wat zijn de voordelen van een grote haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jabadabadoe

wat zijn de voordelen van een grote haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:17

hallo

Ik ben ook weer aan het rondkijken voor een haflinger en de meeste mensen die een haflinger zoeken, zoeken een grote haflinger en die zijn vaak ook een stuk duurder meteen.
Maar wat zijn dan zo de voordelen van een grote haflinger? mogen die eerder mee rijden bij de paarden of hebben ze betere gangen/springen enz. Ik vind de kleintjes net zo mooi, maar zou wel is willen weten waarom de meeste nou een grote haflinger willen.. (kijk als je 1.80 bent ofzo dan snap ik wel dat het beter lijkt Clown )
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-10-06 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Westerntrail

Re: wat zijn de voordelen van een grote haflinger? de meeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:46

Hallo heb zelf ook een grote haflinger 1.53
Ja de gangen zijn ruimer zit beter in draf Je kunt er wel hoger mee springen
Je mag net zo goed met een grote of met een kleine bij de paarden,
Maar een grote haflinger staat toch effe wat beter tussen de paarden, het gaat er om wat je zelf vind ik bedoel de combinatie moet ook mooi staan.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:54

Het enige echte voordeel is volgens mij dat het er wat mooier uit ziet als je zelf groot bent..

mamma: Je zit in de draf, ligt aan de pony.. want de draf van mijn pony is heel fijn, en hij is 1.40..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:00

Veel volwassenen rijden op een haflinger, daarom zal de vraag naar een grotere Haf groter zijn.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:53

kyrtjj schreef:
Het enige echte voordeel is volgens mij dat het er wat mooier uit ziet als je zelf groot bent..

mamma: Je zit in de draf, ligt aan de pony.. want de draf van mijn pony is heel fijn, en hij is 1.40..

hier ben ik het mee eens! mijn oude haffie zat super lekker! maar die ik nu heb ook!
mijn oude was.1.41 en die ik nu heb is 1.57 Schijnheilig

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:58

Ik heb ook een grote haf (1.53),

Mijn zoek toch was ook gebasseerd op de grotere haflinger. Ik ben zelf 1.70 en het plaatje klopt...........ik ben dus niet extreem groot maar wil wel eventueel wedstrijden met hem gaan rijden.

Ik begrijp best dat er langere mensen zijn die ook een haf willen en dan liever niet op een haf van 1.35 rond hobbelen. Bloos

En ik vind de grotere haf vaak wat luxer, maar er zijn daarentegen ook kleinere luxere en grotere grove hafies

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:04

mijn Aron heeft knetterruime gangen en is maar 1.40 Knipoog

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:54

die van mij haalt de 1.40 niet eens, maar ze zweeft in draf
en heeft een galop als een luie schommelstoel, echt heerlijk!
Ik ben zelf maar 1.60, dus ook hier 'klopt het plaatje'...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:36

kyrtjj schreef:

Idd Ja.
Het lijkt niet echt als ik met m'n 1.80 m op een haf van 1.40 (of lager zit). 1.45 m kan nog *LOL*. (Qua lengte)

Taron

Re: wat zijn de voordelen van een grote haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:52

het springen ligt aan het vermogen ven het paard, niet zozeer aan de stokmaat!
de ruimere gangen ook...
ik denk echt dat het mooier staat als je lang bent. en je 'past' beter bij de paarden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 01:54

Vaak heeft een groter paard in dit geval haflinger, ruimere gangen dan een kleiner paard. Je kan inprinciepe met een groter paard makkelijker mee komen tussen de échte paarden. Springen zal wrs ook een stuk gemakkelijker/hoger gaan mits techniek goed is en je bent er minder snel uitgeggroeid!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 08:52

Ik was ook op zoek naar een grote(re) Haflinger maar werd verliefd op een "smurfje" van 1.42
Ik ben zelf 1.70 maar het plaatje klopt wel en zo niet.. jammer dan. Als hij zich druk maakt dan "staat" er ook ineens een flinke vent.
Ach. het belangrijkste is dat ik hem lief vind en de maat maakt me niet uit.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:02

een grotere haf zal eerder voldoen aan het rechthoeksplaatje uit de dressuur met lange hogere benen, waardoor de gangen wat ruimer zullen zijn en idd ik ben 1.83m dus een haf van 1.40m zou bij mij geen gezicht zijn op wedstrijden, recreatief maakt het niet zoveel uit.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:27

DRESSUREN !!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:09

voor te springen zijn paarden die een langere rug hebben beter. Die springen verder en hoger.
Maar voor te dressuren zijn paarden en haflingers die korter in de rug zijn beter om te verzamelen. Het allemaal een beetje in verhouding zijn. Mijn vriendin heeft een zeer moderne haflinger van 1.49 die een fullmaat hoofdstel heeft, lange benen en lange rug, ruime gangen maar loopt op de voorhand, hij is nu vier jaar en er zit nu pas verbetering in.

