Exterieureisen KWPN?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antje14

Exterieureisen KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:33

De exterieureisen van het KWPN zijn mij ongeveer wel bekend.
Maar een aantal zijn voor mij moeilijk in de praktijk te beoordelen.
Misschien kan iemand mij uitleg geven over het onderstaande/ wanneer worden ze nog als voldoende beoordeeld?
Zoals:
Rechthoeksmodel/ruglengte;
De lengte van de croupe;
De ligging van de schouder;
De lengte van de schouder;
De lengte van de hals;
De lengte van de nek;
De lengte van de broekspier
De lengte van het voorbeen
De lengte van het achterbeen

Tsja, het zijn wel veel vragen in één keer, toch hoop ik dat deze of gene mij hierbij kan helpen (als het enigszins mogelijk is niet te technisch)

Sammie

Re: Exterieureisen KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:18

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:35

Het rechthoeksmodel is heel makkelijk te beoordelen. Als het paard een langere rug heeft dan de stokmaat staat het paard in het rechthoeksmodel. Verder mogen de achterbenen niet langer zijn dan de voorbenen. De schouder is ook best makkelijk: Je kunt het schouderblad zien liggen, het loopt ongeveer van de schoft schuin naar voren, bij het KWPN wil men een mooie schuine schouder zien, zodat het voorbeen mooi naar voren wordt weggezet, als de schouder te steil is, wordt het paard te vlak in het voorbeen. Voor de andere onderdelen moet je eigenlijk een paard voor je hebben om het uit te leggen. Hoop dat dit al een stuk duidelijk maakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:41

Brennie schreef:
Als het paard een langere rug heeft dan de stokmaat staat het paard in het rechthoeksmodel.
Dan zou ik voor de gein deze paarden maar eens opmeten. Nagelbijten / Gniffelen

en de rest klopt ook geen hout van. Achterbenen zijn altijd langer dan het voorbeen, afhankelijk van waar jij denkt dat been begint. Een steile schouder heeft niks te maken met een vlak voorbeen, wel kan een voorbeen van nature uit een steile schouder zich minder ver uit gooien. Maar dat hoeft zeker niet vlak te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:17

Sammie schreef:
Brennie schreef:
Als het paard een langere rug heeft dan de stokmaat staat het paard in het rechthoeksmodel.
Dan zou ik voor de gein deze paarden maar eens opmeten. Nagelbijten / Gniffelen

en de rest klopt ook geen hout van. Achterbenen zijn altijd langer dan het voorbeen, afhankelijk van waar jij denkt dat been begint. Een steile schouder heeft niks te maken met een vlak voorbeen, wel kan een voorbeen van nature uit een steile schouder zich minder ver uit gooien. Maar dat hoeft zeker niet vlak te zijn.

Nee idd klopt niks van zo.
Er zijn trouwens cursussen exterieurleer, erg interessant. En ook een boek erover: Het paard in partjes.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:29

Suzanne F. schreef:
En ook een boek erover: Het paard in partjes.

O hemeltje je roept de geest uit de fles weer op Nagelbijten / Gniffelen (Arie/Karel)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:32

Hihihi ja de antibijbel van Arie53.
Nou ja oke, het gaat om het paard als geheel en het onderverdelen in partjes (de partjesfokkerij) is een modern iets en totaal verkeerd om daar evenwichtig gebouwde sportpaarden mee te fokken. (dan ben ik Arie alvast voor)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:41

Haha! Ik hou wel van mensen die niet alleen snel zijn, maar ook snel iets door hebben.
Het draait bij een sportpaard om het totale evenwicht in de bouw en daaruit voortvloeiende balans in de bewegingen. Functionaliteit kan en mag nooit vervangen worden door smaak of mode.
http://www.easpstamboek.nl/Evenwicht.htm
Laatst bijgewerkt door arie53 op 18-10-06 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:44

arie53 schreef:
Haha! Ik hou wel van mensen die niet aleen snel zijn, maar ook snel iets door hebben.
Het draait bij een sportpaard om het totale evenwicht in de bouw en daaruit voortvloeiende balans in de bewegingen. Functionaliteit kan en mag nooit vervangen door smaak of mode.
http://www.easpstamboek.nl/Evenwicht.htm

Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:58

Tis net het hondje van Pavlof, volgende keer ga ik de tijd raden Haha! Clown

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:52

Bedankt allemaal voor jullie reactie en tips!
En als ik het goed begrijp, zijn hier al eerder discussies over gevoerd.
Toch is het niet mijn bedoeling om zin of onzin van de exterieur-eisen van het kwpn aan de kaak te stellen. Zo vergevorderd ben ik niet. Eerst wil ik eens duidelijk krijgen wat ze met deze exterieur-eisen bedoelen. Mogelijk kan ik daarna de functionaliteit er aan afmeten(of juist niet).

