Haflingers goede begin-paarden voor je eerste eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladynaath

Haflingers goede begin-paarden voor je eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 16:44

Zijn haflingers goede paarden om je eerste eigen paard te hebben, of zijn ze qua, karakter enz. misschien te sterk/te eigenwijs. Ze zijn ook nie echt heel groot. Voor/na-deel?

Emori

Re: Haflingers goede begin-paarden voor je eerste eigen paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:01

Ik had een shet als eerste eigenpaard, das pas gevaarlijk Clown
Maar het hangt helemaal van t karakter van t paard af.
Mijn Haf is lief en rustig, maar die van mijn zus heeft ADHD en is zo eigewijs als de pest, en het zijn moeder en zoon, maar ze hebben niks van elkaar weg.
Staar je dus niet blind op een ras, maar ga voor het karakter van een paardje Lachen
Laatst bijgewerkt door Emori op 28-10-06 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:19

Er zijn er best veel met een heel eigenzinnig karakter, ik zou als eerste paard geen haflinger kiezen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:18

Ik zou ook geen Haf nemen als eerste paard. Ze hebben humor en proberen je de hele dag uit. Verder zijn ze cool en nergens echt bang voor, dus ze nemen je snel in de maling.
Als je meer ervaring hebt, zijn het zalige dieren om mee om te gaan. Ze houden je bezig en verzinnen telkens iets nieuws.

Ik vind ze geweldig. Maar ik heb kunnen oefenen met mijn vorige mega eigenwijze New Forest pony en mijn KWPN-er.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:30

Ik heb als eerste paard een hafje genomen, en nog nooooooit spijt van gehad.
Maarja Saartje is, al zeg ik het zelf, ook wel uitzonderlijk braaf... Ik denk dat je gewoon een leuk paardje moet gaan zoeken die bij je past en lief is, dat kan een haflinger zijn, maar ook een KWPN Knipoog

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:29

ja, meestal wel Haha!
mijn 1e paardje was Stravero ( heb hem nu 3 jaar) en heb er nog NOOIT spijt van gehad.. ze zijn namelijk meestal heel leergierig Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:31

Nee ik zou absoluut geen haflinger nemen als eerste paard. Ze zijn meestal sterk en ze weten precies wat ze willen en wat ze NIET willen.

Op manege waar ik vroeger reed was er een meisje die een haf had (eerste paard) en ze kon hem echt niet aan. Zo reed er dus steeds iemand anders op haar haf.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:03

ik had een haflinger als eerste eigen paard, maar dat is niet echt wat geworden.. hij was nogal jong en wilde nogal veel bokken dus heb ik hem uiteindelijk na half jaar maar weggedaan.. mijne was nogal eigenwijs en koppig en nog niet goed ingereden (wat ik niet wist), heb dat voornamelijk zelf gedaan.. ik vond het opzich wel leuk dat hij zo ondeugend was, alleen van het bokken hield ik niet zo van ;p

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:06

Ik was wel van plan om een haf of fjord als eerste eigen paard te nemen omdat ik er al 3 jaar op de manege heb opgereden en ja ze zijn bere sterk maar ik ben ook sterk en ze trekken mij niet zomaar uit het zadel het eigenwijze gedrage is opzich wel leuk van ze. maar het moet niet te gemeen worden met bokken en steigeren.Knipoog

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:38

Ik heb ook een haflinger op proef gehad en merkte toen toch dat dat niet iets is voor eerste paard, ze zijn best sterk, maar hebben een GEWELDIG karakter. Ik zou een haflinger toch maar nemen als je daarvoor al een paard/pony hebt gehad! Haha!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:40

mijn eerste paard was een haflinger, mijn 2e ook, mijn 3e niet maar mn 4e wel. de eerste en de 4e heb ik nog.

