Nakomelingen van Opan (van Peter Pan)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou89

Nakomelingen van Opan (van Peter Pan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 17:58

Hoi,

Ik verzorg al ruim een jaar een kwpn springgefokt paard, genaamd U2.
Zijn vader is Opan en opa is Peter Pan. Zijn moeder is Nationaal.
Heeft iemand misschien ook een nakomeling van Opan?
Hoe is het karakter en wat doe je ermee?
En als iemand meer weet van Opan, Peter Pan of zijn moeder Nationaal is deze informatie ook altijd welkom Lachen

Alvast bedankt!

ElanII

Re: Nakomelingen van Opan (van Peter Pan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:58

Ik heb zelf nog maar heel kort een Ed King Hill x Peter Pan.
Hier kun je wel e.e.a. zoeken: http://www.allbreedpedigree.com/
Geef de naam van de hengst op en zoek.
Dan zie je hem staan. Je kan zo de stamboom zien maar ook een foto als je bij "reports" op foto's klikt. Jammer genoeg staat er geen foto van Peter Pan op, maar er loopt wel een topic over hem: viewtopic.php?f=114&t=629250&hilit= en daar staan wel foto's van hem.
Vertel eens iets over jouw verzorgpaardje... Heb je foto's ?
Foto's van mijn paard staan in mijn profiel.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 09:58

Ik heb ook een Opan gereden, 4 keer B-springen gestart, was wel fijn dier, super karakter, wel beetje lastige mond. is later verkocht als springpaard naar Engeland.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:25

De geschiedenis van Opan is er een met historie.

Opan werd op de veiling Midden Beemster gekocht.
Opgefokt en keuringsklaar gemaakt door van Uytert ( nl. daar stond ook Peter Pan.)
Op de verr. viel hij op door zijn kleur.lengte en springcapaciteiten en daarbij kon hij ook nog een pasje draven.

Na de verr.wilde hem niemand om vooral de kleur . En kwam bij de Hastronahoeve terecht.
Tot zover niks aan de hand. Fijne hengst met een goed karakter maar geen doetje, wilde in zijn waarde gelaten worden.

Toen kwam hij in training bij Eric Willems Geeroms. goede ruiter, geen doetje en wil in zijn waarde gelaten worden.( Dus je voelt hem al aankomen Knipoog )
Voor dat hij goed in training komt wordt hij uitgezonden naar de Europeesche Kampioenschappen
in Brussel. En de Jury bestaande uit leden van verschillende stamboeken in Europa, maken hem
EU-kampioen vrijspringen.

Daarna begint de ellende.
Opan heeft geen tijd gekregen om op zijn jonge leeftijd aan een opbouwende fase te beginnen maar er wordt direct van hem geeist dat hij met de "grote"mee moet lopen.
Druk van de eigenaar en stress bij de ruiter en dat ging niet bij Opan en tot heden is hij het vertrouwen in de mens nog steeds kwijt. ( Wat voor syndroom hij heeft, ik heb er mijn vermoedde over) Maar dat hij over vermogen beschikt weet een ieder zelfs Dirk DeMeersman heeft hem onder begeleiding op stal. Maar elke keer als hij de ring in moet draait hij soms om ,een herr.management uit het verleden en dat is er volgens mij niet meer uit te krijgen.

Zijn veulen rapport was ook niet optimaal ( dankzij het aanbod van een stel onderkomen veulens die herstellende waren van Droes)

Wat dan wel van Opan.
Hij geeft beweging door en een super karakter een basis om op verder te fokken.
Maar eigenlijk is het een vergeten hengst uit een superstam die tussen de wal en het schip geraakt is
bij de moderne vraag.
Ik hoop dat ik het komende jaar er nog een dekking van kan krijgen.

Afbeelding
Opan met Dirk Demeersman.

Afbeelding

Opan met Eric Willemsz Geeroms 3½ Jaar oud,na Brussel.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:48

Het viel me op dat er vorig jaar op de CK in Veghel een aantal zeer beste merries werd voorgesteld. Ik kan alleen maar onderschrijven wat Ceasario hier schrijft. Een interessante hengst!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:11

Robert Vos heeft Opan ook en tijd gereden meen ik, wat ik erover hoorde is dat hij thuis alles sprong, al was het 2 meter, maar dat hij op concours inderdaad nogal moeilijk was. Al dan niet door verkeerd scholen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:23

weule schreef:
Robert Vos heeft Opan ook en tijd gereden meen ik, wat ik erover hoorde is dat hij thuis alles sprong, al was het 2 meter, maar dat hij op concours inderdaad nogal moeilijk was. Al dan niet door verkeerd scholen.

