Wat je allemaal met een veulen kunt doen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

popcornlover

Wat je allemaal met een veulen kunt doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:19

Ik ben momenteel druk bezig met Benthly. Hoewel hij van de manege is, mag ik hem verzorgen en dus ook van alles met hem doen. Hij is van 1 april en nu dus bijna 7 maanden oud. Vorige maand is hij zonder problemen van zijn moeder af gegaan. Ze stonden nog met wat anderen in de wei en moeders zou opgehaald worden. Het was dus de bedoeling dat Benthly dan op stal zou komen te staan. Maar daar dacht meneertje anders over, hij had namelijk helemaal geen zin om mee naar binnen te gaan. Dus wat doe je als je moeder weg gaat? Juist, lekker verder gaan met gras eten en vooral niet hinniken, je bent tenslotte een stoere hengst of je bent het niet.

Maar goed, inmiddels staat hij nu wel op stal, aangezien het land te nat werd, en kan ik dus lekker met hem gaan rommelen. Hoefjes uitkrabben is geen probleem, hij geeft braaf voetje als je daar om vraagt. Ook blijft hij keurig staan met de staldeur wijd open. En ook het meelopen gaat steeds braver, stoppen als ik stappen en meelopen zodra ik weer wegloop. Ik ben dus hartstikke trots op deze kleine man.

Gisteren had ik al voor de lol bandages om zijn voorbenen gedaan: geen probleem!
En vandaag kreeg hij een sjabrak op (los) en een sjaal om zijn hals: en ook dit was geen probleem. Hij vond het allemaal wel best en bleef braaf stil staan, waarom moeilijk doen als je ook gewoon verder kan gaan met hooi eten.

Even een foto van Benthly pas geboren (hier 2 dagen oud):
Afbeelding

Deze zomer in de wei:
Afbeelding

En dan vandaag op stal (sorry voor de slechte kwaliteit, hij is met mijn mobiel genomen, vandaar):
Afbeelding

Bosprez

Re: Wat je allemaal met een veulen kunt doen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:43

wat een mooi veulen!!
Leuk toch dat ze zo mak zijn, ik heb al andere meegemaakt, maar dat komt goed!
Veel plezier en tof dat je hem mag verzorgen!
Weet je soms zijn afstamming?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:45

Vraagje: staat dit veulen de hele dag in het stalletje op de laatste foto?

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 16:15

@Charloepy: zijn vader is Undercover, en de vader van de moeder is Niagara.

@Anoeska: de stal is twee keer zo groot dan op de foto te zien is, omdat ik redelijk dichtbij stond, zie je niet de gehele stal. Hij staat in een stal van ongeveer 2X4 meter. En verder wordt hij dagelijks losgegooid en wandel ik ook nog eens met hem over het erf iedere dag.
Helaas kunnen ze bij ons 's winters niet naar buiten, omdat het land dan te nat is, maar hij staat anders van eind april tot eind september dag en nacht buiten.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:20

Helaas is het voor een veulen niet zo goed om dagelijks in zo'n kleine stal te staan. Want al lijkt hij groot met zijn 2x4 is het voor een veulen vrij klein. Daardoor kunnen zijn spieren gaan verzuren en krijgt hij dus problemen met wandelen.

Het zou beter zijn als je hem voor de winter dan in een opfok zet, waar hij met andere maatjes kan spelen (spelen is erg belangrijk voor de spierontwikkeling en voor zijn "paard" ontwikkeling) alleen het wandelen en 1x per dag losgooien (hoe lang is dat, een uurtje of 2?) is niet genoeg voor hem, zeker niet als hij zielsalleen in de stal staat de rest van de dag... Je zou hem in de zomer dan gewoon naar je terug kunnen halen.

Het is geen verwijt hoor, maar een advies. Verder ziet hij er goed uit en is het een knapperd Lachen Veel plezier met hem !

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:34

Ik ben het ermee eens dat het niet goed is voor een veulen om op stal te staan. Maar de TS schrijft dat het veulen van de manege is, dus ik denk dat zij daar weinig aan kan veranderen.

Leuk dat je hem mag verzorgen, goed dat hij zo al aan allemaal dingen went. Ik ga ook af en toe al met mijn veulen wandelen. Veel plezier met hem.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:38

Natuurlijk zou ik hem het liefste de hele dag laten lopen, maar zoals ik al eerder aangaf is hij niet van mij. Hij is dus van de manege, waar bijna de hele dag door les gegeven wordt. Hierdoor is het niet mogelijk om hem continu ergens los te hebben staan. Met name omdat de manege midden in het poldergebied ligt, waardoor alles heel snel drassig is. En het laatste wat ze willen zijn paarden met mok en een weiland dat helemaal kapot getrapt wordt, waardoor er geen gras meer groeit.

Dus als hij van mij geweest was, had ik al lang een andere oplossing gezocht, maar helaas Huilen . Nu worden er op de manege al jaren lang op de zelfde manier paarden gefokt, en tot nu toe is alles met die paarden helemaal goed gekomen. En wat voor een veulen geldt, geldt ook voor een paard dat al wel onder het zadel is, het liefste zou je die ook 24-7 op het land hebben het hele jaar door, en dat doen de meeste mensen ook niet. Dus helaas zal ik het moeten doen met de manier van opfokken zoals de manege eigenaar het doet.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:23

Door veel met 'm te doen kan je hem juist gaan verpesten, ook al bedoel je dat niet zo.

Gewoon lekker laten staan! Vind hem wel ontzettend bedomd op de laatste foto vergeleken bij de tweede. Ook is hij wat dunner... Nouja, t is niet jou veulen dus kan jij daar niets aan doen natuurlijk. Maar overleg met de eigenaar anders of het mogelijk is hem op de wei dag en nacht te kunnen zetten (misschien wel op een andere plek)..

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:39

@sammie_44: hij is inderdaad behoorlijk afgevallen, met name de laatste weken dat hij op het land stond, ondanks flink bijvoeren. Nu hij weer op stal staat, gaat het al weer wat beter.

Mijns inziens kan je een veulen niet vroeg genoeg aan allerlei vreemde voorwerpen laten wennen. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet een zadel en hoofdstel. Maar bijvoorbeeld, stukjes zeil, de spuitplaats, paraplu's enz. Het belangrijkste echter vind ik dat hij gehoorzaam wordt, het is tenslotte wel een hengst en dat laat hij ook flink merken. Dus ik kan wel helemaal niets met hem doen, maar dan loopt hij over een half jaar gewoon over je heen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:47

Juist niet.. Knipoog

Hoe denk je dat mijn hengst (nu ruin sins 5 dagen) zo mak is nu en zoveel respect heeft..? Niet omdat ik met hem omgetutteld heb , maar omdat ik hem juist de hengstenweide in heb gedaan en hem egwoon ben gaan 'vergeten'..

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:52

Wat een knappert Bloos
wat lief dat ie blijft staan
waahh ik word verliefd Bloos Tong uitsteken
wat een lekkerstuk