Vraagje over een veulen die bij zijn moeder weg moet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Vraagje over een veulen die bij zijn moeder weg moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 16:35

Ik heb een vraagje.Er staat bij ons een merrie op stal en dat veulen gaat per 1 november bij de merrie weg.De eigenaar wil hem dan een maand alleen in een box zetten en daarna komen er nog 2 veulens bij.Die mogen nu nog niet bij de merrie weg.Nou staat er sinds een maand een 4 maanden oud shetland veulen bij ons op stal helemaal alleen.En ik heb voor gesteld om die 2 dan bij elkaar te zetten maar de eigenaar vind dat wat eng omdat het eerste veulen erg brutaal is en de andere zo klein is.Maar dat moet toch wel goed gaan.En dan na een maand staan ze lekker met z'n vieren.Graag jullie ervaring en of mening.

XxSultanxX

Re: Vraagje over een veulen die bij zijn moeder weg moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:38

wil die man dat veulen een maand in een box zetten!!!!
zonder dat hij naar buiten kan?
ik zou geen 2 paarden in 1 box zetten,gewoon ieder zijn eigen box en in het land dan bij elkaar.
wij hadden ook de frieze veulens bij de shet veulens in.de shetten waren meestal de baas Tong uitsteken
bij ons ging dat altijd goed
Laatst bijgewerkt door XxSultanxX op 28-10-06 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:39

Ik zou het veulen gewoon op de weide zetten met een ander vriendje!
Ofwel moet je een tijdelijke oplossing zoeken zoals de opfok? (Weet niet of dat mogelijk is voor 1 maand?)
Maar Ik denk dta het best stresserend zal zijn voor het veulen om alleen in een gesloten ruimte te gaan moeten zitten. Zo'n dier moet kunnen profiteren van zijn jeugd en dit is het moment voor afleiding.
Vriendjes, ruimte, dan vergeet ie vanzelf zijn moeder en zal het makkelijker gaan voor iedereen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:14

Het is ook geen gewone box maar een zelf gemaakte waar ze meestal met 4 in staan ik denk dat die hokken 4 bij 10 meter zijn.Ze komen in de winter idd niet op het land maar ze komen wel altijd uit de box in de bak of in een paddock.In de zomer gaan ze weer het land op.Ze hebben vandaag de jaarlingen en 2 jarigen ook weer binnen gehaald bij ons op stal.Daar kan ik dus verder ook niets aan doen maar ik dacht dat het voor beide veulens het beste was dat ze samen komen te staan.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:18

Ik zou ze dan eerst even bij elkaar in de paddock zetten, even kijekn wat ze gaan doen, en dat rustig opbouwen en dan ook op stal bij elkaar.

Probeer wel te zorgen dat de veulens de moeders niet kan horen en zien,..

Dit zal ik ook doen als de andere veulens erbij komen.

Veel succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:57

VSW --> KS.