[H][KWPN] Animo x Grannus x Zeus: Hengst met aparte galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

[H][KWPN] Animo x Grannus x Zeus: Hengst met aparte galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 20:34

Ik heb een hele fijne merrie van Animo x Grannus (Keur) x Zeus (Keur). Op paardenfokken.nl is haar afstamming te zien: Rosemarie-Imoo.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=105801

Naar wat ik begrijp komt ze uit een goede stam en ik zou er gezien haar afstamming graag een springpaard dat goed kan bewegen uit fokken. (Proberen dan he...)
Ik heb helaas geen echte standfoto of fijne foto's in beweging, maar ik hoop dat jullie met deze foto's, mijn beschrijving en op grond van haar papier een advies zouden kunnen geven voor een hengstenkeuze.

De merrie is (zeker voor een Animo) erg braaf, laat zich fijn rijden, loopt met gemak M2 dressuur (helaas door blessure/mijn zwangerschap even niet) en helpt mij (absolute spring nitwit) met gemak door het springparcours. Super in de omgang. Ze heeft wel een aantal verbeterpunten. Exterieurmatig heb ik er niet veel verstand van, maar ze heeft een naar het schijnt typische Grannus-galop (beetje recht achterbeen). Ze zou de achterhand meer onder moeten brengen, meer kunnen schakelen. In draf zou ze vlugger moeten zijn met het achterbeen. Ze stapt ruim en correct. Staat achter wat koehakkig. Met dressuur is het dus geen topper, maar doordat ze goed meewerkt zijn we echt vlot M2 geworden, en de Z leek makkelijk haalbaar. Fijn in de mond en goed rond te rijden. Met springen toont ze vermogen, maar ze springt graag groot en wat te ver achter de hindernis.
Ik heb haar (naar later bleek) drachtig gekocht, er zat een veulen in van Pharaonxx. Hoewel een Engels volbloed niet direct mijn eerste keuze was geweest viel het resultaat toch behoorlijk mee. Het veulen was een stuk vlugger in het achterbeen, kon vrij goed galopperen en was vlug op de sprong, "bukte" vrij goed. Was niet heel fijn, maar Pharaonxx scheen niet echt te veredelen. Karakter is hier wel een aandachtspuntje, want hoewel de merrie verder zeer braaf is was de Pharaonxx niet zo fijn van karakter zo in de omgang.

Omdat er uit haar stam een aantal goede paarden zijn gekomen begreep ik (uit de Zeus een goedgekeurde dekhengst) lijkt het me dat er met deze genen toch verbetering mogelijk moet zijn. Ik denk zelf aan een hengst die met name heel sterk de galop kan verbeteren en meer "elektriciteit" kan toevoegen (goed schakelen en afzet voor de sprong). Op Paardenfokken.nl kreeg ik Heartbreaker als fokadvies, maar die nemen de factor karakter niet mee he Knipoog , dus dat leek me niet direct eerste keus...

De foto's die ik heb:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het veulen op de foto is van Pharaonxx, dit is hem als driejarige:

Afbeelding

Nou, ik zou graag horen waar jullie aan dachten!

suzieva

Re: [H][KWPN] Animo x Grannus x Zeus: Hengst met aparte galo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:11

ik denk dat Chambertin een optie voor jouw merrie kan zijn... het is een mooie hengst en hij geeft goede gangen, voraal een goede galop an zijn kinderen...

misschien ook Lordanos, geeft heel fijne paarden, soms een beetje klein, maar de meeste met een echt goed karakter...

wat denken andere mensen van Celano? lopen een paar fijne paarden in Duitsland, maar niet echt veel... Contendro en Corland zijn ook uit de Stam 104 a... ook fijne hengsten...

ook heb ik op de WK voor de jonge paarden heel fijne paarden gezien van Cardento en Numero Uno...

maar het zijn zo veel goede hengsten... ook jonge... ik zal wel kijken dat de hengsten uit een goede merrielijn komen... vind ik personlijk heel belangrijk...

veel plezier met de hengstenkeuze! Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:19

Ok, ik ga ze eens even bestuderen! Ik ben zelf wel erg weg van Celano zelf en Numero Uno had ik ook al eens als advies gehad.

