Hallo
Wij hebben op stal eigenlijk alleen maar friezen, en mijn pony dan. Van 1 van de stermerries op stal wouden ze graag meer veulentjes hebben. Oplossing: embryotransplantatie. In België is een hele grote stal met allemaal afgekeurde paarden, in 1 van die paarden is de embryo ingebracht. Die is met ons mee gekomen en nu staat er dus een lelijk bruin paard in de wei waar volgend jaar een zwart fries veulentje naastloopt. Ik vind dat nogal een vreemde gedachte eigenlijk. Kom je op de keuring met je veulentje, meestal kijkt de jury ook wel een beetje naar de moeder die ernaast loopt, niet om de beoordeling, maar gewoon om te zien uit wat voor moeder het veulen komt, met een bruin paard naast je veulen.
Zijn er mensen die er verder ervaring mee hebben? Ik dacht namelijk altijd dat het alleen bij merries die in de topsport liepen enzo werd gedaan. Ik ken ook mensen die er tegen zijn.
Ik zal binnenkort foto's van het bruine paard waar dus volgend voorjaar het veulen bij komt te lopen en van de biologische moeder plaatsen.