hoe krijg ik het bewijs van de bloedlijn van mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

hoe krijg ik het bewijs van de bloedlijn van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:36

Na jaren zoeken en uitpuzzelen ben ik uiteindelijk wat meer achtergekomen mbt de moeder van Gracy (mijn engelsvolbloed merrie).
Gracy's moeder staat geregistreed bij de duitse DVR-Webauftritt register onder de naam van de eerste eigenaar.
Ze heeft ook nog een korte rencareer gehad.

Toen is ze kunstmatig geinsemineerd met het sperma van het engelsvolbloed hengst : Indian Forest. Hij staat ook ingeschreven als dekhengst bij de duitse DVR-Webauftritt register en hij heeft ook gekoerst.
Gracy is het resultaat van de derde inseminatie, de eerst twee keer was niet gelukt.

Het verhaal: Gracy is als jong veulen samen met haar moeder naar Nederland gekomen. Helaas heeft de eigenaar van haar moeder Gracy bij d'r geboorte als veulen niet opgegeven bij de duitse DVR-Webauftritt register. Dus Gracy is een ongeregistreed engelsvolbloed. Ze hadden geen plannen voor Gracy om als renpaard door het leven te gaan.
Haar moeder is verkocht naar Belgie en Gracy bleef bij mijn oudste broer. (De eigenaar van Gracy's moeder had een relatie met mijn broer).
Toen ik Gracy van mijn broer overnam wilde ik gelijk uitzoeken hoe of wat mbt haar papieren. Het was een echte puzzel tocht geworden om meer gegevens van haar moeder te achterhalen omdat ik niet zoveel wist. Het enige wat ik heb is een copij van de dekbewijs toen haar moeder werd geinsemineerd.

De duitse DVR-Webauftritt erkent Gracy niet als een engelsvolbloed omdat ze al negen jaar ongeregistreed is. Bloos!
Op zich wel logisch, maar het was mij niet gelukt om eerder in contact te komen met ze omdat ik te weinig wistte en de NDR kon mij toentertijd ook niet veel helpen. Ook dat is logisch. Gracy is in duitsland gefokt en geboren en niet in Nederland.

Omdat ik wil Gracy laten dekken/insemineren, het is in het belang van haar veulen dat ik graag toch áantoonbare bewijs wil van Gracy's bloedline. Haar veulen is ook niet bestemd voor de renbaan, maar voor andere takken van de paardensport.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wie kan mij hierop adviseren?
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-10-06 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Elisa2

Re: Wie kan mij adviseren...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:14

Is DNA onderzoek geen optie?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:36

Misshcien eens aan de NDR vragen, hoe de mogelijkheden nu liggen om wel d'r papieren te krijgen. DNA onderzoek is leuk, maar dan zul je ook de moeder moeten hebben lijkt mij. De vader zullen zij wel in het bestand hebben.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:52

Sammie schreef:
Misschien eens aan de NDR vragen, hoe de mogelijkheden nu liggen om wel d'r papieren te krijgen. DNA onderzoek is leuk, maar dan zul je ook de moeder moeten hebben lijkt mij. De vader zullen zij wel in het bestand hebben.

Heeeee alvast bedankt voor jullie feedback Doei!

Ja, en ik heb geen flauw idee waar haar moeder nu is. Ze is ruim acht jaar geleden verkocht naar Belgie...
Ik weet niet of de NDR interesse heeft om mij hier verder mee te helpen, want ze is geen nederlandse gefokt product.
Zou het copij van de dekbewijs enige uitkomst bieden? Lijst

krackertje

Re: hoe krijg ik het bewijs van de bloedlijn van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 01:11

gezien het papier en dan hebben we het over engels volbloed x NDR lijkt het mij niet zonvol om daar veel geld en energie in te steken en wel omdat ik denk dat er geen meerwaarde in zit.
Wat je kunt doen is een fijn veulen fokken voor jouw plezier met zoveel mogelijk de kwaliteiten erin voor jouw doel.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:19

krackertje schreef:
gezien het papier en dan hebben we het over engels volbloed x NDR lijkt het mij niet zonvol om daar veel geld en energie in te steken en wel omdat ik denk dat er geen meerwaarde in zit.
Wat je kunt doen is een fijn veulen fokken voor jouw plezier met zoveel mogelijk de kwaliteiten erin voor jouw doel.

Gracy fokt het veulen ook voor zichzelf alleen wilt ze er gewoon een volledig papier bij... Puur voor zichzelf.

Of het dan wel of niet zinvol is, is haar eigen beslissing en niet hetgeen waarvoor dit topic is opgestart...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:40

Tuurlijk is het haar beslissing.
Maar vind het niet geheel onverstandig dat er even op word gewezen dat het geld gaat kosten, terwijl je verder toch niks met dat papier doet.

TS moet het helemaal zelf weten, als zij het er voor over heeft moet ze absoluut niet laten.Maar er mag best op gewezen worden.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 01:39

daantjuhhh schreef:
Tuurlijk is het haar beslissing.
Maar vind het niet geheel onverstandig dat er even op word gewezen dat het geld gaat kosten, terwijl je verder toch niks met dat papier doet.

TS moet het helemaal zelf weten, als zij het er voor over heeft moet ze absoluut niet laten.Maar er mag best op gewezen worden.

Hai hai Doei!

Het hangt er vanaf wat voor kosten erbij komt kijken.. Knipoog
Juist omdat ik weet wie de ouders zijn van Gracy, zou ik persoonlijk de erkenning van haar bloedline wel leuk vinden. Nu staat ze geschreven als "onbekende", terwijl Gracy stamt af van een top volbloed bloedline.

Ik geloof niet dat ik de enige ben die eigenaar is van een ongeregistreerd paard. Het zou jammer zijn als er geen uitkomst is voor paardeneigenaars zoals mij. Dus als het paard niet als veulen is geregistreerd, dat het gelijk einde verhaal wordt als een andere eigenaar dat wel zou willen doen voor de papieren...

Maar bedankt alvast voor jullie input Haha!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:29

Hebt je al probeert contact op te nemen met de fokker van Gracy? Ik neem aan dat zijn naam en adres op de dekkingsbewijs staan? Misschien overleg met hem/haar kan een oplossing bieden?
Misschien kan hij/zij contact opnemen met de duitse DVR-Webauftritt register om een DNA onderzoek te laten verricht dat je merrie weldergelijk een afstamming is van de hengst. Hiervoor is de moeders DNA niet nodig. Als je dat hebt met de dekkingsbewijs, en misschien een getuigbrief van de fokker dat het wel dergelijk gaat over de afstamming van zijn merrie x de hengst, zou de register misschien beter gezind zijn. Enig nadeel van het hele gebeuren gaat zijn dat het je wel geld gaat kosten.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:37

soms is de dna van de moeder ook al bekend bij de desbetreffende stamboek, wie niet waagt wie niet wint.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 20:18

Haaai bedankt voor het meedenken Afgod

Peterina : bedankt voor de nuttig tip. OK dan! Ik ga even verder informeren bij de fokker met de dekhengst. Wie weet...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:10

Ik hoop echt dat het lukt moon Ja