hulp gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wacko

hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 21:17

hallo

ik ben in het bezit van een jonge haf merrie (zonder papieren)
nu zou ik haar volgend jaar (dan is ze 4) willen laten dekken
ik had gedacht aan een tinkertje of zo aangezien ik het veulen wil houden en liefst ook iets groter ga (mijn merrie is 1.30m)
ook zit ik met het probleem dat ze zomerexeem heeft, kan dit kwaad voor de hengst?
ik ken hier niet veel vanaf en wil me zo goed mogelijk laten informeren,
en weet er iemand hoelang op voorhand je de hengstenkeuze moet maken? en de hengstenhouder ervan op de hoogte moet brengen,

ik zou graag een veulen hebben dat uiteindelijk groter word dan mijn merrie, liefst bont, maar met een stevige bouw,
kent er iemand een leuke tinker met mooi behang?

grtz

Rijlaarsdam

Re: hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:23

wat bedoel je met je vraag "ook zit ik met het probleem dat ze zomerexeem heeft, kan dit kwaad voor de hengst?"
heb je er zo weinig weet van dat je denk dat het besmettelijk is?
dat is zeker niet het geval. wel bestaat er een kans dat de nakomeling van je merrie ook exceem heeft.
verder zou ik me goed verdiepen in het fokken van een veulen.
weet helaas geen tinker hengst voor je.
gr

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:04

In verband met algemene vragen -> F-AM

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:06

Weer zo iemand die een veulen op de wereld wil zetten omdat het zo leuk is om een veulentje te hebben (zucht). Geen papieren, zomer eczeem en dan uit een Haf (te klein) een kruising met een Tinker willen. Waarom koop je er gewoon geen? Neem eens een kijkje op een van de paardenmarkten. Daar staan ze te kust en te keur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:10

idd, heel hard maar ik ga met buc. mee .
zomereczeem is IMO wel degelijk erfeliojk.
zal ook meespelen in het milieu waar het veulen opgroeit(al in de buik van de merrie)
het is niet bewezen dat het erfelijk is, maar ik zie keer op keer in bloedlijnen het akelige eczeem terugkomen.
en ik weet wat het inhoud,heb er zelf twee met eczeem, een in de lichte vorm, en een ander in bijna de ergste vorm, de lichtste vorm houd in dat het beheersbaar is, en dat manen en staart alleen wat aangeschuurt worden, mijn ergste heeft ook kale plekken op hoofd en schuurt manen en staart tot bloedens toe kapot.
weet dus waar je aan begint, zo te zien heb je nog weinig ervaring ermee, en lijkt het je alleen "leuk"om een veulen te fokken.
dus ga eerst wat informatie inwinnen voor je eraan begint, en sla het advies van ons en andere ervaren paardenmensen niet in de wind.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:23

nooit fokken met een exeem merrie
dat kan ze nl doorgeven aan het veulen
ook zie ik het nut er niet van in om te fokken met een haf zonder papier
en dan ook nog gekruist met een tinker Scheve mond
paardenmarkten staan vol met dit soort kruisingen
als ze geluk hebben worden ze gekocht door een particulier...
helaas zijn er ook veel minder gelukkige en die krijgen een enkele reis Italie
waar ze geslacht worden voor de salami!!
tuurlijk is een veulen fokken leuk!
maar lukraak 1 of andere hengst op je merrie zetten voegt niets toe aan de paardenfokkerij!
als je een leuk veulen wil, koop er dan gewoon 1tje Cool

wacko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:25

alle hulp is welkom he

ze heeft een lichte vorm van zomerexeem,
ik WEET dat het niet besmettelijk is (zo slim ben ik nog wel!)
maar heb er slechte ervaringen mee, een tijd terug gaf iemand me de raad van ze te laten inslapen, zijn exacte woorden waren "zo een beest houd ge toch ni bij doe het al gouw na de slager!)
ik vroeg die mens dus ook waarom en nu blijkt da er verschillende beweringen zijn,
dus dat andere paarden zouden zien dat ze schuurd dat die "gezonde" paarden dit over zouden nemen,
ik weet het niet mijn merrie haar ouders hadden het ook dus bij haar is het erfelkijk, alhoewel ze de eerste 2 jaar totaal geen last van had,
nu schuurt ze allemaal kleine stukjes weg uit haar manenkam en het bovenste van de staartwortel

ik wil een veulen omdat ik haar ook als veulen heb, en wist heel haar historie, de band die ik met haar heb is enorm dus zou ik liever een veulen uit haar kweken dan er een aan te kopen waar al veel mee gedaan is,

en waarom geen tinker ?
is da zo een schande van te kruisen, ( hier zijn zoveel kruisingen, ook van een shet met fjord, het zijn een voor een schatjes )

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:29

@ Wacko, bij het fokken en de combinatie die jij voor ogen hebt, moet je uitgaan van het worst case scenario: behalve dan dat je merrie eraan onderdoor kan gaan vanwege complicaties bij de bevalling.., stel je eens voor dat uit je kruising een veulen komt met zomereczeem, een grof hoofd, knotsknieen, afgeslagen croupe, lang lijf, korte pootjes en dan ook nog een een kleur die je niet had willen hebben? Dit is namelijk allemaal mogelijk. Ga ervan uit dat een paard ongeveer 25 jaar oud wordt, reken uit wat dat per dag gaat kosten in onderhoud. Hoe aantrekkelijk is het fokken dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:31

sja wacko, de paardenmarkten staan vol met zulke schatjes.
straks krijg je een veulen wat toch niet bij je blijkt te passen, en wat doe je dan??
als je perse een veulen wilt, neem dan een ggk hafhengst, dan krijg je iig nog een hulpstamboekpapier erbij, zo'n veulen is makkelijker verkocht als een vuilnisbakkenras.

schuren wordt niet overgenomen door andere paarden, en je zegt dat ze het pas 2 jaar doet, ook dat is normaal, een paard kan op latere leeftijd ook nog gaan schuren.
dat heeft met de toxische grens te maken, als de toxische grens van de muggenbeetjes overschreden wordt, dan gaat een paard schuren.
daarom zei ik ook al dat het milieu waar het veulemn opgroeit van groot belang is.
groeit zo'n veulen in de buik en later op aan zee, is de kans aanzienlijk kleiner dan wanneer ze opgroeit in het binnenland.
een paard heeft een aangeboren toxische grens, en deze is erfelijk, heeft de moeder een lage grens, dan heeft het veulen het ook.
daarom kan het dus zijn dat uit eczeemouders een veulen pas na jaren gaat schuren.

wacko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:35

dus als ik jullie zo hoor moeten alleen merries met grote papieren gedekt worden door een hengst met een geweldige reputatie,
ik wil geen paard om mee op concour te gaan e, ik wil een recreatie paard net als mijn merrie, een koudbloed,

mijn merrie staat op een piste met hooi en voer genoeg, word elke dag buitengehaald (op buitenrit of een gewone wandeling)
een piste voor in te rijden kent ze niet wij komen alleen in het bos
ze heeft een loopstal dus alles om gelukkig en vrij te zijn
voor mij hoeft een paard niet mooi te zijn, als het karakter maar mee zit,
en vind nog altijd dat je de beste band kan hebben met je veulen als je ze van dag 1 in je bezit hebt (zoals bij mij)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:55

koop dan een vuilnisbakkie erbij.
we zeggen niet dat deze minder zijn, maar ga eens kijken op de paardenmarkten, om te janken hoeveel magere vuilnisbakkies smachten om een nieuw baasje!