Wie rijdt er western met een fjord of wil dit gaan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem27

Wie rijdt er western met een fjord of wil dit gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 11:59

Hallo,

Ik ben wel eens benieuwd, wie hier western rijdt met zijn/haar fjord? En hoe lang doen jullie dit al of hoe lang ben je al van plan western te gaan rijden met je fjord? En in welke onderdelen starten jullie? Zelf ben ik er nog niet uit, welke richting ik na de basis op wil met mijn 8-jarige fjordenruin toddy. Daarom wil ik gewoon eens informeren wie er nog meer western rijden, aangezien de meesten allemaal dressuurmatig rijden. Nou laat maar horen Lachen

maccie

Re: Wie rijdt er western met een fjord of wil dit gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:49

vivian rijd met haar fjord ( hier op bokt vippie ) tjody western ook in de wedstrijden.. ik heb het zelf ook met mijn fjordenruin gedaan, pleausre en trail wedstrijden gereden. daar zie je ook steeds meer koudbloedpaarden tussen..

zou zeggen ga eens lessen en kijk hoe jullie beide het vinden..

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:43

Dankje maccie, ik wist al dat zij ook western rijdt met haar fjord en volgens mij Sonja hier op bokt ook...maar verder kom ik niet echt, vandaar mijn vraag Knipoog En ik heb binnenkort ook weer les van Corine (jeddah op bokt) dus daar ontbreekt het gelukkig niet aan!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 03:31

Ik heb nu één les western gehad met mijn fjord. Ik heb de lessen vooral om haar te laten ontspannen en op eigen benen te lopen. Ik vind alleen dressuurmatig trainen niet afdoende. Er zitten in alle manieren van rijden wel bruikbare facetten. Het is wel de bedoeling dat ik mijn fjord op dressuurwedstrijden ga starten, dus ik ga niet helemaal western rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:51

Yep, ik rij western met mijn merrie Milena; heb een paar weken geleden de zilveren plak mee mogen nemen op het NK westernriding in de amateurklasse westernriding.

Ik rij allround met Milena, inclusief westernriding en versatile.
Voor foto's zie profiel. En voor vragen ben je van harte welkom.

Canis hier op Bokt rijdt ook western met haar fjord Rascal. Die kun je ook nog benaderen.

Groetjes, Sonja

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:11

Ik ben sinds kort ook aan het uitzoeken of het iets is voor mij en mijn fjord. Heb toevallig net foto's geplaatst:
viewtopic.php?f=10&t=670939&hilit=
Ik vind het nu erg leuk maar ben er nog niet helemaal zeker van of ik het voor altijd leuk ga vinden, maar ik vind het voor mij en mijn fjord goed om wat afwisseling te hebben. En dit vinden we op het moment erg leuk Haha!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:22

Ik rij al bijna 15 jaar western met mijn fjord ( ben wel tussen door 5 jaar gaan dressuren). Ik blijf het veel leuker en afwisselender dan dressuur. Mijn fjord vind het ook veel leuker.
Ik doe nu trail en pleasure, omdat de reining oefeningen nu te zwaar voor hem zijn omdat hij hoefkatrol heeft.
Ik rij geen wedstrijden, omdat vervoer moeilijk voor mij is ( geen auto en trailer) en vanwege de kosten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:35

Wauw ienna dat ziet er helemaal niet verkeerd uit, natuurtalentje in de dop Haha!

Verder heb je nog Cindy van Dijk uit het Limburgse die met haar fjord in de koeien-onderdelen uitkomt op EK's. Maar die zit niet op bokt geloof ik.

Ik rij tjo in 4 diciplines (basis nog hoor) pleasure, trail, horsemanship, reining.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:42

een meisje bij mij uit het dorp rijd ook western met haar fjordje! volgens mij alleen reining maar weet dat niet zeker! en dat fjordje tuft toch netjes door hoor vind ik Pling Cool

OneDiamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:38

Op onze vorige stal reed ook iemand western met haar Fjord, beestje pakte het super op en ze hadden er beide veel plezier in.
Lachen

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:38

Ik twijfel inderdaad ook nog heel erg of ik voor de western zal gaan of niet en natuurlijk kan het ook beide, zowel dressuur als western. Alleen vind ik veel afwisseling heel belangrijk en dat mis ik eigenlijk een beetje bij de dressuur. Want in de Western heb je heel veel afwisselende onderdelen die je kan beoefenen met je paard. En tuurlijk kan je het buiten je dressuurwedstrijden om wel afwisselend maken voor je paard, maar toch blijf ik dan vinden dat de western veelzijdiger is. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:41

Maar waarom zou je de afwisseling die je "in de western" gebruikt niet in je dressuurtraining gebruiken?
Als je nou gaat kijken wat nou ECHT de afwisseling is die western biedt in de training, dan kom je eigenlijk alleen bij trailoefeningen uit die echt afwijkend zijn van wat je dressuurmatig zou kunnen doen.
Waarom zou je dat stukje niet toevoegen aan je dressuurtraining? Daar hoef je toch niet voor van discipline te veranderen?

