Jonge manege-fjord iets aanleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladynaath

Jonge manege-fjord iets aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 19:03

Hoi,
Ik rij op een manege en daar hebben ze zins een ong. een halfjaartje een suuper eigenwijze jonge fjord. Ze is best breed en heel erg sterk in haar nek, ze is nog heel jong en kan dus bijna niks. Ze hangt ook enorm in haar nek en dat maakt haar nog sterker. ÉN ze loopt ontzettend onder je vandaan. Ik rij heel vaak op haar en het gaat elke keer steeds beter. Vandaag(za. 21-10-06) reed ik weer op haar. Het wijken gaat al beter ze kan al wat meer aleen ze loopt gewoon heel erg onder je vandaan, aan de teugel gaat ook steeds beter, het is wel heel zwaar omdat ze op een gegeven moment weer gaat hangen. Hebben jullie tips hoe ik die fjord bijv. goed het wijken kan leren en hoe je een goed begin kan maken van een beetje nageven.

Groetjes.

JoanneArnhem

Re: Jonge manege-fjord iets aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:57

Ik zou eerlijk gezegd het wijken nog even laten en zorgen dat de pony eerst ontspannen gaat lopen, vanuit daar kun je de basis steeds verder uitbreiden.
Als je eerst zorgt dat ze voorwaarts neerwaart gaat en niet elke keer haar nek erop zet kun je daarna steeds meer van haar vragen.

Helaas is het wel een manege-pomy dus er zullen veel verschillende mensen met veel verschillende manieren op rijden en dat is een extra moeilijk punt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:04

Wat is in jou ogen HEEL jong??? Ik vrees dat de africhting van deze fjord niet helemaal gaat volgens het boekje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:22

hoe lang is ze onder het zadel? kan zijn dat ze zo onder je wegloopt omdat ze haar balans nog niet heeft gevonden.

Ladynaath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 17:41

Uhm ik weet niet helemaal precies hoe jong ze is en toen de manege haar kocht was ze ook maar kort onder het zadel, dus een ruime schatting van een jaar onder het zadel ofzoiets..
@JoanneArnhem: het klinkt goed wat je zegt over dat wijken even met rust te laten aleen in de lessen wordt daar ook aandacht aan besteed dus je moet wel proberen ..

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:03

Naattjj schreef:
Uhm ik weet niet helemaal precies hoe jong ze is en toen de manege haar kocht was ze ook maar kort onder het zadel, dus een ruime schatting van een jaar onder het zadel ofzoiets..
@JoanneArnhem: het klinkt goed wat je zegt over dat wijken even met rust te laten aleen in de lessen wordt daar ook aandacht aan besteed dus je moet wel proberen ..

Kun zijn dat dat in de lessen moet, maar ik zou eerst (persoonlijk dan he) willen dat mijn pony netjes voor elkaar te rijden is dan dat ze maar mee moet kunnen gaan met de lessen.
Iedereen moet alles leren, wij ook, maar de pony's ook, van een pony die pas onder het zadel is, niet goed zelf kan lopen en alleen maar kan drammen vind ik dat dat eerst netjes moet gaan voordat je de oefeningen gaat uitbreiden.

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:38

Ik denk idd. dat het verstandigste is om haar eerst de basis goed te leren, dat ze dus op haar eigen benen leert lopen en dat ze niet onder je vandaan loopt. Het is wel een trek wat veel jonge fjorden hebben, want dan willen ze onder het werk uit komen.
Wat wel heel goed werkt is heel veel overgangen rijden dat ze beter op je zit en benen gaat reageren. Werk ook met jonge paarden met veel stelling op de voltes en in de hoeken. Pas als ze dat eenmaal goed en rustig ontspannen doen, dan zal ik pas aan de zijwaartse bewegingen gaan denken.
Succes!

IVfotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:54

overgangen rijden is volgens mij een goede basis om te beginne

Lies88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:40

haaii...
ik heb zelf ook 2 fjorden... en neem van mij aan laat al die moeilijke dingen totdat je er 100% zkr klaar voor bent...de rest is egt veel belangrijker !!
in elk geval succes !!