Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Fionarood schreef:heeft er echt niemand ervaring mee?
sigrid1182 schreef:mijn merrie zit vol met cystes.....
met 18 dagen altijd moeilijk scannen........
merrie is daarintegen altijd in 1 keer drachtig....
ik fok om de 2 jaar ,wat mij ook ten zeerste word afgeraden omdat mijn merrie ouder word,....fokkers raden mij aan om door te fokken.....
dit jaar toch iets vroeger geinsemineerd.....ja ik twijfelde..merrie is toch 18 jaar........maar mn Gamoortje werd zoals 2005 en 2003......weer van de 1e inseminatie drachtig....dierenartsen keken er ook van op.......
nu veulen in begin maart.....
kleine veulens heeft ze overgens nog niet gebracht, is op zich geen ramp want ze fokt ze toch al vrij groot......allemaal boven de`170......
waarom kleinere veulens eigenlijk, omdat de placenta procentueel minder oppervalkte aangehecht aan de baarmoederwand?omdat er cystes zitten.....dus minder voedingsstoffen?
dit ist 1e wat mij te binnen schiet.....
crabbybitch schreef:sigrid1182 schreef:mijn merrie zit vol met cystes.....
met 18 dagen altijd moeilijk scannen........
merrie is daarintegen altijd in 1 keer drachtig....
ik fok om de 2 jaar ,wat mij ook ten zeerste word afgeraden omdat mijn merrie ouder word,....fokkers raden mij aan om door te fokken.....
dit jaar toch iets vroeger geinsemineerd.....ja ik twijfelde..merrie is toch 18 jaar........maar mn Gamoortje werd zoals 2005 en 2003......weer van de 1e inseminatie drachtig....dierenartsen keken er ook van op.......
nu veulen in begin maart.....
kleine veulens heeft ze overgens nog niet gebracht, is op zich geen ramp want ze fokt ze toch al vrij groot......allemaal boven de`170......
waarom kleinere veulens eigenlijk, omdat de placenta procentueel minder oppervalkte aangehecht aan de baarmoederwand?omdat er cystes zitten.....dus minder voedingsstoffen?
dit ist 1e wat mij te binnen schiet.....
Yep,dat is de reden,minder voedingstoffen en minder ruimte!!
crabbybitch schreef:@ sigrid..fijn dat het voor jou geen reden is om niet te fokken...Ik heb persoonlijk daar geen goed gevoel over.Ik vind dat je met gezonde merries moet fokken en aangezien een cyste toch een afwijking is..en erfelijk kan zijn,is het niet mijn keus om te fokken!Maar dat is mijn persoonlijke mening..net als dat het een persoonlijk iets is ,welke hengst op welke merrie
sigrid1182 schreef:crabbybitch schreef:@ sigrid..fijn dat het voor jou geen reden is om niet te fokken...Ik heb persoonlijk daar geen goed gevoel over.Ik vind dat je met gezonde merries moet fokken en aangezien een cyste toch een afwijking is..en erfelijk kan zijn,is het niet mijn keus om te fokken!Maar dat is mijn persoonlijke mening..net als dat het een persoonlijk iets is ,welke hengst op welke merrie
mag ik vragen waarom jij dan cystes hebt laten weg halen bij een merrie?
had het paard er op 1 of andere manier last van...?
Het paard was gewoon niet gelukkig... sigrid1182 schreef:ah ok....duidelijk......
die van mij is altijd precies op de 3 weken hengstig.....en onder het zadel heet, maar dat ligt meer aan de bloedlijn dan de cystes....haha
Dat komt er bij ons ooknog bij..( nimmerdor
)
..