verwijderen baarmoedercystes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fionarood

verwijderen baarmoedercystes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 13:45

Mijn merrie is 19 jaar en heeft al, voor ze van mij was, veulens gehad. Ik wil ook graag een veulen van haar. In het begin van het seizoen heb ik eerst de dierenarts naar haar laten kijken omdat ze al wat ouder is. Tijdens het maken van de echo zijn toen drie cystes in haar baarmoeder ontdekt. Volgens de dierenarts hoefde dat geen belemmering te zijn om drachtig te worden. Vervolgens is ze drie keer natuurlijk gedekt zonder resultaat. Er waren aan het eind van het seizoen wel 2 cystes bijgekomen. Nu raad de dierenarts mij aan om de cystes endoscopisch weg te laten halen. Wie heeft hier ervaring mee?

Anoniem

Re: verwijderen baarmoedercystes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:30

Daar heb ik geen ervaring mee. Mijn merrie heeft afgelopen jaar op 20 jarige leeftijd weer een veulen gehad terwijl ze ook nogal wat cystes in de baarmoeder heeft. Dus het kan wel, hoeft niet erg te zijn.
Als je er wel toe besluit is het wss nu wel een mooie tijd om het te doen ipv net voor het dekseizoen.

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 16:43

heeft er echt niemand ervaring mee?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:00

Ook geen ervaring met het weghalen van de cystes... Mijn merrie (18) heeft er wel veel, maar is nu 3 jaar op rij vlot drachtig geworden en heeft 2 gezonde veulens gehad bij mij (hopelijk volgend jaar het 3e)

Als ze het eerste jaar niet drachtig was geworden had ik ook overwogen om ze te laten wegnemen, maar gelukkig bleek dat dus niet nodig.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:57

Fionarood schreef:
heeft er echt niemand ervaring mee?

Helaas heb ik ook geen ervaring met weghalen.
Mijn merrie (17 jaar) heeft er ook heel veel en wil helaas niet meer drachtig worden.
(Ze heeft overigens wel gewoon gezonde veulens gehad, terwijl ze cystes had)
Je kunt ze idd wel weglaten halen, maar ik begreep wel van mijn DA dat ze ook weer terug (kunnen) komen. Maar als het vruchtje eenmaal ingenesteld zit gaat het meestal wel goed en het is dus zeker (volgens mij) wel een optie om te proberen.
(Niet geschoten is altijd mis).....
Koffie (of thee)!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:10

Bij onze merrie heben we de cyste weg laten halen door middel van hormonen.Als je besluit om een veulen te krijgen bij een merrie met cystes ,weet dan wel dat het misschien erfelijk is en dat het veulen kleiner blijft!!

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:19

Dus de cystes kunnen ook verwijderd worden door middel van hormonen. Hoe werkt dit en waneer moet je dit laten doen?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:29

mijn merrie van 14 heeft ook 3 cystes,maar raakte vlot drachtig gelukkig.

Vrienden van me hebben er eens laten weghalen bij hun 18-jarige merrie,dat was in de kliniek Merelbeke(Belgie)en onder narcose.
Ze is daarna ook vlot hersteld en terug drachtig geworden.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:39

Ik ben heel voorzichtig met buikoperaties bij paarden ,omdat dit behoorlijke complicaties kan geven.
Wij hebben gekozen voor hormonen,gedurende een paar weken geef je ze mannelijk hormoon en daarna een enorme dosis vrouwelijk hormoon.Met als gevolg dat de cyste knapt.Dit heeft bij ons prima gewerkt.
Onze pony is geheel paardgefokt ,maar door cystes van de moeder een d-pony geworden.Dus wees voorzichtig met fokken.

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:32

hier dan ff een korte uitleg uit het boek paardenfokkerij van Paul de Vries:

Bij een groot aantal cystes is er een kleinere kans dat de merrie drachtig wordt. Hoewel grotere aantallel cysten meestal een teken zijn dat de baarmoeder niet meer optimaal functioneerd, is het, zeker bij waardevolle fokmerries, de moeite waard om de aanwezige cysten te verwijderen.

Cysten kunnen door middel van endoscopie verwijderd worden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:28

mijn merrie zit vol met cystes.....

met 18 dagen altijd moeilijk scannen........

merrie is daarintegen altijd in 1 keer drachtig....

ik fok om de 2 jaar ,wat mij ook ten zeerste word afgeraden omdat mijn merrie ouder word,....fokkers raden mij aan om door te fokken.....

dit jaar toch iets vroeger geinsemineerd.....ja ik twijfelde..merrie is toch 18 jaar........maar mn Gamoortje werd zoals 2005 en 2003......weer van de 1e inseminatie drachtig....dierenartsen keken er ook van op.......

nu veulen in begin maart.....

kleine veulens heeft ze overgens nog niet gebracht, is op zich geen ramp want ze fokt ze toch al vrij groot......allemaal boven de`170......

waarom kleinere veulens eigenlijk, omdat de placenta procentueel minder oppervalkte aangehecht aan de baarmoederwand?omdat er cystes zitten.....dus minder voedingsstoffen?

dit ist 1e wat mij te binnen schiet.....

