Gedeeltelijk afspenen: overdag eraf, 's nachts weer samen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Gedeeltelijk afspenen: overdag eraf, 's nachts weer samen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:17

Naar aanleiding van het topic over NIET afspenen van je veulen: ervaring met NIET afspenen

zou ik graag willen weten of er ook mensen zijn die hun veulen overdag buiten hebben staan met andere veulens en 's avonds gewoon bij de moeder en wat hun ervaringen daarmee zijn.

Ik wil mijn veulen nl graag zo laat mogelijk afspenen. Mijn veulen is 5 maanden en dus niet afgespeend. Als ik nu ga rijden staat ze alleen op stal. Dat gaat tot nu toe prima, alleen ben ik het rijden aan het uitbreiden qua tijd, waardoor ze bijvoorbeeld bij een buitenrit ongeveer 2,5 uur alleen op stal staat. Dit laatste vind ik voor mn veulen niet prettig en ook niet zo gezond. Daarom zat ik te overwegen om haar met 6 maanden overdag bij de veulengroep te zetten (2 veulens en een jaarling en dan komt zij er dus nog bij) en 's nachts gewoon weer op stal bij haar moeder.

Is dit een optie of zou dit teveel onrust geven ?

Piaffe

Re: Gedeeltelijk afspenen: overdag eraf, 's nachts weer same

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:21

Ik vraag mij dan af of het goed is voor de melkproductie van de merrie?

Persoonlijk zou ik het nooit doen. Ik rijd ook wedstrijden met een merrie waar dan een veulen bij loopt. Na rustig opbouwen ben ik dan af en toe op wedstrijd wel 5 uren weg. Dan melk ik de merrie en het veulen is dan gewend om water te drinken en zelf brok en kuil te eten. Als ik de merrie in die tijd niet zou melken, wordt haar uier echt knoerthard. Vraag me af of dat handig is.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:27

Als mn veulen op stal staat, eet ze ook al brokjes en hooi en drinkt ze zelf water.

@ Piaffe: als je haar gaat afspenen wordt de uier toch ook een paar dagen heel groot en hard ? Dat de uier hard wordt komt omdat je veulen normaal wel de hele dag en nacht door drinkt en met wedstrijd dus niet. En ik denk dat net als bij compleet afspenen waarbij de melkproductie helemaal stopt nadat de uier ivm teveel melk een tijdje heel hard is geweest, bij gedeeltelijk afspenen de melkproductie zich aanpast aan de vraag. Maar ja dat weet ik eerlijk gezegd ook niet zeker. Daarom mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:05

@Prince: Als je nu gaat rijden met je merrie, kan je veulen dan niet in de wei blijven? Of staat ze dan alleen?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:11

JoviBan schreef:
@Prince: Als je nu gaat rijden met je merrie, kan je veulen dan niet in de wei blijven? Of staat ze dan alleen?

Ja, dat is het probleem dat ze dan alleen staat. En ik had al overwogen om merrie en veulen bij de andere veulens/jaarling te zetten maar dat wilde één van de veuleneigenaren niet omdat ze bang is dat mn merrie haar veulen aanvalt en dat het veulen dan in het draad belandt.
Terwijl mn merrie wel zuur kan zijn, maar ook liever lui dan moe is. Ik denk wel dat ze in het begin boos aan komt rennen als haar veulie met één van de andere veulens gaat neuzelen, maar als die veulens dan wegrennen (wat mi ieder veulen doet) denk ik niet dat ze erachter gaat (haar veulie is dan weer veilig dus waarom zou je je nog druk maken Knipoog ). Maar ja, ik kan het risico gewoon niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:20

Als ik het goed begrijp, hebben jouw merrie en veulen dus altijd met z'n tweeën in de wei gelopen? Zonder weidemaatjes? Dat maakt het inderdaad lastig om met je merrie op pad te gaan. Want alleen achterblijven is niet leuk....
Tja en als die andere veuleneigenaar niet wil meewerken, dan schiet het niet echt op hè.
Zijn er helemaal geen andere mogelijkheden om een kleine kudde te vormen? Kan er geen ander veulen (of ander jong dier) bij jouw merrie en veulen in de wei?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:31