Moet er wel bijzeggen dat ik ontzettendveel op kleine donders heb gereden, overal waar ik kwam moest ik op kleine etters, eigenwijs en bokkerig. Maar het moet gewoon kunnen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:40

ik heb een haflinger als eerste echte eigen paard, maar heb hiervoor al veel paarden voor andere mensen gereden. (was mijn werk)

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:43

Haha, geinig die avatar van Anzjuhlaa gaat precies mee op het ritme van het liedje van Basshunter- dota ofzo... haha.. niet dat dat hier iets mee te maken heeft, maar k vond het wel geinig!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:01

Mijn eerste eigen paard is een haflinger Ja
Maar iedere haf is anders, ik viel gewoon op nicky´s karakter.
Ik heb wel nog meer paarden gereden voor andere mensen, waar ik ook goed mee uit te voeten kwam!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:45

Mijn 1e paard is ook een haflinger. Alleen die van mij is gewoon braaf, Mischien wat te braaf voor een haflinger. haha

oke hij heef took wel zijn buien.En kan wel eens eigenwijs zijn. MAar zo haf vind ik echt nooit meer. Toch ben ik gek op het ras. En als hij ooit komt te overleiden of wat dan ook.En ik neem weer een paardje. Dan wordt het een haflinger. OF tja mischien heel wat anders.Want ik val op karakter,MAar ik denk dat ik bij de haflinger blijf

Soms wou ik dat mijn paard wel eens wat vervelender mag zijn onder het zadel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:13

Meissie17 schreef:
Ik was wel van plan om een haf of fjord als eerste eigen paard te nemen omdat ik er al 3 jaar op de manege heb opgereden en ja ze zijn bere sterk maar ik ben ook sterk en ze trekken mij niet zomaar uit het zadel het eigenwijze gedrage is opzich wel leuk van ze. maar het moet niet te gemeen worden met bokken en steigeren.Knipoog

Sorry maar ik wil niet lüllig gaan doen maar na 3 jaar manege-ervaring heb je eigenlijk niet zo veel geleerd imo.
(zegt iemand die ook altijd op manege's rijdt.)

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:38

@Meissie17,
Een paard dat sterk is, is niet hetzelfde als een mens dat sterk is..... Als een paard sterk wil zijn, dan is het ook echt sterk en vooral haflingers en fjorden... Verkijk je er niet op!!! :d

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:40

en een manegepaard is totaal niet hetzelfde als een eigen pony/paard..

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:01

MoonChloe schreef:
Meissie17 schreef:

Sorry maar ik wil niet lüllig gaan doen maar na 3 jaar manege-ervaring heb je eigenlijk niet zo veel geleerd imo.
(zegt iemand die ook altijd op manege's rijdt.)

Haha ja ik bedoel ook op die manege heb ik drie jaar lang alleen maar op fjorden gereden en heb er zeker veel van geleerd maar over het algemeen zijn het lieve paardjes vind ik zelf.

Ik heb ook een haflinger als verzorgpaard gehad dus ik weet echt hoe die rassen in elkaar zitten en vind ze echt leuk om te rijden Knipoog

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:09

Ik vind het onzin dat ze over karakter van een ras praten.. elk paard is anders..
Natuurlijk de haflinger staat bekend om z'n eigenwijze gedrag.. maar er zijn zat haflingers die helemaal niet zo eigenwijs zijn & zat kwpners die dat weer wel zijn.
Ga dus gewoon opzoek naar een leuk paardje wat bij je past, en niet naar het ras Lachen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:07

ik denk dat je niet echt naar het ras moet kijken, maar naar het beestje zelf, ik zou gaan voor een oudere ruin die al wat kan en de grootste gekkigheid al achter zich heeft gelaten, zeker omdat elk paard in het begin gaat testen wat ie met je kan doen en een jong en onervaren paard zal hier veel verder in gaan dan een oudere crack, maar ga vooral proefrijden en neem iemand mee die weet wat je wel en niet kan en durft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:10

Karakter van een paard dat je koopt is veel belangrijker om naar te kijken dan ras.

Als je goed kijkt naar een paard dat bij je past, dat is wat mij betreft veel belangrijker. En als je bv een paard van een specifiek ras wilt kopen, ga gewoon vele paarden af en zoek er eentje die bij je past uit. Lachen Ik zou in ieder geval niet me laten leiden door een bepaald/ specifiek ras te laten verlichten Lachen