Nu een veulen kopen of later een 3/4 jarige (andalusier)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke_S

Nu een veulen kopen of later een 3/4 jarige (andalusier)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 22:51

Hallo bokkers,

Ik zit met een vraag. Momenteel heb ik geen paard en hier ook absoluut geen geld en tijd voor omdat ik nu in het laatste jaar van mijn studie zit. Maar ik ben er zeker van dat ik straks als ik een baan heb na mijn studie weer een paard ga aanschaffen en mijn voorkeur gaat nu uit naar een andalusier. Nu vraag ik me af, wat is verstandiger: nu een veulen kopen en eventueel in opfok bij fokker of in de wei bij mijn ouders laten staan tot hij beleerd kan worden en ik hier al mijn geld en tijd in kan steken of wachten en een andalusier van 3/4 jarige leeftijd kopen. Is hier prijstechnisch of 'paardtechnisch' een voordeel in een van beide opties en zo ja wat?
Alvast bedankt!

groetjes Hanneke

Buitenzinnig

Re: Nu een veulen kopen of later een 3/4 jarige (andalusier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 01:29

Een voordeel van een veulen kopen nu is dat je hem/haar naar je eigen hand kan zetten en je weet wat er allemaal met hem/haar is gebeurd. En het is wel iets goedkoper (kan) dan een 3/4 jarige andalusier. Een voordeel daarvan kan zijn is dat hij/zij dan al beleerd is misschien en ook dat je nu misschien niet weet of je over een paar jaar wel een paard kan onderhouden/betalen etc...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:47

Ik vind het grote nadeel aan nu een veulen kopen dat je er al heel veel in investeerd en er nog niets mee kan. Mocht er dan ergens iets in het traject mis gaan, dan heb je eigenlijk weinig "plezier" gehad van je geld. Klinkt misschien kru hoor, maar een 3/4 jarige, daar kan je meteen echt mee aan de gang. Qua geld maakt het op termijn wrs weinig verschil, de kosten die je maakt aan een veulen betaal je extra aan een volwassen paard. En ja, de band die je opbouwt met een dier dat je van veulen af aan hebt... Ik heb ook een prima band opgebouwd met mijn paard welke ik "pas" op 2,5 jarige leeftijd kocht en ik ken een verhaal van iemand die een paard van veulen af had en nu op zijn 5de verkocht heeft omdat het gewoon niet klikte, ze pasten gewoon niet bij elkaar.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:43

ik ben het niet eens met Amable Haha! (deze discussie hebben we laatst al gevoerd he Daan *LOL* ) Het grote voordeel van een veulen tov van een volwassen paard, zeker bij een anda/lusi, is dat je weet wat er mee gebeurd is. Wil je een nederlands gefokt paard, dan zit daar een navenant prijskaartje aan- het is sowieso een duur ras. Als je een spanjaard importeerd is het maar afwachten hoe of wat, het zijn gevoelige paarden en je zou de eerste niet zijn die met een getraumatiseerd paard komt te zitten. Ook prijstechnisch, het houden van een paard is natuurlijk altijd kostbaar én een gok, maar zeker bij een andalusiër, wat gewoon een heel duur ras is, is het het overwegen waard om een jonkie te kopen, als je hem goedkoop kunt neerzetten bij je ouders. Als je volle opfokkosten moet betalen valt dit voordeel trouwens al direct weer weg en zou ik ook voor een wat ouder paardje gaan. Hou er bovendien rekening mee dat een veulen opvoeden geen kattenpis is, dat moet je zorgvuldig doen, en vooral zorgen dat hij kan opgroeien met vriendjes, in een groep. Als je hem dit niet kan bieden zou ik voor een volwassen paard gaan, maar als je hem dat wel kan bieden is het zeker in het geval van een duurder ras als dit wel de moeite waard. Je kunt er dan nu misschien niet zoveel mee doen, maar ik ervaar dat juist als een voordeel, jij waarschijnlijk ook omdat je druk met je studie/werk bent. Tegen de tijd dat hij klaar is om ingereden te worden ben jij er qua tijd en geld (dus extra hebben kunnen sparen! ) helemaal klaar voor.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:25

Ik heb ook een eigen gefokt veulen lopen.. en ik vind het toch héél erg lang duren voordat ik er iets mee kan..
en dat terwijl ik ook paarden heb die ik gewoon kan rijden..
Als ik jou was zou ik een 3/4 jarige kopen waar je meteen mee aan de slag kan, maar wel goed informeren waar je je spanjaardje vandaan haalt!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:59

Het kost je hoogstwaarschijnlijk méér geld als je nu een veulen koopt en opfokt dan dat je 3 à 4 jaar wacht en een volwassen exemplaar koopt. (die je bovendien op de foto kan zetten zodat je wéét dat hij gezond is, van een veulen is het altijd nog maar de vraag of hij gezond 3 jaar wordt)
Bovendien kun je een veulen alleen maar hebben staan en kun je er naar kijken. -Je kunt het een keer poetsen en je geeft het een knuffel en dan heb je het al ver gehad.
Bovendien is het nog maar de vraag of hij later het karakter en de werklust blijkt te hebben waar jij naar op zoek was.
Begrijp me niet verkeerd want het is leuk hoor om ze als veulen te kopen en te zien opgroeien, maar meer dan leuk is het eigenlijk niet en het kost echt handenvol geld.
Dus spaar nog wat jaartjes door en zoek er 1 die net zadelmak is als je voorkeur voor een jonge hebt, dan kun je ze uitproberen en weet je zeker of het datgene is wat je wilt.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:33

Ik heb dan geen Anda maar wel een volwassen paard en een jaarling. Het volwassen paard heb ik gekocht toen ze negen was. Ik ben helemaal gek met haar maar het is een stuk moeilijker om op een punt te komen dat je elkaar helemaal aanvult. Het heeft mij toch wel een poosje gekost om elkaar helemaal te leren kennen en te vertrouwen. Ze is door haar verleden best moeilijk en dat krijg je er eigenlijk niet meer uit.

Mijn jaarling is eigenlijk nu al helemaal op mij ingespeeld. In de omgang weet ze precies wat ik van haar verwacht. (ook omdat ze dus veel in de hand is) Het duurt misschien wat langer, en je moet veel investeren maar dan heb je ook echt helemaal "jouw" paard. Dat is ook heel erg fijn!

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 09:11

Bedankt voor alle reacties, hebben me goed geholpen om een verwogen beslissing te maken. Ik heb besloten om toch voor een 3/4 jarige te gaan en dan nog even te wachten.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:24

Verstandig besluit. Ook denk ik omdat ze nu zo ontzettend populair zijn je er veel meer ervoor zult betalen dan over een paar jaar. Dan lopen er ook meer in Nederland rond.