Ik ga eens even kijken! Nog meer mensen een advies?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:27

Als je karakter zo belangrijk vind dan zou ik numero uno ook laten staan, vind zijn nakomelingen over het algemeen in het werk niet even fijn...Iig vaak geen amateurpaarden.
Verbeterd over het algemeen wel op type(mn halsvorm) en geeft beweging mee.

Celano vind ik een hele fijne hengst, maar ik zou niet voor hem kiezen op deze merrie. Vind de merrie al iets richting het klassieke gaan en ik denk niet dat je met Celano een moderner type krijgt icm deze merrie.

Een hengst die de galop lijkt te verbeteren(iig bij de jonge paarden die ik hem zien lopen) is casantos. Lijkt ook op type te verbeteren.
Heb nu verder niet zo veel inspiratie(bedtijd Dromen ), maar blijf dit topic nog wel even volgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:23

Ja, ik denk dat ik wel moet uitkijken met karakter, want de merrie is wel fijn, maar Animo's schijnen niet altijd zo makkelijk te zijn, en omdat de Pharaonxx ook niet zo prettig was leek me dat wel een aandachtspuntje!

Ik ben het met je eens voor wat betreft Celano, ik had al het idee dat ie wat te zwaar was voor mijn merrie. Maar ik vind het een prachtig dier, dat wel. Ik denk ook dat ze haar wilden verfijnen door Pharaon te gebruiken, maar dat bleek nou net die volbloed die niet verfijnde Haha! .

Ik zat zelf nog te denken aan Indoctro, maar dat kan ik eigenlijk niet goed onderbouwen en ik weet dus ook niet of dat een goede keuze is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 20:37

Ik zag net in een ander topic de hengst Wittinger VDL genoemd worden, die was mij van de zomer al opgevallen omdat die zulke goede cijfers voor zijn galop had. Is een zoon van Indoctro, ook toevallig. Zou dat ook interessant kunnen zijn?

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:54

Je vroeg of Wittinger VDL wat zou zijn nou hier komt ie Vingers aflikken :

Persoonlijk vind ik dit een paard met zeer veel vermogen, en daarbij zijn alle 3 de gangen goed genoeg (met name de galop, ook sterk in de moederlijn terug te vinden), hij wordt natuurlijk ook niet voor niets verrichtingstopper genoemd!
De kans dat hij dit dan vererft is dan behoorlijk..
Daarnaast is dit een zoon van een super de springpaardvererver Indoctro! (speelt natuurlijk ook een belangrijke rol, wat zit er op 2e en 3e generatie..)
Deze paarden zijn goed bewerkbaar en hebben over het algemeen een prettig karakter.
Ik denk daarom dat jou paard hier best bij past, denk alleen niet dat het paard veel fijner van exterieur zal worden.

Een andere aanrader is Montreal! Ook een indoctro, zeer sterke galop! Deze hengst heeft mij met de hengstenshow gruwelijk aangesproken..vooral door zijn gewillige karakter en enorm vermogen! (hij werd op een halstertje met 1 touw zonder zadel een pittig parcours doorgestuurd!).

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Suc6 in ieder geval!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:56

Ook, dank je voor het advies! Zou Montreal qua exterieur wat beter passen denk je?

En de keuze voor Indoctro-bloed is opz ich dus niet verkeerd?

zoepahhpaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:38

Indoctro-bloed zou zeker niet verkeerd zijn.. !
Op de vraag of Montreal beter zou passen.. nou van Wittinger zijn nog niet veel afstammelingen..Montreal heeft al wat vaker gedekt en daar zijn al enkele afstammelingenkeuringen van geweest.
Ik zou dit eens gaan bekijken, watvoor veulens geven ze beide met verschillende moederlijnen.