Robert heeft een goede job gedaan en heeft gezorgd dat hij Internationaal mag starten.
Maar dan beslist de eigenaar maar snel weer hogerop en komt bij Dirk, start hem, om weer even later weer in een stapje terug te moeten doen, door hem met een van zijn "grooms" te moet laten starten.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:38

Bedankt voor de informatie Lachen
Aan elanII: ik heb wel een paar foto's, ik zal kijken of ik ze erop kan zetten. Maar ik ben nu niet thuis, dus dat doe ik binnenkort.
Kan al wel wat informatie geven Knipoog
Hij heet U2, is rond de 1.65m, 5 jaar, is zwart met 1 wit voetje en 1 witte ruit op zijn voorhoofd. Hij heeft een super karakter, erg lief en wil graag voor je werken. Hij kan goed springen. Hij wil alleen nog niet zo lekker over zijn rug lopen, maar daar zijn we flink mee bezig! Ik vind het een heerlijk paard Lachen

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:37

Dit zijn de foto's van U2! Ik heb er niet zoveel, en ook niet zoveel mooie. (moet binnenkort maar weer eens foto's maken)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:48

Wij hebben ook een Opan. Umay Utopia is inmiddels 5 jaar en een echt knuffeldier. Moeder is Iris Utopia (v.m. Bergerac vvm Nimmerdor) en zijn springvermogen en techniek is prima, en ook nog 3 prima gangen. Helaas is hij erg klein gebleven (1.62m) en misschien niet moeder mooiste, beetje lang en de hals is wat diep aangezet, wat het gehele beeld niet erg ten goede komt. Zijn karakter maakt echter alles helemaal goed, ik heb dit paard zelf ingereden, en hij heeft nooit ergens een probleem van gemaakt. Hij is ook voor niets en niemand bang, in zijn tweede oefenparcours stond bijvoorbeeld een waterbak, wat hij nog nooit gezien had, maar ging er zonder aarzeling overheen, om maar een voorbeeld te noemen.

Foto's
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:35

Ik heb geen Opan, wel 2 merrie's uit zijn moederlijn.
Jammer dat er zoveel hengsten te vroeg ingezet worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:49

[***] schreef:

Jammer dat er zoveel hengsten te vroeg ingezet worden.

Afbeelding
Ermelo: Verrichtingen op 3 jaar. Een paard waarbij je als ruiter boven de sprong nog een paard voor je hebt. i.p.v. een Paraboolspringer waarbij de ruiter niet weet hoe de landing zal uitpakken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:11

Ziet er fijn uit. Ik heb hem toen nog overwogen voor mijn Daimler merrie, weet niet meer waarom ik toen Lancelot genomen heb en niet Opan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:36

[***] schreef:
Ziet er fijn uit. Ik heb hem toen nog overwogen voor mijn Daimler merrie, weet niet meer waarom ik toen Lancelot genomen heb en niet Opan.

Hij fokte soms wat verkleinend bij bloed merries en dat voer ik terug op de Jasper ( 162 cm ) die in hem zit.
Zijn gezicht lijkt er ook iets op volgens mij, hierboven dan.

Afbeelding

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:23

Wij hebben een stermerrie van jacorde met hem laten dekken. resultaat: 1.65.. en een fijn, braaf paard, enorme galop, die in het begin moeilijk te sluiten was. wij hadden met hem gedekt vanwege zijn springkwaliteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:07

Mijn merrie was inderdaad klein,maar het Lancelot veulen ook al was dat een hengst van 1.72, bleek ook verkleinend te fokken(of eerste veulen)

Idd wel een Jasper koppie!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:29

Aan Goddess: Als ik je karakter beschrijving zo hoor lijkt hij sprekend op U2. Hij bezit ook een goede springtechniek, is erg lief en schrikt niet snel! En over die nek komt ook aardig overeen, u2 heeft ook een vrij lange hals. (kun je op de foto in draf in de buitenbak wel een beetje zien)

Het is zeker jammer dat jonge hengsten al zo vroeg worden ingezet en vervolgens verpest worden Boos!

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:04

Weet misschien iemand ook iets over zijn moeder National?? Daar kan ik niets van vinden...

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:16

Ze staat niet op paardenfokken.nl en ook niet op http://www.allbreedpedigree.com/
Weet je de vader van deze merrie ? Dan zou je vandaaruit weer verder kunnen zoeken.
Heeft U2 papieren ? Dan kun je daar wel wat op zien lijkt mij...
Mocht die geen papieren hebben of moeder onbekend zijn, dan loopt het spoor dood ben ik bang. Of misschien kan je nog info bij de fokker krijgen ?
Overigens schrijf jij in je openingsbericht dat de moeder "Nationaal" heet en heb je het nu over "National" (met 1 "a" dus), dus ja... hoe heet ze nu echt he ?
Laatst bijgewerkt door ElanII op 25-10-06 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:18

Nee op die sites heb ik ook al gezocht.
U2 heeft wel papieren, maar die heeft de eigenaar natuurlijk..
Ik zal het eens navragen, want weet uit mijn hoofd niet meer wie de vader van de moeder is enz..

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:20

(oh trouwens even tussen door)
Weet je misschien hoe de site www.kwpnstallion.com werkt?
Want als daar staan opan en peter pan ook op, maar ik kan de informatie niet zien want dan moet ik inloggen...
Maar ik zie nergens waar ik voor de site kan registreren, dan moet ik een abonnement nemen op een blad ofzo en dat wil ik dan weer niet. Er staat ook niet dat je moet betalen om de informatie van een hengst te bekijken, dus het is een beetje vaag... :S

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:21

Oke, fijn dat die wel papieren heeft. Misschien een kopietje vragen en rustig uit gaan zoeken. Succes en laat even weten wat je gevonden hebt...

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:23

Ik laat het weten Knipoog

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:26

marlou16 schreef:
Weet je misschien hoe de site www.kwpnstallion.com werkt?
Want als daar staan opan en peter pan ook op, maar ik kan de informatie niet zien want dan moet ik inloggen...

Ik heb even gekeken. Denk dat je inderdaad lid moet zijn van de KWPN, dan zal je wel een login krijgen waarmee je de info kunt opzoeken.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:27

oke bedankt!