Maar mijn probleem is dat ik de benamingen of omschrijvingen niet altijd begrijp. Want......
Waar begint en eindigt de rug precies? Is dat van voorkant schoft tot aan de staartwortel?
En bemoeilijken hoogbenige paarden niet het rekenmodel van het kwpn, dan kom je toch al gauw uit bij het vierkantsmodel?
Kan iemand aangeven waar precies het voorbeen en het achterbeen begint(of eindigd)? Dit is precies de reden waarom ik het niet goed kan inschatten.
En is het voorbeen (te)kort omdat het achterbeen(te) lang is? Of staat dit los van elkaar.
Wordt met de croupe het kruis bedoeld en vice verca?

Ja en wanneer is het voldoende in de ogen van het kwpn. Kijk wanneer een schouder mooi lang is en schuin ligt, kan ik dit nog wel zien. Wanneer dit niet zo is, zie ik het denk ik ook nog wel. Maar wat is nog acceptabel?
Waarschijnlijk is dit een klusje voor de juryleden.
Maar het zou leuk zijn als ik wat meer inzicht kreeg in deze materie.
Dus misschien toch maar een cursus volgen (wie/waar geeft deze cursus exterieurleer?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:00

Ik zou echt een cursusje doen als ik jou was. Meestal geeft Cor Loeffen deze cursussen voor NHB Deurne. Maar soms zijn er ook losse cursussen. Beetje de bladen in de gaten houden enzo.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:08

Antje14 schreef:
Dus misschien toch maar een cursus volgen (wie/waar geeft deze cursus exterieurleer?)

Zorg maar dat je natuur en wiskunde hebt.
nl. Een schuine schouder of welk ander gewricht ook.
Bij een afwijking van enkele %-ten is de beweging al totaal anders. Huilen
Het frappante is dat de KWPN-juryleden dit zo door de huid heen kunnen waarnemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:19

ceasario schreef:
Het frappante is dat de KWPN-juryleden dit zo door de huid heen kunnen waarnemen.

Ze nemen vaste punten om dit vast te stellen. Heupgewricht, schoudergewricht, elleboog etc, die zijn toch te zien vanaf de buitenkant?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:28

Suzanne F. schreef:
ceasario schreef:

Ze nemen vaste punten om dit vast te stellen. Heupgewricht, schoudergewricht, elleboog etc, die zijn toch te zien vanaf de buitenkant?

Hoeken van 65 graden of 60 graden maakt een groot verschil in onderlingen gewrichten in beweging t.o.v. van elkaar. Vandaar dat je op keuringen zo veel verschillende types ziet staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:31

Hmm ja zo precies is moeilijk vast te stellen maar een plat kruis is wel te herkennen en een schuine of steile schouder ook. Koe

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:34

Suzanne F. schreef:
Hmm ja zo precies is moeilijk vast te stellen maar een plat kruis is wel te herkennen en een schuine of steile schouder ook. Koe

Stel dat we toch in de eindring, dus de laatste procenten van de populatie ,dezelfde types overhouden,waarom is er dan nog een verschil in beweging?
En helemaal als ze onder het zadel komen.

Scoringsformulieren in de prullenbak ermee. Knipoog

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 16:19

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:

Stel dat we toch in de eindring, dus de laatste procenten van de populatie ,dezelfde types overhouden,waarom is er dan nog een verschil in beweging?
En helemaal als ze onder het zadel komen.