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:08

ik denk in ieder geval, dat je op jouw merrie een hengst mag gaan gebruiken die toch een ietswat moderner type gaat geven, zonder in te moeten boeten op het vermogen ed.

zelf ben ik weg van padinus(heartbreaker x grannus), en nijhof is er zelf heel over te spreken, alleen jammer dat die is overleden, maar er is nog diepvries beschikbaar, alleen bij jouw merrie zit grannus dan weer wat dicht.

anders zoals eerder vernoemd indoctro!!! of casall idien de merrie groot genoeg is!

en moest je willen gaan dekken met een volbloed, zou ik röven zeker niet overslaan, de nafok vindt ik echt heel goed, en kunnen allemaal een goede sprong afleveren.

maar ik denk dat er op jouw merrie veel hengsten kunnen passen, maar je hebt nog tijd om te denken hé Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 12:30

Ok bedankt voor de adviezen tot nu toe! Ja, type mag inderdaad wat moderner, ik vind haar ook wat grof in het beenwerk bijvoorbeeld, maar ze heeft wel goeie voeten eronder, dus da's weer positief vind ik. Ze is groot genoeg, ruim 1.70, type kasteel Knipoog.
Heartbreaker kreeg ik via het hengstenadvies dat je op paardenfokken.nl kunt invullen, maar die schijnt qua karakter niet zo makkelijk te zijn toch? En zou het met Grannus zo dichtbij wel goedkomen met de galop, omdat ze nu van mijn merrie zeggen dat dit een "typische Grannus-galop" is? Dat wil ik er namelijk juist uit hebben!

De nakomelingen van Roven zijn mij in diverse uitslagen al opgevallen ja, maar geeft die ook goede bewegingen c.q. lossigheid door? De Krunch de Breves schijnen het ook goed te doen, maar die is er ook niet meer he.

Wel erg interessant om te horen wat anderen adviseren overigens! Ik weet zelf wel welke punten ik absoluut zou willen verbeteren, maar ik heb er niet zo veel verstand van dus wellicht kijk ik ergens overheen!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:34

denk dat je merrie ook wel wat moderner mag, en omdat je als fokadvies heartbreaker had gekregen kun je ook naar kinderen hiervan kijken!
Zag dat Padinus al genoemd was, maar ook Upgrade is een nakomeling van Heartbreaker, die afgelopen afstammelingen keuring een heel goed rapport had!
Ook vainqueur (hebben wij ook mee gedekt) ziet er goed uit voor een jonge henst: wat moderner groter en veel souplesse in de beweging misschien moet je daar nog eens naar kijken zag namelijk dat er ook al een keer Lardonos was geoppert en vainqueur is een zoon hiervan!

Succes met je keuze!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:02

scheldemonde schreef:
denk dat je merrie ook wel wat moderner mag

Absoluut mee eens

scheldemonde schreef:
en omdat je als fokadvies heartbreaker had gekregen...

Maar dit fokadvies wordt dan gegeven op basis van de verbeterpunten die je zelf aangeeft he. Dus ik weet niet 100% zeker of ik dat wel goed heb! Ik heb met name gemikt op verbeteren van de galop en achterbeengebruik e.d., maar misschien heb ik wel haar veel te horizontale front over het hoofd gezien (ik noem maar een dwarsstraat!).

Maar wat mij dus met name opvalt aan de merrie is dat ze losser mag en meer afdruk op de sprong (ivm het naar voren springen) zou moeten hebben en dus die galop, die sterker (beter gesprongen) zou moeten zijn. Maar in mijn beleving hangt de kwaliteit van de galop sterk samen met het hebben van veel afdruk op de sprong. (M.a.w. een hengst die super galoppeert zal vanzelfsprekend beter van de grond springen dan eentje die moeilijk bij elkaar te rijden is, toch?). Dus daar heb ik me dan op geconcentreerd. Misschien zijn er exterieurmatig nog andere verbeterpunten? (behalve dat ze moderner mag?)

En nu ik erover nadenk, wat is een "moderner model"? Wat zou mijn merrie anders moeten hebben om een moderner model te hebben? Ik snap wel wat er bedoeld wordt, maar ik kan het eigenlijk niet concreet onder woorden brengen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:30

Ik twijfel of je met indoctro de halsvorm en het type gaat verbeteren, maar als je met dat bloed wil dekken zou ik op zo'n merrie zeker indoctro zelf gebruiken.
Wittinger is me nog te onzeker(en ik was er niet kapot van), montreal vind ik zelf een heel fijn dier, maar de eerste 2,5-jarigen die ik nu gezien heb kon ik niet warm voor lopen...(en die kwamen uit hele beste merries!)

