Weer laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterloo

Weer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:41

Onze merrie heeft haar veulen verworpen na vier en halve maand dracht. Is het wel slim om haar weer te laten dekken? Ze was voor de eerste keer drachtig en de merrie is negen jaar.

Peterina

Re: Weer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:02

waterloo schreef:
Onze merrie heeft haar veulen verworpen na vier en halve maand dracht. Is het wel slim om haar weer te laten dekken? Ze was voor de eerste keer drachtig en de merrie is negen jaar.

Is er een reden bekend waarom de merrie het veulen heeft verworpen? Is ze ziek geweest/koorts gehad, gestresst geweest, heeft zij in de sport nog gelopen, is zij in contact gekomen met andere 'vreemde' (niet stal- of wei-maten) paarden?

Het is natuurlijk nu wel ERG laat in het seizoen om terug te dekken maar als er geen medische redenen zijn en de merrie is volgend jaar voorjaar in goede gezondheid, is er geen enkel reden waarom niet te dekken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:13

Wat sneu dat je merrie haar veulen verworpen heeft. Als alles verder goed is, zou ik het volgend jaar gewoon opnieuw proberen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 15:15

Ik zou dit jaar niet meer dekken, maar begin volgend jaar kun je het nog rustig proberen. Probeer wel te achterhalen waarom ze verworpen heeft, het zou zonde zijn als het opnieuw gebeurt. Terwijl het misschien is te voorkomen (als je het weet)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:53

Ik zou het volgend voorjaar gewoon weer proberen.

Mijn merrie heeft 2 jaar geleden in November op ongeveer 5 maanden verworpen. Die is de lente daarna gewoon netjes in 1x drachtig geworden en heb ik nu een gezonde zoon van lopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:59

In het voorjaar opnieuw proberen.
We hebben in februari 2005 een nmprs gekocht als zijnde drachtig. Eigenaar wilde het veulentje terug hebben . Geen enkel probleem. Paardej bij de rest gezet met de gedachte die is toch drachtig. In de kudde staat ook het eigen hengstje. In augustus was er echter nog steeds geen veulentje. Toen was dus de kans aanwezig dat ze in de zomer gedekt was door ons eigen hengstje. Januari 2006 wisten we zeker dat ze drachtig was, ze had het veulentje verworpen.

Dus 1x leeg opnieuw gedekt, verworpen.

Nu is ze bij een andere hengst geweest en daar is ze tot nu toe nog steeds drachtig van. Ik hoop dat het goed blijft gaan. Ze zit nu op 6 maand dracht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:20

het dekseizoen stopt op 1 oktober dus nu nog laten dekken lijkt mij niet meer mogelijk. Maar buiten dat dan krijg je een veulen in het winterseizoen. Gewoon volgend voorjaar vroeg laten dekken, in maart bijv.

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:02

Het was ook niet mijn bedoeling om haar dit seizoen nog te dekken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:08

he waterloo, wat erg, mijn merrie is nu voor de 1e keer drachtig zit op 3 maanden. Wat jou is overkomen is idem mijn grootste schrik. Ik deel verder de mening met de rest van de bokkers hierboven, volgend jaar gewoon opnieuw laten dekken.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:15

Mijn eigen merrie is na drie seizoenen dekken voor de eerste maal drachtig geraakt.
Enkele weken geleden heeft ze een ernstige benauwdheid gehad(reden onbekend)
en hebben ze haar grote dosis glenbuteraol ingespoten en krijgt ze cortisone pillen,ze heeft ook nog een week ventipulmin gehad,nu twee weken verder hebben we terug een echo moeten maken,om te kijken of het veulentje nog erop zat want ze was nog maar een goede twee maand en half ver.
En verwerpen was een grote kans.
Tot mijn opluchting is ze ok en het vruchtje ook.
Maar ben nu wel bang dat ze het nog eens zou krijgen.

Moest bij haar het veulen afgekomen zijn,zou ik het voor gezien houden met haar,want dan zou ik denken dat een veulen voor haar niet weggelegd zou zijn.

Ze is nochthans echt een veulen gek(ze steelt ze van de andere merries)

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:54

Vervelend hoor.
Maar als er geen reden achter deze spontane abortus ligt, kun je haar gewoon volgend jaar weer laten dekken.

Mensen kunnen ook miskramen krijgen, en toch een gezond kind op de wereld zetten.

Succes. Pling

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:55

Als ze zomaar geaborteert heeft, dus zonder achterliggende reden, gewoon volgend jaar weer laten dekken. Ik heb hetzelfde met mijn merrie gehad vorig jaar, en nu is ze alweer 6 maanden drachtig. Lachen Succes ermee!