[H][KWPN] Welke spring/allround hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TequilaRos

[H][KWPN] Welke spring/allround hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:24

Afbeelding

Afbeelding

En haar afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=26910
Vorig jaar heeft deze merrie een veulen gehad van Nummero Uno en daar ben ik zeer over te spreken. Foto's van de Nummero Uno kan je vinden in mijn profiel.

Waarschijnlijk wil ik Tequila volgend jaar weer laten dekken, maar weet nog niet zeker door wie.
Wie helpt mij bij de zoektocht?
Het veulen hou ik zelf en moet geschikt zijn voor de springsport en ook nog netjes kunnen bewegen (geen dressuurtopper).
Verbeterpunten van de merrie:
- te veel lengte in de rug
- lage verzenen

Punten die ik graag zou willen behouden:
- Mooi front (mag nog wel iets breder) met mooi edel hoofd.

Wie heeft een idee?? Liefst KWPN goedgekeurd of KWPN erkend, maar ben ook al op zoek geweest in Duitsland.

Anoniem

Re: [H][KWPN] Welke spring/allround hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:27

Ben wel benieuwd naar je keuze voor een springhengst op deze merrie. Ik zie het in de afstamming niet direct terug. Kan de merrie zelf goed springen? Hoe zijn haar gangen?
Lengte van de rug vind ik niet storend, haar halslengte zou wel langer mogen.
Wat ik van de foto kan zien vind ik je Numero Uno wel een geslaagde poging om een allround paard te fokken, als ze tenminste een beetje springen kan, maar dat zal ook wel een fijn dressuurpaard worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:07

Je zou het haast niet zeggen, maar zowel Wolfgang als Pion hebben ook springpaarden voortgebracht. Op zich vind ik de keuze van Numero Uno ook niet verkeerd. Je zou eens naar een zoon van hem kunnen kijken. Bijv. Viento Uno.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:08

En ook Rossini heeft springpaarden voortgebracht. Vorige keer heb ik ook al lopen denken over een nakomeling van Nummero Uno, maar toch uiteindelijk bij hemzelf uitgekomen.
Hals lengte is goed (volgens het KWPN en mijzelf) de foto vertekend dit een beetje.
Ik had ook al zitten denken aan Cantos, maar daar heb ik heel weinig nafok van gezien (of over gehoord). En iemand raadde mij VDL Sydney aan..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:11

Zo van de foto af zou ik ook halslengte iets meer willen zien. Heb je ook een standfoto waar ze naar voren kijkt?

Sydney is ook allround, maar ik hoor veel dat hij weinig maat doorgeeft.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:12

Oei....dan moet ik even heel heftig zoeken...maar moet ik vast wel ergens hebben.
De merrie is 172cm dus een beetje kleiner mag wel hoor Haha!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:41

Afbeelding
Op stand. Deze plek loopt scheef af, dus het lijkt enigszins dat ze overbouwt is, dit is niet waar.

Afbeelding
En nog één van het rijden.

De merrie is ondertussen L2+8, dus bijna M1 startgerechtigd. Springen is ze nog supergroen, want door het hoogte en een aantal pechdingen hebben we dat niet veel gedaan. Sinds een paar maanden gaan we 1 keer in de 2 weken naar springles en dat pakt ze super op.
Merrie heeft een goede galop en een goede stap, draf was in het begin minder, maar naar mate ze sterker wordt is dat ook beter geworden.

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:55

Solitaire van Hans Horn, is namelijk spring gefokt maar heeft ook dressuur aanleg en is ook mooi gebouwd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:30

Solitair is idd een allrounder, maar mooi gebouwd vind ik hem niet. Hij heeft echt een 'volbloed' bouw. Tevens ben ik ook niet zo weg van zijn kinderen. achterbeen wat achterblijft. Bovendien zal de croupe ook niet mooier worden, verwacht ik zo.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:56

Ik ken overigens alleen maar springpaarden van Wolfgang...maar dat terzijde..

Wat denk je van Karandasj? Hij is alweer een tijdje 'uit de mode' maar zou aan je eisen kunnen voldoen. Verder denk ik dat je met Numero Uno of een nakomeling ervan ook niet verkeerd zit. En wacht eens even tot het verrichtingsonderzoek van het KWPN afgelopen is, daar zit ook een hele leuke tussen: Lupicor x Landgraf I.. Maar dat is nog een jonge hengst en ik weet ook niet een twee drie of hij exterieurmatig bij je merrie past. Hij heeft in ieder geval wel front, springkwaliteiten en beweging.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:57

livvy schreef:
Ik ken overigens alleen maar springpaarden van Wolfgang...maar dat terzijde..

