[TI] tinker moet alerter worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneIrisS

tinker moet alerter worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:10

vandaag moest Iris maar weer eens naar de hoefsmid.

Iris struikelt heel erg en let totaal niet op waar ze haar benen neerzet.
omdat ze hierdoor een aantal keren heel hard gevallen is( echt languit, hier is al een topic over geweest) heb ik de da gebeld en die heeft haar een aantal weken geleden nagekeken. daar is niks uitgekomen.
hij zij: het is nou eenmaal een tinker Clown die zijn gewoon lomp!

vandaag het er ook met de hoefsmid over gehad dat ze zo struikelt en dus ook allemaal scheuren heeft, en die kwam met hetzelfde advies als de da:

haver of iets wat er op lijkt gaan voeren Verward
zodat ze meer energie krijgt want ze is behoorlijk lui, en zich dus veel bewuster word van het neerzetten van haar voeten en dus ook veel alerter word.

nou is Iris 2,5 en krijgt nu 2 scheppen juniorix, hooi en de hele dag weidegang.

hoeveel moet ik dan voeren? en werkt dit echt?want vond het eerlijk gezegd een beetje een raar advies Gestoord

kinsealy

Re: tinker moet alerter worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:26

Zou zelf niet zo snel een tinker haver gaan voeren, niet echt goed voor ze.
Heb je gecheckt of de sokken niet te lang zijn, kan ze ook over struikelen namelijk.
Dan is het gewoon een kwestie van een stukje er afknippen en is je probleem verholpen.

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:29

waarom is haver slecht voor een tinker??

AnneIrisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:31

sokken knip ik altijd aan Clown die kunnen echt niet te lang zijn Bloos

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:15

Misschien moet je haar een tijdje rust geven/rustiger aan gaan doen en bv alleen wat wandelen, poetsen enzo Knipoog evt met later af en toe een stapritje van max half uurtje ?!

Wilde al advies gaan geven over bewust maken van benen/ voeten en vanuit achter rijden enzo, maar lees nu dat ze nog maar 2,5 jr is --> Misschien gaat t wel allemaal té snel voor haar, ze is nog ZO jong Ach gut ... ze heeft nog niet de leeftijd om echt aan t werk te gaan en ze groeien bovendien nog door tot 6 jr dus wees er zuinig op Knipoog

Wisten de hoefsmid en de DA ook haar leeftijd --> denk dat ze dan misschien wel ander advies hadden gegeven Knipoog
Laatst bijgewerkt door grid op 17-10-06 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:19

als je dan bij wil voeren zou ik voor een haver arme muesli gaan. Ik weet dat havens dat ook heeft. Toen ailin 3 was heeft ze dat ook een tijd erbij gekregen. Ze was niet mager maar gewoon lusteloos. (Sommige) Tinkers neigen snel naar het lompe/flegmatieke en als je daar een beetje meer energie in kan pompen met behulp van voer lijkt me dat niet verkeerd. Wel opletten dat ze die extra energie niet tegen je gaat gebruiken

AnneIrisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:23

@ grid:
buiten 1 a 2 keer per week wandelen en poetsen word er helemaal niks met haar gedaan dus op welk punt moet ik dan rustig aan doen?
ja tuurlijk wisten ze haar leeftijd.
da zegt dat het niks medisch is omdat ze helemaal onderzocht is, hij zegt dat het gewoon luiheid is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:25

Haver is helemaal niet zo slecht voor een tinker. Haver is juist een graansoort die vrij weinig eiwit bevat, zo'n 8% ruw eiwit (ter vergelijking, basisbrok en speciale koudbloeden- en ijslanderbrokken bevatten gemiddeld zo'n 10,5% ruw eiwit), wat erg weinig is, en bovendien zijn de eiwitten in haver ook nog eens slecht verteerbaar.
Granen, en dus ook haver, bevatten vooral veel zetmeel, wat afgebroken wordt tot zetmeel. Het zetmeel uit haver is heel makkelijk te verteren, en dat zorgt voor de energie-boost, die overigens erg verschilt per paard. Nog een reden waardoor paarden alerter worden van haver, is dat er in de schil een stof zit die paarden 'happy' maakt en dus actiever.
Laatst bijgewerkt door Supertje op 17-10-06 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

AnneIrisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:29

dankjewel supertje voor je tip.ik zou graag willen proberen of het werkt maar hoeveel moet ik dan voeren?

AnneIrisS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 15:30

ofja tip.. meer goede uitleg Bloos

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:58

Supertje schreef:
Haver is helemaal niet zo slecht voor een tinker. Haver is juist een graansoort die vrij weinig eiwit bevat, zo'n 8% ruw eiwit (ter vergelijking, basisbrok en speciale koudbloeden- en ijslanderbrokken bevatten gemiddeld zo'n 10,5% ruw eiwit), wat erg weinig is, en bovendien zijn de eiwitten in haver ook nog eens slecht verteerbaar.
Granen, en dus ook haver, bevatten vooral veel zetmeel, wat afgebroken wordt tot zetmeel. Het zetmeel uit haver is heel makkelijk te verteren, en dat zorgt voor de energie-boost, die overigens erg verschilt per paard. Nog een reden waardoor paarden alerter worden van haver, is dat er in de schil een stof zit die paarden 'happy' maakt en dus actiever.

Oopsie... er staat een foutje in, moet zijn wat afgebroken wordt tot suikers.