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:32

sigrid1182 schreef:

ik fok om de 2 jaar ,wat mij ook ten zeerste word afgeraden omdat mijn merrie ouder word,....fokkers raden mij aan om door te fokken.....

dit jaar toch iets vroeger geinsemineerd.....ja ik twijfelde..merrie is toch 18 jaar........maar mn Gamoortje werd zoals 2005 en 2003......weer van de 1e inseminatie drachtig....dierenartsen keken er ook van op.......

kleine veulens heeft ze overgens nog niet gebracht, is op zich geen ramp want ze fokt ze toch al vrij groot......allemaal boven de`170......

waarom kleinere veulens eigenlijk, omdat de placenta procentueel minder oppervalkte aangehecht aan de baarmoederwand?omdat er cystes zitten.....dus minder voedingsstoffen?

Yep,dat is de reden,minder voedingstoffen en minder ruimte!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:21

crabbybitch schreef:
sigrid1182 schreef:

Yep,dat is de reden,minder voedingstoffen en minder ruimte!!

die van mij heeft tot nu toe geen kleine onderontwikkelde veulens gegeven....

volgens mij is de kans niet zo heel groot dat je een kleiner veulen krijgt.....en voor mij geen reden om mijn merrie gust te laten......

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:37

@ sigrid..fijn dat het voor jou geen reden is om niet te fokken...Ik heb persoonlijk daar geen goed gevoel over.Ik vind dat je met gezonde merries moet fokken en aangezien een cyste toch een afwijking is..en erfelijk kan zijn,is het niet mijn keus om te fokken!Maar dat is mijn persoonlijke mening..net als dat het een persoonlijk iets is ,welke hengst op welke merrie Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 05:17

crabbybitch schreef:
@ sigrid..fijn dat het voor jou geen reden is om niet te fokken...Ik heb persoonlijk daar geen goed gevoel over.Ik vind dat je met gezonde merries moet fokken en aangezien een cyste toch een afwijking is..en erfelijk kan zijn,is het niet mijn keus om te fokken!Maar dat is mijn persoonlijke mening..net als dat het een persoonlijk iets is ,welke hengst op welke merrie Knipoog

mag ik vragen waarom jij dan cystes hebt laten weg halen bij een merrie?

had het paard er op 1 of andere manier last van...?

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:45

sigrid1182 schreef:
crabbybitch schreef:

mag ik vragen waarom jij dan cystes hebt laten weg halen bij een merrie?

had het paard er op 1 of andere manier last van...?

Niet alleen het paard ,maar ook de amazone had er veel last van...ze was doorlopend hengstig en ronduit link..Ook in de hand...terwijl het een schatje is en je kan er zelfs in haar normale doen bij in de stal gaan liggen..maar dan niet.Amazone kwam niet aan rijden toe...alleen proberen te blijven zitten Duivel Het paard was gewoon niet gelukkig...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:45

ah ok....duidelijk......

die van mij is altijd precies op de 3 weken hengstig.....en onder het zadel heet, maar dat ligt meer aan de bloedlijn dan de cystes....haha

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:16

sigrid1182 schreef:
ah ok....duidelijk......

die van mij is altijd precies op de 3 weken hengstig.....en onder het zadel heet, maar dat ligt meer aan de bloedlijn dan de cystes....haha

proest Haha! Haha! Dat komt er bij ons ooknog bij..( nimmerdor Duivel ) Tong uitsteken Tong uitsteken
Maar ja waarschijnlijk ben jij er ook 1 die valt op eigenwijs Knipoog ..
Succes nog!Volgens mij zijn wij hier de enige 2 nog overgeblevenen Cool

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 17:08

Nee hoor! Ik lees nog steeds mee in de hoop dat er meer mensen zijn die hun ervaringen delen.

Lin81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:45

Hoi,

Ik heb mijn paard vorig jaar laten dekken. Toen ze werd gescand, zei de arts dat ze een cyste had. Hij zei dat het geen probleem was en dat heel veel merrie's het hebben. Ze kunnen gewoon drachtig worden. Mijn paard was in 1 keer drachtig, ze was voordat ze gedekt werd, haast nooit hengstig meer (terwijl dat vroeger echt anders was) en dat komt door de cyste zei de arts. Ze heeft ook hormonen gehad in de eerste periode van de dracht ivm met het afstoten van het veulentje

Bij mijn paard zit de cyste in de eileider en niet in de baarmoeder, misschien zit daarin het verschil?

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:16

Bij die van ons zat die in de eierstok!!