O.a. Ggk hengst Oscar Clown die ken over geen takje hout springen hoor

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:59

Ach een zwart schaap in de familie hou je toch Knipoog

Meygan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:11

Nope ik niet.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:41

livvy schreef:
En wacht eens even tot het verrichtingsonderzoek van het KWPN afgelopen is, daar zit ook een hele leuke tussen: Lupicor x Landgraf I.. Maar dat is nog een jonge hengst en ik weet ook niet een twee drie of hij exterieurmatig bij je merrie past. Hij heeft in ieder geval wel front, springkwaliteiten en beweging.

Ik wil toch liever zien hoe een hengst fokt. Dit mede, omdat ik eigenlijk niet weet wat mijn merrie doet. De combinatie Nummero Uno was ook goed overnagedacht. Dus een jonge hengst valt voor mij af, helaas.

sammy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:23

Vainquer?

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:36

hoe is het met een jongere Quidam de Revel uit een goede merrielijn?
ik denk an Verdi, Quite Easy, Quintessence Z of Nabab de Reve (hij is niet jong, maar heeft heel fijne springpaarden gemaakt...)
de Verdi een de Quintessence Z veulens kunnen ook good lopen... de Nabab de Reve springen heel goed... mijn merrieveulen staat in de opfok met een dressuurveulen... als mensen kijken komen, vragen ze welke de dressurveulen is... of het de donkerbruine is... maar dat is mijn Quintessence Z... Tong uitsteken

ik heb bij meerdere mensen de advies voor Chambertin of Lordanos gegeven, omdaat de hengsten in Duitsland erg fijne paarden gemaakt hebben...

misschien vind je ook Cyrano de Bergerac een mooie hengst voor de merrie...

Democraat komt ook in mijn kop... in Duitsland heel veel goede springpaarden en ook fijne dressurpaarden...

of Cantos? maar ik denk dat hij ook wel een kleintje fokt...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:49

sammy12 schreef:
Vainquer?

Omdat? Aan alleen roepen van namen heeft niemand wat

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:42

Dank je Gomir....

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 08:32

Nog mensen met suggesties of heb ik gewoon een moeilijk paard?
Er zullen toch meer hengsten zijn die bij mijn merrie passen.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:01

Misschen is Saros van het gestelhof een goede optie
het is alleen geen kwpn hengst http://www.gestelhof.be/
hier staat veel info op over hem.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:33

Saros ben ik niet zo voor.. Eerder Pavarotti van de Helle dan, die heeft zowel grand prix springers als dressuurpaarden gegeven, maar dat achterbeen is bij hem (/zijn nakomelingen) niet super..

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:45

Tygo! Is een jonge numero uno zoon. Hij heeft een goed veulenraport en had dit jaar 10 veulens in Ermelo lopen! Let wel op de broekspier. Die is wat kort. Tygo geeft mooi front en ook super bewegingen door!
www.elomahoeve.nl staat hij wel

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 16:46

Zonen van Numero Uno laat ik eerst terzijde liggen. Ik weet dat dat past, dus dat komt op de tweede plaats.
Zelf heb ik zitten denken over:
Cantos
Casantos
Sam R
Up to Date (alleen weet ik nog niet hoe hij fokt)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:07

Als jij met Cantos dekt, koop ik het veulen Knipoog
Wat een schitterende bloedlijn heeft je merrie zeg! In mijn ogen teminste. Rosini heb ik alleen nog maar fijne bewegers van gezien (soms wel erge bloedkikkers, dat wel) en Wolfgang staat bekend om zijn zeer mooie paarden (heb er zowel dressuur als springpaarden van gezien).
Van Rosini heb ik weinig spring-nakomelingen gezien, maar van Wolfgang en Pion inderdaad wel.

Het dekken met een allrounder vind ik daarom geen gek idee.
Cantos komt zelf ook weer uit een lijn die ik zeer mooi vindt...inderdaad heb ik vaak te horen gekregen (wilde zelf evt. ook met hem dekken) dat hij wat kleiner doorfokt. Maar met de 1.70 van jou merrie moet dat geen probleem zijn, als zij dit ook doorgeeft.
Als je dan toch voor iets meer formaat wilt kan is zijn zoon Casantos inderdaad een goede optie.

En wat denk je van bijvoorbeeld Timeless v. Goodtimes? Die had zelf ook een zeer mooie (allrounde) verrichting laten zien.

Ik heb trouwens niet echt heel veel verstand van fokkerij hoor, beken ik eerlijk! Het is een interesse, want zoek ook al tijden naar een geschikte hengst voor mijn merrie Knipoog

Saskia1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:42

Ik zag al eerder Tygo staan, lijkt me idd goede match als je naar je voorwaarden kijkt. Ik heb dit jaar een veulen van Tygo uit een Lux merrie gefokt. Heeft zeer goede gangen, goed front en mooi koppie. Hij is alleen iets korter in de rug dan zijn moeder. (was niet mijn doel, maar aangezien jij dat wel wilt...)