Scoringsformulieren in de prullenbak ermee. Knipoog

Ik vermoed dat bv. pezen, spieren, kraakbeen en de kwaliteit ervan, ook het karakter, aansturing vanuit de hersenen, mede bepalend zijn in hoe een paard uiteindelijk beweegt. Zaken die met het blote oog meestal niet waarneembaar zijn. Toch lijkt het me niet verkeerd om, wat betreft bouw van het skelet, uit te gaan van een gewenste basis. Een basis die in ieder geval een bijdrage kan leveren aan een gewenste onbelemmerde beweging
en gezondheid.
Alleen vraag ik me af of iemand met 100% zekerheid kan zeggen wat gewenst is. Misschien komt men uiteindelijk wel weer terug op het platte kruis omdat dit de functionaliteit van het achterbeen ten goede komt(of zoiets) Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:33

Antje14 schreef:
[ Toch lijkt het me niet verkeerd om, wat betreft bouw van het skelet, uit te gaan van een gewenste basis. Een basis die in ieder geval een bijdrage kan leveren aan een gewenste onbelemmerde beweging en gezondheid.

Dat wordt denk ik door niemand tegengesproken.

Maar kijk eens naar een 3 jarige qua bouw en 5 jaar later naar het dezelfde dier wanneer hij /zij
gesport heeft, of regelmatig veulens geleverd heeft.
Wanneer je dan het zelfde paard aanlevert aan die Juryleden komen zij vaak tot andere scoringsresultaten en zullen velen niet eens meer sterwaardig zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:20

ceasario schreef:
Maar kijk eens naar een 3 jarige qua bouw en 5 jaar later naar het dezelfde dier wanneer hij /zij
gesport heeft, of regelmatig veulens geleverd heeft.
Wanneer je dan het zelfde paard aanlevert aan die Juryleden komen zij vaak tot andere scoringsresultaten en zullen velen niet eens meer sterwaardig zijn.

Of juist ineens wel. Paarden die door sport of veulens een zwaardere hals gekregen hebben, meer bespiering, breder geworden zijn. Sterkere bovenlijn, meer maat. En zelfs hierdoor beter zijn gaan bewegen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:47

Zo zie je maar weer hoe betrekkelijk het allemaal is. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:07

Keuring is het beoordelen van een dagvorm, dat zou iemand die zo lang Knipoog in de paarden zit toch moeten weten.

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 18:16

Maar kijk eens naar een 3-jarige qua bouw en 5 jaar later naar hetzelfde dier wanneer hij/zij gesport heeft, of regelmatig veulens geleverd heeft.
Wanneer je dan het zelfde paard aanlevert aan die juryleden komen zij vaak tot andere scoringsresultaten en zullen velen niet eens sterwaardig zijn.

Opsomming van mogelijke oorzaken:
-de verhalen over (vroegere)vriendjespolitiek bij keuring/jurering blijken waar te zijn Knipoog ?
-het exterieur zodanig veranderd is door veulen of sport dat het niet meer voldoet aan de gestelde eisen ? (ik weet niet of dit zo extreem kan zijn)
-het inzicht is veranderd en daardoor ook de exterieureisen?
(maar dit gebeurt denk ik niet al binnen 5 jaar)
-door jaren zorgvuldig fokken benaderd het exterieur steeds meer het gestelde doel. Dus kunnen ze de lat steeds hoger leggen. De nieuwe generaties voldoen, de oudere generaties voldoen misschien niet meer.
Vorig jaar werden merries nog ster met de volgende punten:Exterieur 68 en beweging 70(meen ik) en in dit jaar is dit 70-75 richting dressuur.
Ik weet niet of mijn redenatie klopt, je hebt me in ieder geval aan het denken gezet!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:17

sarabande schreef:
Keuring is het beoordelen van een dagvorm, dat zou iemand die zo lang Knipoog in de paarden zit toch moeten weten.

Zouden de schouder, dat been, die botten, dan de volgende dag anders zijn. (Scoringsformulier)
Het verschil tussen 60 en 65 graden dat is wat ik aangeef.
Helderziende door het vel heen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:27

Antje14 schreef:
[i]Vorig jaar werden merries nog ster met de volgende punten:Exterieur 68 en beweging 70(meen ik) en in dit jaar is dit 70-75 richting dressuur.!

Er wordt ook hoger gepunt dus het blijft hetzelfde. Door de markt heen worden slechte merries nog steeds geen ster en goede wel. Een professionele training kan juist dat verschil maken, maar zelfs bij profs krijgen merries die dat niet waard zijn geen ster of hoger predicaat.

Overigens zou het beoordelen aan het touwtje niet zon grote invloed moeten hebben in de huidige tijd.