koelbloedig maar ook geschikt voor de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

koelbloedig maar ook geschikt voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:29

Ik vroeg me af welk ras er koel in het koppie is maar niet misstaat in de sport.
Ik heb begrepen dat de gelderlander en de groninger hier aan voldoet. Maar zijn er meer rassen? En kunnen jullie het karakter omschrijven?

Anoniem

Re: koelbloedig maar ook geschikt voor de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:32

Haflinger? Gaat het om het plaatje?

Zelf vind ik haflingers en fjorden mooi om te zien in de sport. Echt een karakter omschrijving kanik je helaas niet geven.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:34

New-forest pony's voldoen ook aan jou criteria.
Vind haflingers en fjorden juist meer voor buitenritjes en voor de sport zijn ze vaak niet echt goed geschikt vanwege de korte brede halsjes en het forse lijf. Ook de karakters hiervan kunnen erg evrvelend zijn, soms onbetrouwbaar, doordat ze soms erg doorgefokt zijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 10:36

Het mogen inderdaad ook fjorden en haflingers zijn. Als het maar boven de 1.50 is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:11

sammie_44 schreef:
Vind haflingers en fjorden juist meer voor buitenritjes en voor de sport zijn ze vaak niet echt goed geschikt vanwege de korte brede halsjes en het forse lijf. Ook de karakters hiervan kunnen erg evrvelend zijn, soms onbetrouwbaar, doordat ze soms erg doorgefokt zijn.

Wat bedoel je met doorgefokt? De haflingers die ik ken en gereden hebben zijn absoluut niet onbetrouwbaar, maar ze zijn vaak wel nogal eigenzinnig.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:14

quarters horses! Ongelooflijk cool in hun hoofdje. En ze hebben een immense explossieve kracht. Het hangt natuurlijk af van wat je als sport beschouwt. Voor duursoort zoals endurance zijn ze minder geschikt, voor korte krachtexplosies zijn ze sneller dan welk ras ook. (zit veel volbloed in maar gekweekt naar prairiewerk).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:03

Ik bedoel met sport de dressuur en de springsport. Maar voornamelijk de dressuur.

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:07

Heb zeker geen doorgefokte Haflinger, en inderdaad eigenzinig maar zeker niet onbetrouwbaar. En goed lopen kan ze ook, ze zou niet de minste zijn op een wedstrijd. Haha!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:06

Ja, Quarterhorses zijn ongelooflijk leuke beestjes! Ze zijn ongeloofliijk betrouwbaar en hebben een goede bouw om mee te springen en te dressuren. OOk voor western zijn ze goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:08

Quarters zijn western paarden, daarvoor zijn ze gefokt. Dus ook op betrouwbaarheid en dat soort dingen. Heb nog nooit gehoord dat iemand ermee dressuurde.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:12

Als je een paard wilt, en niet van haflingers, fjorden en friezen houdt, best een lastig vraag. Je kan vast met een Quarter dressuren, maar net wat je aan een paard vraagt in mijn ogen.
Gewoon een KWPN-er met toevallig een koel hoofd is even zoeken, maar ze zijn er wel degelijk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:14

Ik vind de koudbloedjes echt geweldig. Maar wil dan wel eentje van minimaal 1.50 die niets misstaat in de dressuurring. En ook een fijn karakter heeft. Ik heb me laten vertellen dat de groninger en gelderlander fijne paarden zijn.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:17

sammie_44 schreef:

Haflingers met krote nekjes en forse lijfjes zijn er ook jah
Maar er zijn ook sporthaflingers, zijn luxer gebouwd Nors opkijken
Lekker kort door de bocht ben jij zeg..
Maar aan de TS:
Laat je niet leiden door een ras, maar door het karakter van een paard!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:19

Quarter horses worden in amerika ook veel in de springsport gebruikt.
In de usa is de quarter het huis-tuin en keukenpaard zoals de kwpn-er dat hier is.
In de dressuur zal hij het waarschijnlijk ook prima doen.
En als je bijvoorbeeld naar een pleasure type kijkt dan zijn die meestal ook wel rond de 1:60m dus ook niet zo klein en gedrongen..en zeker geschikt voor dressuur.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 24-10-06 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:20

nielsd schreef:
Quarters zijn western paarden, daarvoor zijn ze gefokt. Dus ook op betrouwbaarheid en dat soort dingen. Heb nog nooit gehoord dat iemand ermee dressuurde.

Ik wel nielsd...en zeker niet onverdienstelijk! Lachen

Ze zijn alleen gangbaar voor de western..en de meeste mensen denken dat dat ook het enige is wat ze kunnen...
Dat is natuurlijk niet zo.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:23

Het IHW (International Heavy Warmblood) is misschien ook wel geschikt. Er zijn ook Groningers die hieronder vallen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:27

sammie_44 schreef:
Vind haflingers en fjorden juist meer voor buitenritjes en voor de sport zijn ze vaak niet echt goed geschikt vanwege de korte brede halsjes en het forse lijf. Ook de karakters hiervan kunnen erg vervelend zijn, soms onbetrouwbaar, doordat ze soms erg doorgefokt zijn.

haflingers zijn absoluut niet doorgefokt, het is een van de weinige rassen waar dat juist niet gebeurt en onbetrouwbaar zijn ze al helemaal niet, ondeugend misschien en verder lopen er vele haflingers verdienstelijk mee in de dressuursport, dus deze qoute slaat nergens op!
En de opmerking over de bouw gaat alleen over de ouderwetse haflinger, maar daar zijn er steeds minder van tegenwoordig, ze worden nu juist op grote en luxe gefokt!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:28

Volgens mij hebben ze een speciaal sportstamboek, even denken..... oh je, het heet KWPN! Zitten ook gelderlanders in en koelbloedigen en heethoofden! Het is maar net welke opvoeding en training je ze geeft!

Wij hebben een koelbloed! Voorde duvel niet bang en al helemaal niet onder de indruk vaan een zweep of por!
Maar die heeft dan ook wel een opvoeding gehad!

Je hebt bij ieder stamboek lieverts en lastigen, kijk maar bij maneges! daar loopt ook van alles door elkaar, maar als je persé sport wil en dan ook nog dressuur dan behoor je de KWPN en de NRPS niet uit te sluiten, juist niet!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:29

ik ben helemaal weg van de gelderse paarden en zou ook iedereen die een allround paard met een koel karakter wil een gelderse aanraden.het liefst wel zoeken in de wat oudere lijnen,want tegenwoordig word een zwaar rijpaard al snel toegelaten in de gelderse tak van het stamboek.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:34

sammie_44 schreef:

Onbetrouwbaar? Koudbloeden zijn over het algemeen de meest betrouwbare pony's die ik ken!!

Je kunt ook voor een wat luxere koudbloed gaan, die heb je tegenwoordig ook wat meer Lachen