Vraag over upper-class x montecristo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unexpected_

Vraag over upper-class x montecristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 12:48

Hallo ik ben Michelle en ik heb veel verstand van paarden en alles eromheen alleen ben ik niet zoooo goed bekend met afstammingen. Ik ben van plan om een veulen/jaarling te kopen (dressuur) en ik ben er twee tegen gekomen; - merrieveulen Upper-class x Montecristo (3500 euro)
- merrieveulen Upper-class x Wellington x formateur (3500 euro)

Wie weet er meer over deze afstammingen en wie weet of die vraagprijs ook terecht is? Ik hoop iets te horen van jullie en alvast bedankt!!!!

groetjes Michelle

fokfanaat

Re: Vraag over upper-class x montecristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:48

ligt ook aan de bewegingen, type, op zich zijn ze behoorlijk aan de prijs, denk dat je voor wat minder ook hele leuke veulens kan kopen. Waarom kies je voor Upper-class?

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:51

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:18

Op zich (foktechnisch) is Upper-Class x Montecristo leuk door de lijnenteelt op Doruto en zal het veulen waarschijnlijk een hogere dressuurindex hebben dan de UC x Wellington. Verder is het van een afstand moeilijk in te schatten. Zoek eens op veulenveiling sites en kijk (en vooral vergelijk).

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 23:05

Samsam schreef:
ligt ook aan de bewegingen, type, op zich zijn ze behoorlijk aan de prijs, denk dat je voor wat minder ook hele leuke veulens kan kopen. Waarom kies je voor Upper-class?

Waarom? nou ik weet niet veel van afstammingen, en deze veulens vond ik onder andere erg interessant en ik wil er graag mee de dressuur sport in. maar wat zou je anders adviseren dan?
gr. michelle

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:57

Hmm vind ze ook erg prijzig voor veulens.
Als je wilt gaan dressuren kan je misschien beter een 2 of 3 jarige kopen voor dat geld.

Verder kan zowel Upperclass als Montecristo mij niet bekoren.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:07

Ik heb een heeele leuke Montecristo! M dressuur, kan super lopen! En zijn karakter is ook erg fijn, alleen heel gevoelig en attent, dat is meestal fijn, maar soms werkt dat tegen je Knipoog
maar inderdaad erg prijzig voor veulens!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:09

als je een paard voor de sport wilt, zou ik meer naar het veulen dan naar het papier kijken. En als je naar het papier kijkt zou ik eerder nagaan of hij uit een predikaatrijke moederlijn komt met veel sport, dan welke vader hij heeft

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:13

Suzanne F. schreef:
Hmm vind ze ook erg prijzig voor veulens.
Als je wilt gaan dressuren kan je misschien beter een 2 of 3 jarige kopen voor dat geld.

Verder kan zowel Upperclass als Montecristo mij niet bekoren.

Waarom vinden jullie dat prijzig, je kent de kwaliteit niet en het papier klinkt goed.
Ter vergelijking wat vraag jij voor een veulen of voor je toen 3 jarige?????

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:48

Voor een goed veulen is het niet vreselijk veel geld, alleen weet je hier niets meer dan vader en grootvader en dat zegt imo niets over de kwaliteit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:56

Ze zegt dat ze verstand van paarden heeft alleen niet van bloedlijnen en van veulenprijzen. Lijkt me dat ze een veulen op correctheid en beweging zou kunnen beoordelen.
Hier wordt ook een vergelijking met veilingen gemaakt maar daar worden ook hele gewone voor die prijs verkocht, dus dat zegt niets

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:50

Als ze echt verstand van paarden heeft, zou ik de beste kiezen en niet op afstamming.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:27

sarabande schreef:
Waarom vinden jullie dat prijzig, je kent de kwaliteit niet en het papier klinkt goed.
Ter vergelijking wat vraag jij voor een veulen of voor je toen 3 jarige?????

Ik vind het papier al niet interessant en dat maakt hem voor mij al te duur. De markt is toch wat een gek ervoor geeft, het gaat om smaak, wat je aanspreekt in type en bloedlijnen.
De vergelijking met mijn toen 3 jarige heeft er niks mee te maken, die had toen al op keuringen en wedstrijden bewezen een goed paard te zijn, daarbij uit een succesvolle moederlijn met ggk hengst.
Wat ik voor een veulen vraag? Geen idee, ligt er net maar aan. Ik denk als ik ooit weer eens een hengstje fok, dat ik hem voor een veiling doe.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:53

Suzanne F. schreef:
Ik vind het papier al niet interessant .

