Waar op letten bij aankoopr fokmerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Waar op letten bij aankoopr fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:21

Mijn vriend en ik denken eraan om een fokmerrie te kopen. Wij willen hobbymatig voor ons zelf gaan fokken en eventueel van de nafok wat te verkopen. Wij willen graag duitse bloed voering. Geen KWPN meer voor mij, dus wie kan mij wat vertellen over de duitse fokkerij en waar je naar moet kijken bij aankoop voor een fokmerrie?
Wij willen allround fokken. Goed karakter is natuurlijk een pre, maar de basis gangen zeker ook. Ook voor de nafok

sarabande

Re: Waar op letten bij aankoopr fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:23

Vraag het op een Duitse Site

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:43

Ja das ook een probleem. Mijn duits houdt op bij Gutentag...
Had gehoopt dat er hier mensen waren die wat meer in de duitse paarden zitten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:30

Marije1984 schreef:
Ja das ook een probleem. Mijn duits houdt op bij Gutentag...
Had gehoopt dat er hier mensen waren die wat meer in de duitse paarden zitten

Dan wordt het toch : "Auf wiedersehen". Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:30

die melden zich nog wel hoor.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:59

Hananya hier op Bokt fokt met Duits bloed, stuur haar eens een PM of misschien reageert ze in dit topic nog wel..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:01

Het ligt eraan wát je precies wil weten over de duitse fokkerij. Iets erover vertellen is nogal vaag namelijk!
Wat heb je in gedachten? Wat voor type paard zou je willen fokken? Allround is nogal algemeen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 10:12

Het type paard wat ik wil fokken. Is is een mooi royaal paard. Ik ben zelf 1.80 en ben stevig gebouwd. Dus een niet te fijn te type. Mooi hoofd. Goed bewegen en een fijn karakter. Een paard dat zich in de dressuur fijn laat bewerken, maar er moet ook leuk mee gesprongen kunnen worden. Dus meer richting de dressuur.
Geen streskikkers. Koel in het hoofd, maar er mag soms best wel eens een kop op zitten. Er mag wel karakter in zitten.

Wat ik wil weten over de duitse fokkerij. Voornamelijk welke prediitkaten en waar de keuringen zijn.
Moet ik elk jaar naar duitsland of is er in Nederland ook een keuring?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:44

Even nieuwsgierig: waarom persé geen Kwpn.
Geen verwijt hoor, maar het wordt zo wat ingewikkelder voor je.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:28

Marije1984 schreef:
Het type paard wat ik wil fokken. Is is een mooi royaal paard. Ik ben zelf 1.80 en ben stevig gebouwd. Dus een niet te fijn te type. Mooi hoofd. Goed bewegen en een fijn karakter. Een paard dat zich in de dressuur fijn laat bewerken, maar er moet ook leuk mee gesprongen kunnen worden. Dus meer richting de dressuur.
Geen streskikkers. Koel in het hoofd, maar er mag soms best wel eens een kop op zitten. Er mag wel karakter in zitten.

Wat ik wil weten over de duitse fokkerij. Voornamelijk welke prediitkaten en waar de keuringen zijn.
Moet ik elk jaar naar duitsland of is er in Nederland ook een keuring?

Er zijn nogal wat verschillende stamboeken in Duitsland. Holstein, Hanoveraan, Westfaler, Trakhener enz, enz.
Naar welke gaat je voorkeur uit?
Als je daar uit bent is het mischien heel handig om het stamboekkantoor daarvan eens op te bellen....Ze spreken vast en zeker ook wel engels. Knipoog

Ik ben ook nieuwsgierig naar de rede waarom geen KWPN. Vanwege het fokdoel van het KWPN?
Geen streskikkers. Koel in het hoofd, maar er mag soms best wel eens een kop op zitten. Er mag wel karakter in zitten. Dat zou voor mij ook eeen Gelders paard kunnen zijn.

succes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 11:45

Vanwege het fokbeleid bij het KWPN. IK sta daar niet achter. Niks met KWPN paarden. Ik heb 4 maand geleden een mooie 3 jarige KWPN ruin gekocht. Maar ik ga niet van een stamboek veulens fokken als ik zelf niet achter dat fokbeleidt kan staan.

