Draaiende hoef in stap wie heeft dit met een haf meegemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Draaiende hoef in stap wie heeft dit met een haf meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:17

Beste haf-gekkers,

Ik heb ff een vraagje....ik heb deze ook al een keer onder medischgeplaats, maar omdat daar niet zoveel recactie op kwam en de situatie verandert is zet ikhet hierneer. Ik ben nl. benieuwd of het iets vande de haflinger is en of iemand het met haar of zijn haf ookaleenkeer heeft meegemaakt en, zo ja hoe is dat verlopen?
Het gaat om het volgende:

Mij haf-merrie is 3 jaar en 3 maanden. En waneer ze loopt draait ze haar hoef zeg maar naar buiten als ze deze neerzet. In draf engalop is hier bijna niets van te zien.

Twee weken geleden liep ze voor het eerst kreupel en ging een kleine volte maken erg moeizaam....Het lijkt nu beterder te gaan en ik train haar om de andere dag. Ze is nog niet echt ingereden wel heb ik er eenpaar ik al opgezeten zowel met als zonder zadel.

Deze week heb ik haar alleen gelongeerd en gewandel. Alleen dat draaien van die hoef zoals ik dat hierboven zei blijft. Wie o wie heeft dit ook met een haf meegemaakt?

Ik ben ten einde raad wel, niet wel, niet naar een kliniek want het lijktgoed te gaan.,...maar soms ook weer minder. Maar ja omdart je er alop gefocust bent zie je ookweer alles......

Alvast bedankt mensen...

L_ola

Re: Draaiende hoef in stap wie heeft dit met een haf meegema

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:19

heey, ik heb gene haflinger maar een welsh en die deed dat inbegin ook altijd , nu niet meer...komt het bij alle rassen voor?? Tong uitsteken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:19

heb je al es een hoefsmid er naar laten kijken?
die kunnen vaak goed zien wat er eventueel mis is
of een veearts?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:23

lolaaatjuhh: ik weet niet of het bij andere rassenvoorkomt. Maar wat was het of wat heb je gedaan bij jouw Welsh toen je het constateerde? Helemaal niets of ......

ellepel: De veearts is geweest al 2 keer....die weet ook niet wat het is. De eerste keer zei hij in ieder geval dat het er niet goed uitzag (vooral het maken van een kleine volte) en dat we ff moesten wachten. Twee weken later ging het beterder en nog een keer gevoeld en buigproef gedaan.....maar alles was oke...Behalve het lopen dan....
Ik doe soms wel aan NHM envraag me soms af of hert daar aan ligt .... of door een klap wat ze van een paard heeft gehad...

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:24

oeps nog wat vergeten Bloos

ellepel: hoefsmid heb ik nog niet laten kijkenmaar die wil ik vandaag bellen..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:27

Oldenburger die ik rijd doet het ook. Heeft het zich waarschijnlijk aangeleerd na het herstel van een enorme draadwond. Het is al minder door trainen, en aanwijzingen, en sinds kort weer: privéles Haha!. Op zich kan het bij haar geen kwaad, ze heeft er echt geen last van en loopt er totaal niet kreupel op, het ziet er alleen wat gek en slap uit, en ik wil haar nog sterker maken in de achterhand (zodat dit, en een scheve galop weggaan).

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:33

Sorriso: Thanx .........ze heeft er dus geen last van gelukkig maar. Hoe lang heeft ze het al en hoe oud is ze....Ik ben die van mij aan het inrijden (nu ff niet) maar ben bang om er op te klimmen...bang dat ik iets kapot maakt of dat ze nog niet sterk genoeg is.... Wat doe je met haar als ik mag vragen? Rij je recreatie of........dresuur?

Harstikke bedankt voor de reactie ...ik hoop dat je al mijn vragen iet vervelend vindt.......anders moet je het zeggen. Ik ben alleen zo bezorgd. Vandaar ook dit topic......om naar andere ervaringen te kijken.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:58

Mijn haf van 11 laat dit rechts achter ook zien.
Heb er bij zijn keuring na gevraagd en de da vertelde me dat het misschien eerder slijtage kan geven maar dat hoeft niet.
Hij laat dit alleen in stap zien als die lang is,dus als je met hem aan de hand loopt of lang teugeltje geeft.
Zogauw ik activiteit van het achterbeen vraag is de draaiing bijna niet zichtbaar.
Ook in de draf/galop niet.
Denk dus dat het erg belangrijk is je dier rijtechnisch voor elkaar te krijgen dus vooral dragen op die achterhand.

Groet Lara

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:02

Wat toevallig, ik heb me dat ook een hele tijd afgevraagd.
Op stage hadden we een paard en die deed dat dus heel extreem, niet alleen in stap maar ook in de draf. De dierenarts en hoefsmid hebben toen een blokje aan de binnekant van zijn hoef geplaatst (dus onder het ijzer) waardoor het paard het minder zou moeten doen. Bij zo'n extreme manier zou er dus inderdaad slijtage kunnen ontstaan. Maar waarom ze dat doen? Ik denk omdat het makkelijker loopt, om de buitenkant wat te ontlasten?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:19

Mijn fjord doet dat ook in de draf. Volgens de Da en hoefsmid kon het niet veel kwaad.
Gewoon goed in de gaten houden. Klaartje loopt er niet minder op

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:25

mijn kwpn er doet het ook! Vanaf dat ik hem heb eigenlijk al..in stap heel erg, met beide achterbenen...volgens de hoefsmid is dit de manier van lopen van sommige paarden en kan het geen kwaad..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:46

Snovje schreef:
Sorriso: Thanx .........ze heeft er dus geen last van gelukkig maar. Hoe lang heeft ze het al en hoe oud is ze....Ik ben die van mij aan het inrijden (nu ff niet) maar ben bang om er op te klimmen...bang dat ik iets kapot maakt of dat ze nog niet sterk genoeg is.... Wat doe je met haar als ik mag vragen? Rij je recreatie of........dresuur?