Waarom wil je het veulen niet gewoon afspenen? Met 5 maanden moet dat kunnen Ja Het is voor je veulen ook belangrijk om met leeftijdsgenootjes op te groeien.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 19:53

@Piaffe: ja natuurlijk is het ook belangrijk als ze kunnen spelen met leeftijdsgenootjes, maar ik vind het ook belangrijk dat ze opgevoed wordt en op een natuurlijke manier eraf gaat. En dan vind ik 5 maanden gewoon nog te vroeg (6 maanden vind ik al minimaal). Ik denk ook dat ze meer leert van haar moeder dan van leeftijdsgenootjes. Daarom heb ik ze eigenlijk het liefst in een gemengd groepje (dus veulens om te spelen en ouderen voor de opvoeding, kan gewoon incl mams - ook voor de melk Knipoog - zijn). Maar zoals ik hiervoor al heb aangegeven voelt één van de andere veuleneigenaren hier niets voor (ja, zo denkt iedereen er weer anders over). Maar ik probeer nu dus eigenlijk een soort van tussenoplossing te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:44

Ik doe geleidelijk afspenen, maar je kan je merrie niet dag in dag uit de hele dag met een vol uier laten staan!
Ik doe ze er een paar uur bij weg, dan een hele middag, de hele dag en dan van de moeder af, dat duurt dus maar 3 dagen ofzo.
Ik heb mijn veulens op 5 maanden gespeent en ze lopen nu weer naast 1 van de mama's(draadje ertussen, ze hebben elkaar bijna een maand niet gezien) en bij een 2 jarige en een andere merrie in. Wat ik bedoel: je kan de moeder er gerust bij weg halen, maar zorg voor genoeg ander sociaal contact.
Van heel laat of niet afspenen kun je een paard krijgen dat hangerig blijft aan andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:05

[***] schreef:
Van heel laat of niet afspenen kun je een paard krijgen dat hangerig blijft aan andere paarden.

Bedoel je hiermee dat je in dit geval merrie en veulen nooit uit elkaar haalt?

Want ik ga inmiddels al met mijn paard de wei uit en het bos in en mijn veulen is inmiddels gewend om in de wei (bij de rest van de kudde) te blijven. Ze is wat dat betreft al erg zelfstandig geworden en het lijkt mij niet dat ze straks alsnog hangerig wordt aan andere paarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:10

Die van mij gaan overdag samen, 's nachts eraf.
Eerst zet ik ze met voeren apart, zo'n 2 uurtjes. Dan 's nachts apart en dan lopen ze overdag gewoon samen in de wei, paddock.

Pas in het voorjaar gaat ze in de andere wei met de andere paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:12

Overdag samen en dan de mogelijkheid hebben om bij moeders te drinken, zal de melkproductie blijven stimuleren. Je moet de gelegenheid ontnemen dat het veulen bij de merrie kan zogen, door ze ook overdag apart te zetten maar wel met neuscontact tot elkaar. Desnoods span je een (schrik) draadje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:14

Cassidy schreef:
Overdag samen en dan de mogelijkheid hebben om bij moeders te drinken, zal de melkproductie blijven stimuleren. Je moet de gelegenheid ontnemen dat het veulen bij de merrie kan zogen, door ze ook overdag apart te zetten maar wel met neuscontact tot elkaar. Desnoods span je een (schrik) draadje.

Ik heb er geen problemen mee dat de melkproductie op gang blijft, zo kan ze gewoon overdag nog bij moeders drinken. Pas in het voorjaar wordt ze echt gespeend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:16

Suzanne, waarom zet je ze 's nachts apart?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:24

JoviBan schreef:
Suzanne, waarom zet je ze 's nachts apart?