Mijn voorkeur gaat uit naar westfalen en holstein.
Ik wil eerst informatie inwinnen bij mensen die zelf duits fokken. Wij gaan volgend jaar pas opzoek, maar voor die tijd wil ik mij eerst goed informeren voordat ik wat ga kopen. Tegen die tijd dat het bijna zover is is het een goed idee om dan te bellen met het stamboek kantoor.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:13

Welk fokdoel bedoel je? De splitsing van dressuur- en springpaarden? Als de dat bedoelt, daar ben ik het ook niet mee eens, maar ik trek mijn eigen plan en zo zijn er meerderen.
Maar verder kan ik je niet helpen. Veel succes met het zoeken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:20

Marije1984 schreef:
Ik wil eerst informatie inwinnen bij mensen die zelf duits fokken. Tegen die tijd dat het bijna zover is is het een goed idee om dan te bellen met het stamboek kantoor.

Heb je nog de tijd voor een goede taalcursus Duits, want de meeste fokkers spreken echt geen Engels.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:22

sarabande schreef:
Marije1984 schreef:
Ik wil eerst informatie inwinnen bij mensen die zelf duits fokken. Tegen die tijd dat het bijna zover is is het een goed idee om dan te bellen met het stamboek kantoor.

Heb je nog de tijd voor een goede taalcursus Duits, want de meeste fokkers spreken echt geen Engels.

Ja dat zal dan wel moeten he Haha! Ach zal me wel verstaanbaar kunnen maken met handen voeten. Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:23

mbkaatje schreef:
Welk fokdoel bedoel je? De splitsing van dressuur- en springpaarden? Als de dat bedoelt, daar ben ik het ook niet mee eens, maar ik trek mijn eigen plan en zo zijn er meerderen.
Maar verder kan ik je niet helpen. Veel succes met het zoeken.

Je hebt groot gelijk. Maar ik zit nu nog niet in de fokkerij. Dus kijk ik eerst liever naar een stamboek uit wat mij meer aanspreekt dan het KWPN

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:16

De grotere fokkers in Holstein bv spreken echt wel engels, maar daar betaal je ook meer Knipoog

In Holstein kom ik nu zo'n 3 jaar, als je er maar regelmatig komt dan leer je wel Duits en dat thuis te onderhouden door Duits te lezen.

En vanaf welke leeftijd zoek je een merrie?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:32

als je wil kopen staan ze echt wel klaar hoor ..ben ook niet zo'n vlotte prater maar nog nooit problemen gehad ..waar een wil is is een weg zeg ik altijd .
beste is je laten begeleiden door iemand die er en verstand van heft en je wil helpen aan een goede merrie ..al lijkt het me niet zo moeilijk ..goede fokmerrie is voor mij ook een merrie waar de veulens verkoopbaar van zijn want je kan niet alles aanhouden ...dus merrie die gepresteerd heeft en/of uit een goede stam komt en/ of al presterende nakomelingen heeft lopen en geloof me die vind je niet voor een dubbeltje Knipoog .maar ze zijn te vinden

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:44

Ja dat snap ik. Het liefst zoek ik een wat ''jongere'' merrie. De merrie zal altijf bij ons blijven. Aangezien we op 100 meter van het bos wonen kunnen we dan ook nog lekker met z'n 2en rijden.
Dus toch niet ouder dan 10 jaar zoek.
Ik ben zeker bereidt wat meer te betalen voor een goede merrie, maar ik zit niet op hete kolen. Dus kijk ik lekker om me heen en verzamel hier en daar wat informatie. En als ik dan volgend jaar of over 2 jaar pas een merrie heb maakt me niet uit. Ik zie het als een inverstering en ik wil niet over 1 nacht ijs gaan

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:52

Ga eens bij de Martinimanege in Thesinge langs. Daar staat Romantico en zij fokken ook heel veel met Duits bloed. Wellicht kunnen zij je verder helpen... www.romantico.nl

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:05

Goeie keus dat Duits! We fokken ook met Holsteiners en dat bevalt goed. Zeer fijne karakters en je hoeft niet echt af te wachten of ze kunnen en willen springen of dressuren.
Informeer eens bij stoeterij Maalwater, Musterd-horses of van Straaten in Den Ham. Ze fokken ook met veelal Duits bloed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 20:32

Bedankt voor de tips!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:53

Ga eens naar de hengstenshow van Holstein straks in februari en laat je verrassen door het karakter van de paarden Lachen en probeer gewoon als research wat fokkers te bezoeken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 21:25

Ja dat is een goed idee!! Wanneer is dat precies? of is er een site van?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:13