Harstikke bedankt voor de reactie ...ik hoop dat je al mijn vragen iet vervelend vindt.......anders moet je het zeggen. Ik ben alleen zo bezorgd. Vandaar ook dit topic......om naar andere ervaringen te kijken.

Donna is inmiddels al 19, voornamelijk dressuur ik met haar, maar springen is ze ook heel goed in (en dat terwijl ze helemaal afgekeurd was door de draadwond). De draadwond is van ergens rond haar 12e geloof ik, dus al behoorlijk oud. Toch merk je met sommige dingen dat het haar veel moeite kost en dat ze er onderuit probeert te komen (dat terwijl ze Z heeft gelopen in DL). Ik maak erg veel overgangen met haar, voornamelijk van draf naar stap. Dit is om de achterhand lekker mee te laten komen en sterker te laten worden. De overgang van draf naar stap ging tot voor kort ook moeizaam. Ook buig ik haar in, stelling naar buiten en naar binnen en om het been laten buigen. Hier wordt ze lekker soepel van en los op de hand. Dit alles moet haar regelmatiger en sterker maken, zodat die uitdraai van haar achterhand minder wordt (dit doet ze over het algemeen alleen in stap). Dat scheve in galop proberen we nu recht te zetten door binnenbeen + buitenteugel eraan te houden.
Ik weet niet of het allemaal ooit weg gaat, maar het gaat de goede kant op!!

Ik weet niet wat ik zou doen als ik jou was, je beestje is nog wel jong. Het zou een aanwensel kunnen zijn uit luiheid of door een nog zwakke achterhand. Het kan ook een dieper liggende achtergrond liggen en ik weet niet of je het dan beter maakt door je erop te concentreren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:51

In hoeverre is de situatie veranderd dat je dit nogmaals hier neerzet? Je paard biljardeert, de smid kan eventueel anders bekappen of beslaan, maar dat zou eventueel alleen maar meer schade toebrengen dan dat je haar zo laat lopen. Niet geforceerd proberen te corrigeren, krijg je alleen maar ellende van.

Overigens hadden we je in het andere topic ook geadviseerd om met de smid te praten, dat dat nog niet is gebeurd.....tja.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:52

paard van mijn vriendin deed dat ook. Dacht dat ie steeds door zijn enkel ging.. zei er wat van. Zei zij van dat het niet erg en schadelijk is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:54

Sisco4life schreef:
Zei zij van dat het niet erg en schadelijk is...

je bedoelt waarschijnlijk niet erg en niet schadelijk?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:55

Mijn pony deed dit in het begin ook. Bij jonge paarden kan dit ook gewoon voorkomen, omdat de spieren en pezen nog niet zo sterk zijn. Als ze eenmaal wat meer in training zijn gaat het vanzelf meestal over.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:28

Ik ben naar de DA geweest en hij deed iets met zijn hand en na een paard dagen was het weg;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:53

Heeft nou echt niemand hier ooit van maaien gehoord? Rolleyes
Dit is niet iets medisch, maar gewoon een afwijkende gang. En je paard gat er dus niet kreupel door lopen en er uit trainen zal ook niet gaan. Nee, dit is niet iets typisch haflingers, maar iets typisch paardachtigs.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:58

Mijn kwpner had dat ook..
Een hele tijd geleden..kweet niet helemaal precies meer wat t was maar t was iets met stalbenen en iets met dr knieen geloof ik.. Wij hadden de veearts er bij laten komen

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:37

mystica zei:
Heeft nou echt niemand hier ooit van maaien gehoord?
Dit is niet iets medisch, maar gewoon een afwijkende gang. En je paard gat er dus niet kreupel door lopen en er uit trainen zal ook niet gaan. Nee, dit is niet iets typisch haflingers, maar iets typisch paardachtigs.

maaien is toch in de lucht? net zoiets als steigeren Clown

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:45

ik denk dat dit met de bouw van je paardje te maken heeft, heeft niets te maken met het ras, misschien kan de hoefsmid door speciaal hoefbeslag wat aan de beenstand corrigeren en anders misschien met hulp van een fysio op een andere manier trainen om zo spieren te krijgen die die beenstand iets kunnen opvangen. als dit niet werkt, zou ik toch een keer foto's laten maken dan weet je zeker wat het is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:55

lolaaatjuhh schreef:
maaien is toch in de lucht? net zoiets als steigeren Clown

Nee, maaien is dat onder het lopen de hoeven een draaibeweging naar buiten maken. Knipoog Veel friezen doen het.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:40

Ik ben sowieso apart, dus met mij vergelijken gaat toch moeilijk denk ik Nagelbijten / Gniffelen

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:09

het kan ook een franse been stand zijn, dat heeft mijn pony, is niks ernstigs, ze noemen het een frans voetje.

als je rijd zie je soms een draaiende beweging, mijn paard heeft dit vooral in de galop, maar kan idd ook alleen in stap zijn.
ook als ze los loopt zie je dit goed.
mijn paard heeft het aan allebei de voorbenen, maar het kan ook alleen achter, of maar 1 been zijn

als je een beetje googeld kun je genoeg informatie vinden Lachen
Laatst bijgewerkt door Zoetje_ op 21-10-06 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:10

oow, dan weet ik dat ook weer wand ik dacht al dei tijd dat maaien een soort van steigeren was Clown bedank trouwens Tong uitsteken