Eigenlijk omdat het veulen dan tenminste rustig kan eten zonder dat moeders alles opbunkerd. Haha!
's Avonds gaan ze naar binnen, allebei eigen stalletje naast elkaar zodat ze elkaar kunnen zien, kunnen ze rustig eten, 's ochtends kan ze weer rustig eten en dan gaan ze met zn tweeen naar buiten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:47

Ik doe het ook zo, maar dan andersom. Overdag staan ze samen op het land en 's nachts apart op stal.
Zo daalt de melkproductie van de merrie geleidelijk en kan het veulen krachtvoer gaan eten.
Ik doe het al jaren zo en het bevalt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:18

Wat ik me afvraag (Suzanne en Melanie): wordt de melkproductie niet onmiddellijk weer opgewekt zodra het veulen 's morgens weer gaat drinken? En heeft de merrie er 's nachts geen last van dat ze de hele avond & nacht met een volle uier staat?

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:08

Volgens mij werkt het bij merries net zoals bij mensen... Dat betekend dus vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd.
Als je iedere dag hetzelfde ritme houdt (snachts uitelkaar en overdag samen, of andersom), zal ze haar productie na een paar dagen daar echt wel op afstemmen.
Jammer dat het bij ons niet kan, anders had ik het ook op die manier afgebouwd. Ik denk dat dat een goede manier is. Ja

Ga je maar 1x per week op wedstrijd, dan is het logisch dat het uier knetterhard is.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:32

Judibo schreef:
Volgens mij werkt het bij merries net zoals bij mensen... Dat betekend dus vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd.
Als je iedere dag hetzelfde ritme houdt (snachts uitelkaar en overdag samen, of andersom), zal ze haar productie na een paar dagen daar echt wel op afstemmen.
Jammer dat het bij ons niet kan, anders had ik het ook op die manier afgebouwd. Ik denk dat dat een goede manier is. Ja

Ga je maar 1x per week op wedstrijd, dan is het logisch dat het uier knetterhard is.

Dat is ook precies wat ik dacht (bij mensen werkt het uiteindelijk ook zo).

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:37

Ik was pas bij de Besmannink Hoeve en daar hebben ze merries, ruinen en veulens als 1 kudde bij elkaar lopen. Wij ginden een buitenrit maken met lunch en drie merries met veulen liepen mee. Bij elkaar zijn ze denk ik zo'n 5 uur bij hun veulen weggeweest. De veulens wisten overigens precies dat ze achter moesten blijven en die waren heel rustig.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:39

Ik doe het op dezelfde manier als melanie5 en dat is mij altijd goed bevallen. Geen stress voor moeder en veulen en de melkproductie wordt gedoseerd minder waardoor ze juist minder last hebben van een volle harde uier.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:59

@ dblijham & melanie5: julllie zetten ze dus 's nachts apart en overdag samen en dat bevalt goed. Ik wil ze dus eigenlijk overdag apart en 's nachts samen. Zou dat nog verschil maken ?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:32

Ik denk niet dat het verschil maakt, voor mij komt dit beter uit omdat ze dan overdag samen naar buiten kunnen en 's nachts rustig kunnen eten en op stal staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 07:40

dblijham schreef:
Ik denk niet dat het verschil maakt, voor mij komt dit beter uit omdat ze dan overdag samen naar buiten kunnen en 's nachts rustig kunnen eten en op stal staan.

Ja prcies, het enige verschil vind ik de onrust die ze overdag kunnen hebben als ze gescheiden in het weiland worden gezet, de risico's van door het draad gaan enzo. Ik vind 's nachts in een veilige stal apart een rustiger idee.

En over de melkproduktie, die neemt geleidelijk aan wat af, tuurlijk heeft de merrie na de eerst nacht een vol uier maar bij die van mij stroomt het er ook uit dus echt keihard wordt het niet. Als het veulen minder drinkt, neemt de produktie vanzelf wat af.
Zo bouw je het rustig af.

In 1 keer eraf halen geeft veel meer problemen met de afname van de produktie. Heb ik ook wel gedaan maar heb de merrie nog 2 weken afbouwend gemolken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:08

Suzanne F. schreef:
Ja prcies, het enige verschil vind ik de onrust die ze overdag kunnen hebben als ze gescheiden in het weiland worden gezet, de risico's van door het draad gaan enzo.

Je hoeft geen draad te gebruiken hoor, je kunt ook investeren in een degelijke (houten) omheining Clown