Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Cassidy schreef:Zijn verschillende meningen over. De een zegt dat een hengst en ruin de uiteindelijk genetisch bepaalde maat gaat krijgen, de ander zegt dat ruinen doorgroeien. Probleem is dat je nooit kunt zeggen wat nu waar is, omdat je het nooit over kunt doen.
Ik denk zomaar dat ruinen eerder hun uiteindelijk maat bereiken dan hengsten, maar dat ze beide even groot worden.
, het duurt gewoon wat langer, omdat de groei energie verdeelt moet worden over de hormonen, teelballen, extra bespiering ed. 

sandradeboer schreef:[quote=Lijkt me dikke onzin, door de hormonen zou de groei dus vroegtijdig gestopt worden? Hebben mensen van 2.00m dan een sterk verlaagd libido?
Citaat:Lijkt me ook niet dat mensen van 2 m gecastreerd zijn!?!!

Demian schreef:[
Hebben ruinen dan nog net zo veel seksdrift als een hengst?
LDRD schreef:Zomaar even een overdenking hoor!
De groeischijven sluiten op een bepaalde tijd. Onderzocht én bewezen is inmiddels dat het sluiten van de groeischijven niet voor alle botten tegelijk gaat. Dit proces verloopt van onder af aan. De groeischijven van het hoefbeen zijn al gesloten al het veulen ter wereld komt, de groeischijven van het pijpbeen sluiten met ongeveer een jaar. Hoe het dan in tijd precies verloopt ben ik even kwijt, maar het verloopt dus verder via de pijp verder naar boven. Hoe hoger het bot ligt hoe later de groeischijven sluiten.
Als het waar zou zijn dat wanneer je een hengst castreert als jaarling (dus als de groeischijven van het pijpbeen al gesloten zijn), hij groter wordt dan wanneer hij hengst gebleven zou zijn, dan zou het pijpbeen bij ruinen dus altijd raar uit verhouding tot de rest moeten zijn?
Wat er gebeurt bij 'n castratie is dat er geen testosteron meer aangemaakt wordt (tsja, sommige blijven denken van wel, ceasario
). Als een ruin dus groter zou worden betekent dat testosteron de groei vroegtijdig stopt/de groei belemmerd werd door testosteron. Ik vraag me af op welke manier dit hormoon invloed heeft op de botgroei? Of zie ik iets over het hoofd?

runningkawa schreef:
Deze bedoel je denk ik
VValar schreef:Hoe wil je het ooit vergelijken of een gecastreerde hengst groter wordt als ruin dan wanneer hij hengst was gebleven? Je kunt het nooit meer onderzoeken aangezien hij al gecastreerd is en je nooit zekerheid hebt hoe hij uitgegroeid zou zijn als hengst.