Casall Heb ik hele fijne nakomelingen van gezien, dat zou ik op zo'n merrie wel aandurven. Goed lopen en stonden heel mooi in het type!

Vainquer vind ik zelf niet fijn lopen, nakomelingen heb ik er nog niet van gezien

Padinus-nakomelingen zijn me positief opgevallen qua type en beweging, springen iets minder. Maar dat zou ik zoals je zelf al aangeeft ivm grannus zo vooraan niet doen op deze merrie.

Ik denk dat je met Indoctro nog niet zo gek zit

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:38

Ok, potverdorie, ik word nog eens een echte fokker (hahahahaha)

Waarom zou jij "op zo'n merrie" zeker Indoctro zelf gebruiken?
Ik heb wel altijd geleerd "niet dekken bij de zoon als de vaderhengst zelf er nog is", maar is dat dan ook jouw gedachte of zit daar een andere redenatie achter?

En als ik het type zou willen verbeteren, waar moet ik dan specifiek op letten? (halshouding, frontlengte, rug, achterbeen?)

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:13

als je een goede galop zoekt zou ik zeggen Casco, fokt alleen wel schimmel. Kwa karakter heb ik persoonlijk wel goede ervaring. Weet niet welke stokmaat jouw merrie heeft maar casco strooit nog wel eens met de maat. zie mijn profiel van onze casco

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:26

En nu ik erover nadenk, wat is een "moderner model"? Wat zou mijn merrie anders moeten hebben om een moderner model te hebben? Ik snap wel wat er bedoeld wordt, maar ik kan het eigenlijk niet concreet onder woorden brengen![/quote]

je merrie is wat grof in het lijf een zwaar hoofd en ze heeft een beetje onderhals e.e.a. word extra geactentueerd door het vele wit. ( vind ik op zich altijd wel wat hebben hoor)
Denk dat ik het zo wel aardig onder woorden heb gebracht Pling

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:11

WowAmigo schreef:
Waarom zou jij "op zo'n merrie" zeker Indoctro zelf gebruiken?
Ik heb wel altijd geleerd "niet dekken bij de zoon als de vaderhengst zelf er nog is", maar is dat dan ook jouw gedachte of zit daar een andere redenatie achter?
Dat speelt mee, maar je hebt een interessant gefokte merrie die het imo gewoon waard is om de investering te doen om met indoctro zelf te dekken. Zou op een fijne fokmerrie altijd voor een bewezen hengst gaan, tenzij je de moederlijn en je merrie(vnl de nakomelingen ervan) zo goed kent dat je wat meer risico kunt nemen met de hengst.

(totaal tegenstrijdig met de keuzes die ik zelf twee keer gemaakt heb trouwens, maar ik had niet zo heel veel te besteden en bovendien niet echt een interessante merrie dus ik wilde eerst maar eens kijken hoe ze zou fokken)

Citaat:
En als ik het type zou willen verbeteren, waar moet ik dan specifiek op letten? (halshouding, frontlengte, rug, achterbeen?)

Wat ik van deze foto's zie is vnl de hals(vorm en lengte) het aandachtspunt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 10:28

gomir schreef:
maar je hebt een interessant gefokte merrie die het imo gewoon waard is om de investering te doen om met indoctro zelf te dekken.

Haha! Haha! Haha! (en dat voor die prijs plus een gratis veulen Knipoog )

gomir schreef:
Wat ik van deze foto's zie is vnl de hals(vorm en lengte) het aandachtspunt.

Zou ze dan meer front moeten hebben, ik bedoel langere hals en minder "recht" zeker? Jeumig mag me wel eens gaan verdiepen in de exterieurterminologie Clown

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:54

Ik wil zelf bij een springpaard niet teveel front hebben, dus dat zou niet echt een aandachtspunt van me zijn.
Hals zou een fractie langer mogen(misschien ook iets meer lengte in de nek) en iets ronder mogen zijn. Hals is vrij horizontaal, voor een springpaard op zich niet erg, maar iets verticaler zou ik graag zien bij deze merrie.

Tom7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:58

Cassini II of cardento zouden ook wel goed passen. aan de hals moet idd gewerkt worden. en deze hengsten brengen ook wat meer maat en bloed bij, mag ook wel.