Kwestie van smaak, ik vind het papier wel interessant en een Gribaldi niet dat maakt niet dat mijn keuze beter is dan de jouwe, maar gewoon mijn keuze.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:13

Nou, ik vind Gribaldi èn Montecristo èn Upperclass interessant Haha!

Maar met de summiere info hierboven kan ik niet veel, ik weet wel dat je in deze tijd van het jaar vaak voor minder geld dan wat hierboven genoemd wordt, heel goede veulens kan kopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:17

sarabande schreef:
Kwestie van smaak, ik vind het papier wel interessant en een Gribaldi niet dat maakt niet dat mijn keuze beter is dan de jouwe, maar gewoon mijn keuze.

Dat zei ik toch net? Dat is smaak en daarom vind ik ze al te duur. De vergelijking met mijn paarden heeft er niks mee te maken, het is maar net waar je van houdt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:20

De Upperclass x wellington komt van Lauw zelf af en ik vind deze qua kwaliteit (en dus de prijs ook beter passend) dan de Upper x montecristo. Deze vind ik voor die prijs op stand al vrij weinig aan. Al is de lijnenteelt op Doruto intressant en heeft Montecristo zich in de sport al zeker bewezen. Je zou van deze afstamming een redelijk fors paard verwachten maar dat is de merrie zeker niet. De schouder vind ik wel ietsje te steil. En er zit erg teer beenwerk onder.

Wellington heeft icm met Doruto Farrington gegeven. In beweging en op stand staat deze merrie mij meer aan dan de U x MC.

Overigs is het wel verstandig om de paarden in het echt te zien en niet op basis van afstamming een keuze te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:14

Heb je foto's Sammie???

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:24

misschien een rare opmerking maar je rijdt op een paard straks, niet op papier.

en ben het ook eens met suzanne F.

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:52

sarabande schreef:
Ze zegt dat ze verstand van paarden heeft alleen niet van bloedlijnen en van veulenprijzen. Lijkt me dat ze een veulen op correctheid en beweging zou kunnen beoordelen.
Hier wordt ook een vergelijking met veilingen gemaakt maar daar worden ook hele gewone voor die prijs verkocht, dus dat zegt niets

Bedankt voor je sportieve reactie, ik kan er best wat mee!
gr. michelle

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:12

Welke vond je zelf dan aansprekender kwa model en beweging?

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:22

Waar het mij om gaat is dat ik een leuk veulen of jaarling kan vinden waarmee ik dus in de toekomst de dressuur sport in kan. En natuurlijk het gaat mij er hoofdzakelijk om dat ik een LEUK paardje kan vinden, dat moet ook geen probleem zijn. Maar o.a. wil je toch wel een beetje weten uit wat voor bloedlijn het komt enzo toch? En daarmee ben ik niet zo bekend en ik weet niet precies waar ik op dat gebied dan op moet letten enzo, ik vind dat best moeilijk. Ik vind 3500 euro ook erg veel hoor, ik zat eigenlijk te denken om er maximaal 1500 aan uit te geven zeg maar. Maar ik weet niet of ik voor dat geld ook iets leuks kan krijgen. Dus jullie advies is van harte welkom. Misschien hebben jullie goede ervaringen met andere afstammingen die minder duur zijn (als veulen/jaarling), daar ben ik erg benieuwd naar.

groetjes michelle

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:25

als je goed zoekt kun je daar best een leuk dier voor vinden, helemaal nu het weer slechter wordt en de fokkers van de veulens af moeten.

De prijs is niet alleen afhankelijk van de afstamming hoor!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:26

1500 vind ik niet reeel gezien de dek en opfok kosten. Er zullen best mensen komen vertellen dat je daar wat voor kan vinden. Maar een beetje kwaliteit voor een toekomstig eigen paard is toch wel gewenst
Ik heb vorig jaar een veulen bijgekocht (zie profiel) waarbij voor mij de merrielijn en met name de gezondheid en prestaties daarin belangrijk waren.
Ik heb ook niet de hoofdprijs betaald en ben nog steeds blij met haar.