Inrijden drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardenzo

Inrijden drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:05

Onze welsh k merie van ruim 3 1/2 jaar wilde k eigenlijk gaan inrijden.Ze is bekend met zadel en hoofdstel en verdraagt het als je erop zit.(moet er wel bij vermelden dat we haar al als veulen van 31/2 maand gekocht hebben wegens omstandigheden eigenaar moeder en ze eigenlijk een grote hond is,althans zo gedraagt ze zich.
Ze is nu 195 dagen drachtig van Boginov en blaakt van gezondheid.
Wil haar graag verder doorrijden,niet te zwaar maar basis,maar twijfel Bloos of dit wel verstandig is.(haast hebben we niet maar...)

Namens moeder in spe en mijzelf alvast bedankt voor het lezen en je eventuele advies Pling

Whiz

Re: Inrijden drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:06

in principe mag je bijna tot de bevaling blijven rijden. Normaal gesproken. Ik weet niet hoe het zit met inrijden. Springen is echter niet verstandig na 8 a 9 maand.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:09

Bij ons op stal hebben ze ook een merrie pas ingereden die ook al een aantal maanden drachtig is. Het ligt er maar net aan wat je daarna mt haar van plan bent. Als ze keihard moet werken is het misschien niet verstandig, maar rustig basiswerk kan zover ik weet geen kwaad.

CowBoy21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:10

ik denk dat et wel kan gewoon basis dingen leren en heel rustig aan beginnen

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:12

Ik zou heel rustig beginnen en als een teken geeft dat het te zwaar is stoppen maar ik zou het denk ik wel proberen
suc6

paardenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 15:13

Denk zelf ook van wel maar ben altijd zo voorzichtig ze is toch mijn Zij zijn groot en ik is klein! kleine meid.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:13

Heb mn 'nieuwe' merrie vorig jaar ook gewoon beleerd en doorgereden zowel onder het zadel als ingespannen toen ze drachtig was. En daar is keurig met 11 mnd een gezond kereltje uit gekomen. Geen probleem dus!! Heb haar overigens tot 10 maand vrij actief doorgereden. Daarna ben ik gestopt, omdat ik merkte dat het veulen in de weg begon te zitten, zadel lag niet lekker meer, etc...toen vooral gaan wandelen, longeren, af en toe voor de kar (dat paste nog wel)..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:43

Leuk te lezen, mijn 3 jarige is morgen 5maand drachtig en ik twijfelde om haar dit najaar ook te laten beleren of niet. Al had ik, voor het lezen van dit topic, al besloten te wachten tot na de bevalling volgend jaar. Ze is ook nog vrij jeugdig en smal, voor haar beter nog even te wachten

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:17

De eerste keer dat wij op onze 3-jarige gingen zitten, was ze een ruime twee maanden drachtig. Ze is nu zadelmak en we zijn bezig met doorrijden, terwijl de baby natuurlijk ook gewoon doorgroeit. We hebben dit vaker zo gedaan en er nooit problemen mee ondervonden.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:09

Ik heb mijn 3,5 jarige licht gereden tot 2 maanden voor de bevalling. Ook gewoon gelongeerd etc, balkjes laten draven. Ook voor haar eigen conditie om later wellicht beter de bevalling aan te kunnen, dat ze meer energie heeft. Weet niet of dat voor paarden ook geldt, maar kan ze zo voorstellen dat als je conditie goed is, je ook beter bestand bent tegen iets zwaars als en bevalling... Na de bevalling heb ik 2 maanden gewacht, daarna een maand gelongeerd, weer opbouwen en pas 3 maanden ben ik er weer op gaan zitten. Lekker rustig aan dus, geen haast!

Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 14:56

Ik heb mijn (nu 5 jarige) 2 jaar geleden gewoon lekker ingereden. Knoppen voor stap, draf en galop er op. En toen het voor jaar weer stil gezet, met haar veulen lekker het land op.

Dan hebben ze ook geestelijk wat tijd om alles te verwerken, dat heeft mijn merrie veel goed gedaan.

De 3 jarige die ik nu heb lopen vond ik nog te jeugdig om te laten dekken maar ben er al wel heel rustig aan mee begonnen haar in te rijden. Die gaat volgend voor jaar naar de hengst en mag daar lekker een tijdje het land op.