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 10:41

Dat weet ik en dat heb ik ook wel beschreven in mijn vorige bericht. Daarom twijfel ik dus ook nog steeds en dat is niet alleen omdat in mijn ogen de western veelzijdiger is. Maar ook bijvoorbeeld tijdens wedstrijden vind ik bij de dressuur dat de jaloezie-grens erg hoog ligt (zover ik nu heb mee gemaakt met het bezoeken van wedstrijden) maar ook daar zijn zeker wel leuke momenten bij hoor. En het is natuurlijk ook net hoe je er zelf mee om gaat. En daarom wil ik nu ook eens wat meer westernwedstrijden gaan bezoeken om eens te kijken hoe het er daar aan toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:18

Ook in het westernwereldje is een hoop haat en nijd. Paardenvolk is nou eenmaal niet leuk Haha! maar gelukkig zijn er heel veel uitzonderingen Tong uitsteken
Kom maar eens kijken bij een paar WRANwedstrijden, daar hangt over het algemeen een leuke sfeer. Wedstrijden worden aangekondigd op www.westernsport.nl

Zou wel leuk zijn, weer een westernfjord erbij.... Tong uitsteken

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:20

lorie hier op bokt, rijd ook met haar verzorg paardje laukje western.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:24

nonixjuh schreef:
lorie hier op bokt, rijd ook met haar verzorg paardje laukje western.

waarom wilde ik dat net zeggen, nonix Clown

HarjoHB105

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:05

Ik rij zelf geen western maar ik gebruik wel een aantal dingen, als ik aan het dressuren ben, die ze bij de western ook gebruiken. Het gaat prima!!!
Ik denk dat je alles een keer geprobeerd moet hebben om zelf te kunnen zien wat voor jou en je paardje het beste gaat en past.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:11

Zoals sonja eerder vermelde, ik rij met mijn fjord western. Vooral de HMS en de trail gaan goed. Pleasure vind ik persoonlijk niet zo boeiend, maar toch doe ik het er vaak bij. Reining lukt nog niet zo goed ivm een verkeerde spintechniek, dus dat skip ik.

Naast western rij ik ook dressuur met Rascal en die combi gaat tot nu toe best aardig. Nu ik met Rascal LL fjordsport rij merk ik wel steeds meer dat het best nog wel lastig is om te combineren. Ik krijg vaak kritiek als: geen contact teugel; Of stopt te abrupt, hou je been eraan; of galop is te vlak, meer sprongkracht.

Hoe hoger het niveau hoe meer dit terug komt. In de western (vooral pleasure) krijg ik van sommige juryleden kritiek dat ik juist meer met waslijntjes moet gaan rijden. De omschakeling is best lastig. Maak ik heb wel veel afwisseling.

Met trainen merk ik dat ik veel baat heb om de rijstijlen te combineren. Zo gebruik ik o.a. het wijken voor de correcte beenzetting bij de spin... ed

Wat de sfeer bij wedstrijden betreft; jaloezie is een menselijke eigenschap en die zie je bij beide rijstijlen terug. Niets van aan trekken en gewoon doen wat jij leuk vindt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:45

Vroeger ben ik mijn toenmalige verzorgfjord (en moeder van mijn huidige eigen paard) gaan westernrijden, omdat ze met dressuur heel veel tegen het bit in kwam. Met westernrijden ging alles perfect.

9 jaar geleden heb ik het merrieveulen van deze bovenstaande merrie gekocht (mijn Scascha), waarmee ik ook eerst dressuur heb gereden, en nu ze net zo oud is als haar moeder toen ik begon met verzorgen, krijgt ze dezelfde symptomen... Dus ik ben nu ook met haar western gaan rijden, met bosal.
En dat gaat echt heel, heel erg goed.

Met haar moeder heb ik zowel dressuur als western wedstrijden gereden.
Maar met Scascha rijd ik gewoon echt alleen recreatief (en soms diploma rijden voor 't stamboek, ze is nu LL).