor ieder gen krijgt een paard een allel van de vader en een allel van de moeder, deze 2 vormen weer een paar en dus zo een gen.
Deze 2 allelen zijn lang niet altijd hetzelfde, en als een paard 2 verschillende allelen binnen een gen heeft, dan is het ene allel overheersend over het andere allel en toont er dus maar 1 allel (met bepaalde eigenschappen) aan de buitenkant, het andere allel (met andere eigenschappen) blijft verborgen. Zo'n allel wat naar buiten toont is dominant, het allel wat verborgen is is recessief. Een dominant allel zal dus altijd tonen, en recessief allel zal alleen maar tonen als het niet overschaduwd wordt door een ander allel. Een domiant allel heeft dus maar 1 kopie nodig om te tonen, een recessief allel toont alleen als beide allelen hetzelfde zijn, anders zou het overschaduwd worden.
Heeft een paard 2 dezelfde allelen voor een bepaald gen, dan heet dat homozygoot (=fokzuiver), het zal namelijk alleen maar dat allel kunnen doorgeven wat het toont, omdat er geen ander allel aanwezig is. Heeft een paard 2 verschillende allelen voor een gen, dan heet dan heterozygoot (=fokonzuiver), aan nakomelingen wordt namelijk maar 1 van de allelen doorgegeven, welke is willekeurig. Dat kan dus zowel het allel zijn wat naar buiten toont, als het verborgen allel.

En nu ik toch al bezig ben met een lange uitleg (ik houd niet van half werk en ik kan toch niet slapen Haha!), dan ook nog even een lesje basisgenetica om het helemaal duidelijk uit te leggen. Dubbeldun zei al dat paarden eigenlijk maar 2 basiskleuren hebben, namelijk zwart en vos (rood), alle andere kleuren zijn daarop opgebouwd. Het is dus niet zo dat er aparte genen bestaan voor 'bruinbont' of 'vosschimmel' om het zo maar te zeggen. Dat zijn allemaal combinaties van verschillende genen, opgebouwd op 1 van de 2 basiskleuren.
Al deze genen worden weergegeven met een serie letters, de Kleurcode van het paard. Deze letters worden opgeschreven in paren, een hoofdletter staat voor een dominant gen, een kleine letter voor een recessief gen.
Zwart en vos is eigenlijk 1 en hetzelfde gen, namelijk het 'expressiegen', zwart is van dat gen het dominante allel, vos het recessieve. Zwart wordt aangegeven met E (van expressie dus), en vos met e. Een zwart paard zal dus altijd minstens 1x E hebben, en kan EE zijn (2x zwart, homozygoot dus, kan alleen zwart doorgeven) of kan Ee zijn, 1x zwart en 1x vos, heterozygoot dus. Het paard zal zwart zijn, want het zwart is dominant over vos, maar het paard kan wel zowel zwart als vos doorgeven aan nakomelingen (kans 50/50).
Een vos zal dus logischerwijs altijd ee zijn, omdat als er E bij is, het paard zwart is ipv vos. Een vos kan dus ook alleen maar vos doorgeven, wat niet wil zeggen dat het altijd vos-nakomelingen zal geven, dat is afhankelijk van de andere ouder. Geeft die ook e, dan is het veulen vos, maar geeft die E, dan is het veulen zwart.
Vos is eigenlijk simpelweg het ontbreken van zwart.
Bruin dan nu. Bruin is eigenlijk een 'extra' gen over zwart, namelijk het agouti-gen. Dat dringt het zwart terug naar de uiteinden (benen, staart, manen). Bruin is dus geen basiskleur, maar zwart + agouti. Agouti is dominant, maar werkt alleen in op zwart pigment, een vos kan dus wel Agouti dragen, maar het toont niet omdat er geen zwart is om op in te werken.
Agouti is dus dominant, en zal op zwart altijd tonen. Agouti wordt aangegeven met A. Een bruin paard heeft dus altijd minstens 1x E en 1xA.

Dominante genen tonen dus altijd, en kunnen niet verborgen blijven en ook geen generaties overslaan. Een paard wat een dominante eigenschap niet heeft en toont, kan hem ook nooit doorgeven (met uitzondering van vos + agouti).
Schimmel is dominant, en als een paard dat gen heeft, toont het dus ook, m.a.w., het paard is schimmel. Een paard kan niet 'een beetje' schimmel zijn door een verborgen schimmelgen, wat schimmel kan zich niet verbergen. En bovendien is het zo dat een gen wat er is óf toont (dominant), óf niet toont (recessief), niks er tussenin.
Tobiano, oftewel platenbont, is ook zo'n dominant gen, een paard wat het draagt, toont het ook. Bovendien geeft Tobiano een vast patroon, niet in de zin van de precieze locatie van de vlekken, maar wel op welke lichaamsdelen. Zo zal bij 99,9% van de Tobiano's het wit de bovenlijn (van de oren tot het puntje van de staartwortel) kruisen, dat is namelijk hét kenmerk van Tobiano + dat het altijd 4 witte voeten geeft. Tobiano op zich geeft geen stekelharigheid, maar juist scherp afgetekende vlekken. En ook hier kun je weer stellen, het is er, of het is er niet, het kan er niet een beetje zijn.

Eigenlijk kun je bij paarden stellen dat de recessieve allelen van een gen alleen die allelen zijn die een kleur of patroon NIET tonen. Schimmel is dominant, niet-schimmel is recessief. Tobiano is dominant, niet-tobiano is recessief, en zo verder voor alle eigenschappen. een paard wat dus 2 'niet-' allelen heeft zal een eigenschap niet hebben (alle kleurgenen zijn namelijk bij paarden (en alle andere organismen) hetzelfde gerangschikt, het verschil is alleen of ze 'aan' of uit 'uit' staan), maar is er 1 allel in een gen wat zegt 'wel-' dan heeft het paard ook per definitie die eigenschap.

Zo.... ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, het is nogal een hele hap info.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 02:14

Dank je wel Dubbel Dun en Supertje.
Goed te weten dat er meerdere experts zijn op dit gebied Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:54

Rachelll schreef:
je kan natuurlijk wel een drager zijn van het schimmelgen, maar je hoeft het dan niet te worden...toch?

Nee, zowel bont als schimmel zijn dominant en dat houdt in dat als ze het hebben je het ook moet zien. Zijn ze niet bont en/of schimmel dan hebben ze die genen ook niet en kunnen ze het ook niet dragen.

En daarmee is de stelling ook niet waar.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 13:36

Tolstoj schreef:
Dank je wel Dubbel Dun en Supertje.
Goed te weten dat er meerdere experts zijn op dit gebied Haha!

inderdaad, hartelijk dank voor de goede uitleg! had ik toch gelijk over dat schimmelgen Clown

stekelharig zijn wordt dus veroorzaakt door een allel die voor kan komen bij iedere kleur. Mijn zwartbruine (bijna zwart) heeft namelijk vooral bij de flanken wat witte haartjes en verder verspreid over zijn lichaam, maar (nog) niet bij de aanzet van de staart of het hoofd.