part bred.. wat is dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chicolover

part bred.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 19:17

Hallo!
ik zat vandaag even het paspoort van mijn pony Chico te bekijken en er staat bij ''type'' PART BRED.
Weet iemand wat dat is, of waar het voor staat?
ik heb het gegoogled, en ik zie allerlei plaatjes van welshjes.
misschien heeft het daarmee te maken??
Groetjes,
Maryse.

Harvumi

Re: part bred.. wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:21

Naar mijn weten is part bred een half bloed, zoiets als de K sectie bij de welsh. Als een pony/paard niet 100% welsh is, is het een part bred. Weet niet of hier hetzelfde bedoeld word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:23

Volgens mij is het dan een kruising.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:25

Het heeft volgens mij niets te maken met het feit dat er welsh in zou zitten.. in het paspoort van mijn paard staat ook part-bred en ik weet heel zeker dat daar geen welsh in zit Haha!

Volgens mij betekent 't idd 'kruising'.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:18

Het ligt er inderdaad aan. Bij de Welshjes heb je een bepaalde sectie die Part-bred heet, als jouw dier een pony is, kan hij dat zijn.

Volgens mij heeft het over het algemeen te maken met het percentage 'bloed' dat je paard voert. Daarmee wordt dus kruisingen met volbloeden of halfbloed bedoelt. Bij Welsh(die ik toevallig zelf heb Clown) staat het percentage op je stamboom voor het percentage welshbloed, de rest is dan arabier, angloarabier of volboed.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:03

Een part bred is een dier die een bepaald aantal % van "het betreffende ras" heeft. Bijv. Part bred Arab. of Part bred Welsh ed.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:57

-> Welsh forum

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:30

Part Bred of Welsh Sportregister. De exacte rasomschrijving.
Het Welsh Sportregister is eigenlijk hetzelfde als de Part Bred in Great Britain. Een rijpony met een duidelijke welsh uitstraling. Maar bij het sportregister zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur. Deze pony dient bij een goede ontwikkeling evenredig te zijn gebouwd, langgelijnd en met een goede halsvorm. De schouder dient voldoende lengte te hebben en correct( d.w.z.: voldoende schuin) te zijn geplaatst. De rug is buigzaam, niet te lang. De croupevorm is iets hellend; een mooie staartinplant. De romp dient voldoende geribd te zijn. Het voorbeen is goed gesteld, met harde voeten. Het achterbeen is eveneens goed gesteld, met voldoende hoek in het spronggewricht, zodat het goed ondergebracht kan worden. Het beenwerk is correct en hard. De beweging is bij een rijpony van doorslaggevend belang. De stap dient royaal te zijn, met een goed stuwend gebruik van het achterbeen. Bij de Sport register pony's let men dus vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen en Welshuitstraling moeten wel bewaard blijven en hij moet minstens 12.5% Welsh bloed in zijn aderen voeren.

Je hebt dus gewoon een sportpony met minimaal 12,5% Welsh bloed. Als het goed is, staat het percentage Welsh ook op het papier vermeld

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:33

PeeWij schreef:
Part Bred of Welsh Sportregister. De exacte rasomschrijving.
Het Welsh Sportregister is eigenlijk hetzelfde als de Part Bred in Great Britain. Een rijpony met een duidelijke welsh uitstraling. Maar bij het sportregister zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Het is een betrouwbare pony voor de grotere jeugd. Goed in springen en dressuur. Deze pony dient bij een goede ontwikkeling evenredig te zijn gebouwd, langgelijnd en met een goede halsvorm. De schouder dient voldoende lengte te hebben en correct( d.w.z.: voldoende schuin) te zijn geplaatst. De rug is buigzaam, niet te lang. De croupevorm is iets hellend; een mooie staartinplant. De romp dient voldoende geribd te zijn. Het voorbeen is goed gesteld, met harde voeten. Het achterbeen is eveneens goed gesteld, met voldoende hoek in het spronggewricht, zodat het goed ondergebracht kan worden. Het beenwerk is correct en hard. De beweging is bij een rijpony van doorslaggevend belang. De stap dient royaal te zijn, met een goed stuwend gebruik van het achterbeen. Bij de Sport register pony's let men dus vooral op de gebruikseigenschappen. Maar de welsh eigenschappen en Welshuitstraling moeten wel bewaard blijven en hij moet minstens 12.5% Welsh bloed in zijn aderen voeren.

Je hebt dus gewoon een sportpony met minimaal 12,5% Welsh bloed. Als het goed is, staat het percentage Welsh ook op het papier vermeld

dus in Chico zit welsh?
in een bericht van iemand anders word er gezegt dat er niet per sé welsh in hoeft te zitten :S

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:48

Er moet wel welsh in zitten. Als men over Part Bred spreekt, is het een pony met Welsh grondslag, anders mag het geen Part Bred heten. Naar mijn weten tenminste en ook ik weet natuurlijk niet alles!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:53

Zou dit ook niet zo kunnen zijn bij arabieren o.i.d.? Betekent het niet iets in de zin van halfbloed?
Ik weet namelijk heel erg zeker dat er bij mijn paard geen welsh in zit Clown

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:57

tesss schreef:
Zou dit ook niet zo kunnen zijn bij arabieren o.i.d.? Betekent het niet iets in de zin van halfbloed?
Ik weet namelijk heel erg zeker dat er bij mijn paard geen welsh in zit Clown

Zoals ik al zeg, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, misschien een vraag voor rassenpraat algemeen. Welke rassen gebruiken er allemaal de aanduiding Part Bred. Ik ken alleen de Welsh Part Bred.
Wat voor bloed is die van jouw dan! Ook graag 2de lijn!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:20

Oeps.. Ik zie net dat dit topic verhuist is. Dit topic stond namelijk op RPA. Ik ga even RPA afzoeken, misschien dat iemand anders deze vraag al eerder gesteld heeft.

Helaas is het van mijn paard niet duidelijk welk bloed hij exact voert, je kan zien dat hij ergens arabisch bloed voert. Of dit nou in de eerste of tweede lijn is weet ik jammer genoeg niet.

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:19

foto's van Chico:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:34

Duidelijk denk ik. dit is een partbred Welsh A of B gekruist met een grotere maat pony! Weet je ook wat de ouders zijn?

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:34

nee, de ouders zijn onbekend Boos!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:40

Neem dan maar van mij aan dat er welsh a of b inzit!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 06:50

Dit gaat over een PASPOORT waar op staat dat het een kruising is. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat het een bepaald 'partbred' rasregister is (of dat nou partbred Welsh of partbred Tennessee Walker is). Het gaat gewoon om een pony van onbekende afstamming, wat op het paspoort om wat voor reden dan ook als 'partbred' is weergegeven.
Partbred betekent niets meer en niets minder dan: kruising (zoals al eerder aangegeven). De term wordt mééstal gebruikt voor specifieke kruisingen, maar dat hoeft dus niet, en in dit geval kan dat ook niet omdat de ouders onbekend zijn.