Terwijl mijn voorkeur uitgaat naar de kortere haflingers in de rug en die zijn vaak dan ook kleiner maar voor de mensport veel wendbaarder. Verzamelen en achterhand gebruikt is optimaal. Dit is nu ook al te merken bij mijn 2.5jaar hengstjes die korter in de rug zijn die hebben van nature een goede achterhand gebruik meegekregen. Mss is dit nu ook wel toevallig genetisch bepaald.

jen_james

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:23

mijn haflinger is 1.62 en hij is 100% haflnger. zij voordelen zijn dat je niet altijd op je neeer wordt gkeke op wedstrijden dat die dressur ruiters met die kwpnrs op je neer kijken dan staa ze te kijken van zoowwww en als ik da zeg dat ie m2 heb gelopen dan durfe se niks meer te zeggen en gaan ze weg Tong uitsteken hahah

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:54

Ik ben 1.76 en heb een haf van 1.51 gaat prima

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:57

Haffie2006 schreef:
DRESSUREN !!

dit kan mensen behoorlijk voor de borst stoten

Ik heb 2 haflingers van 1,43 en 1 haflinger van 1,50
En al vraag je mij welke haflinger ik het liefst op rij.. Dan zeg ik je dr 1 van 1,43..
Ik zie geen voordelen behalve dat ze een stukje hoger zijn.. Wat in de fokwereld nu graag gezien wordt dus eigenljik voor de fok een must is..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:32

Het zijn geen kinderpony's vaak rijden er toch volwassen mensen op. Ook op keuringen willen ze steeds wat groter zien, maar niet te groot! Ze hebben wel een max. stokmaat.

Overigens dat een grote betere gangen heeft klopt bij langer na niet... vaak bewegen ze een stuk lomper. Kijk maar eens op keuringen vaak lopen de kleintjes beter (mijn merrie 1.42 was beste beweger van de dag).

Ook las ik iets over een haflinger met een lange rug beter kan springen? Haflingers met lange ruggen zijn juist veel zwakker in de rug.. op de keuring zien ze dat graag, maar het zijn geen goeie gebruikerspaarden, omdat de ruggen te lang zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:14

Faniek schreef:
Overigens dat een grote betere gangen heeft klopt bij langer na niet... vaak bewegen ze een stuk lomper. Kijk maar eens op keuringen vaak lopen de kleintjes beter (mijn merrie 1.42 was beste beweger van de dag).

Zo denk ik er ook over.
Met een grote haflinger kun je niet per se beter dressuren of springen, ook de gangen hoeven niet ruimer te zijn.. dat heeft meer te maken met bouw dan met stokmaat. De grote haflingers die ik ken zijn juist ook veel grover gebouwd dan de kleintjes.
Het enige grote voordeel is dat de grote haflingers meer geschikt zijn voor volwassenen Lachen En dat je na de Z2 dressuur verder mag met een haflinger die in de E-pony maat valt Lachen

Elsie1, volgensmij zijn bij het KWPN de dressuurgefokte paarden juist langer in de rug en de springpaarden korter..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:26

Ik rij met mijn 1.73 op een haf van 1.44 (foto's in profiel) en ik vind t niet misstaan, maar een grotere haf is altijd welkom Knipoog !

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:59

Ik denk dat dit heel persoonlijk is. heb een haflinger van 1.54 ben er super blij mee want hier zou iknooit te groot voor worden. EN ZE VALT OP!!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:42

Waar vinden jullie ze toch? Rolleyes
Ik ben op zoek naar een grotere haflinger .. mede omdat ik 2 pony's heb staan van +1.54m en zelf 1.70m/fors ben. Wil er mee mennen en rijden.
Iemand nog tips? Pling