Venetia schreef:Obelisk geeft mooie modellen, maar persoonlijk heb ik dan liever met een Jazz-karakter te maken dan met een Obelisk-karakter.
Beweging valt ook niet altijd mee onder het zadel, vind ik persoonlijk.
Qua karakter maak ik me ook niet zoveel zorgen, soms kost het wat meer tijd. De merrie is op zich vlug zat en soms wat ritselig , maar wil op zich best wel werken. Obelisk schrijf ik nog niet af, het zouden qua werk nog wat laatbloeiers kunnen zijn, misschien niet spectaculair maar qua techniek denk ik best goed. Vraag is voor de combinatie of het 'knietje' hier een beetje in zit.
Venetia schreef:Misschien het moederrapport van Citango nog eens doorlezen, volgens mij was zij niet erg klassiek maar juist vrij modern, dus dan heb je ook goede kans op een modern veulen. Citango zelf is ook niet echt klassiek.
Dat valt mij niet tegen:
Rita Morka is een goed ontwikkelde, rijtypische merrie met een goed dressuurmodel en een sterke bovenlijn. Ze staat voldoende in het rechthoeksmodel en beschikt over uitstraling.
Het hoofd is goed gevormd en bijzonder sprekend. De nek is goed gevormd, maar zou meer lengte moeten hebben. De hals is goed gevormd, best bespierd, staat er goed op, maar zou langer moeten zijn. De schoft is goed ontwikkeld. De schouder is lang en ligt er schuin in. De rug is goed gevormd en goed bespierd. De lendenen zijn sterk aangesloten en sterk gespierd. De croupe is hellend en heeft ruim voldoende lengte. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is iets klein gehoekt. De kootstand is normaal. De hoeven zijn normaal gevormd en de verzenen zijn normaal ontwikkeld. Het fundament is van zeer goede kwaliteit en voldoende ontwikkeld.
De stap is zuiver, heeft een goede ruimte en is krachtig. De draf van Rita Morka heeft veel afdruk, veel houding, is gedragen en heeft een goede souplesse. De galop heeft ruim voldoende ruimte, een goede afdruk en ruim voldoende balans. De merrie toont in galop een goede houding.
Stokmaat: 170.0 cm. Kleur: bruin.
IBOP: stap 7.5, draf 8.5, galop 7.5, geschiktheid als dressuurpaard 16; afdruk springen 7, techniek springen 7.5, vermogen springen 7, geschiktheid als springpaard 14.
Venetia schreef:Als je voor een goed model en beweging gaat, denk ik dat Olivi nog niet zo stom is, je ziet daar allemaal gespierde paarden van met een mooi kruis en goede bovenlijnen.
Karakter van hemzelf is niet zo makkelijk maar nakomelingen zijn wel bewerkbaar, die ik gezien heb, het valt mee.
Staat evenals Jazz op m'n lijstje.
Venetia schreef:Tuschinski vind ik een heel fijne hengst, maar zo op de foto's vind ik dat jou merrie daar misschien wat teveel bloed voor heeft.
Staat niet op m'n lijstje, ik mis daar toch wat hals en daar wil vooral ook bespiering. Que souplesse en gangen zou het best passen.