Ik zou altijd voorzichtig aan beginnen met ander voer wat je erbij gaat geven.
Haver bevat veel energie in de vorm van zetmeel dus, maar weinig vitamines en mineralen. Misschien eerst eens om te proberen een kwart kilo van het voer wat ze nu krijgt vervangen door haver, later kun je dat eventueel opvoeren naar meer. Dan krijgt ze in ieder geval uit de juniorbrok nog zat vitamientjes en mineralen binnen.
Als ze wat extra voer kan gebruiken zou ik gewoon de haver geven naast haar gewone voer, dus extra.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:23

Heeft dit paardje wel voldoende beweging gehad vanaf veulen zijn?
Weide gang is meestal een beetje rondstappen van grassprietje naar grassprietje.
Ik wil vooral de jonge paardjes zien rennen en vliegen door de buitenbak. Hier leren ze lopen, niet van wandelen.
En met het voer heeft het niets te maken.
Zolang al mijn jonge paarden, met een kilo granenmix per dag, de buitenbak volledig omploegen, moet je het niet in het voer gaan zoeken.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:42

Ik zou eerst maar even afwachten hoe 't gaat als jij met je tinkertje aan 't werk gaat. Mijn tink struikelde ook erg veel en was ook lomp (of laks, geef het beessie een naam), nu we met inrijden zijn begonnen is 't probleem eigenlijk gewoon weg.
Zou 't niet in 't voer zoeken in eerste instantie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:56

Een paard wat ik verzorg (Bels) struikelde ook altijd veel. Liep compleet op de voorhand. Die ben ik gaan longeren (maar er naast lopen kan natuurlijk ook, goed voor je conditie Knipoog ) over balken heen. Dan leren ze vanzelf hun benen optillen en weer neerzetten. Werkte bij haar perfect, ze ging er beter van lopen en struikelde bijna niet meer!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:21

ik zou de conditie en spier gaan verbeteren .
klinkt stom maar het paardje (anglo arabier) van mijn schoonzusje struikelde ook over zijn eigen benen maar die had gewoon niet genoeg spier nu ruim anderhalf jaar later zie je er nog maar weinig van.
nu weet ik het is niet te vergelijken een arabier en tinker maar het blijven paarden en houden overeenkomsten Haha!

dus ik zou met haar gaan lopen ed en dan op een manier dat ze zelf moet gaan kijken waar ze dr benen neer zet dus zodra het maar even kan aan een wat losse lijn.

verder zou ik ook nog naar het voer kijken zoals bv supertje het beschrijft maar vergeet niet het is een sober ras dus beter iets te weinig geven en later nog iets bij doen dan te veel en koliek

sucses

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:31

Ik zou uitkijken met het logeren van een koudbloed, uit onderzoek is bewezen dat koudbloeden eerder slijtage krijgen van de gewrichten, en omdat ze een totaal andere bespiering hebben, ze hebben nl kortere dikkere spieren. Duren langer voordat ze opgewarmt zijn, en toch een beetje meer voor een ander doel gefokt. De gewricghten hebben meer moeite met belasting op bv een korte volte zoals het longeren. Longeer je vrij, dus zonder lijn , dan kan het geen kwaad, omdat het dier zelf de grote van de volte kan bepalen..en natuurlijk is een 2,5 jarige longeren al helemaal uit den boze. En overigens groeit een tinker door tot en met zijn 8e levensjaar, dan pas zijn de groeischijven gesloten. En inderdaad, zo'n jong dier moet lekker ravotten mt leeftijdgenoten..zo leert hij pas echt lopen, en kunnen zijn gewrichten en pezen goed ontwikkelen en sterk worden, dit is absoluut erg belangrijk. Zo'n jong paard, kun je best wel mee gaan wandelen en tuttelen, maar hoofdzakelijk lekker laten donderjagen met leeftijdgenoten...Sober voeren.granenmix is prima voer voor een tinker, en goed hooi, en zorgen dat ze niet te dik wordt. Dat is eigenlijk alles wat je kunt doen. En je niet teveel aantrekken van het oordeel van een DA en Hoefsmid..wat weten zij nou helemaal van het ras Tinker..toch..??

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:34

AnneIrisS schreef:

omdat ze hierdoor een aantal keren heel hard gevallen is( echt languit, hier is al een topic over geweest) heb ik de da gebeld en die heeft haar een aantal weken geleden nagekeken. daar is niks uitgekomen.

vandaag het er ook met de hoefsmid over gehad dat ze zo struikelt en dus ook allemaal scheuren heeft, en die kwam met hetzelfde advies als de da:

zodat ze meer energie krijgt want ze is behoorlijk lui, en zich dus veel bewuster word van het neerzetten van haar voeten en dus ook veel alerter word.

nou is Iris 2,5 en krijgt nu 2 scheppen juniorix, hooi en de hele dag weidegang.

hoeveel moet ik dan voeren? en werkt dit echt?want vond het eerlijk gezegd een beetje een raar advies Gestoord

Nou haver gaan voeren? Dat lijkt me niets zo'n goed idee. Laat eerst het
paard zijn benen goed neerzetten. Als je het paard energie voller laat lopen,
heb je meer kans dat zij haar benen nog slechter neerzet. Volgensmij zit het
idd in dat soort type paarden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:36

ik zou ook niet gaan longeren daarom stelde ik al het lopen voor bv door het bos over heide etc etc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:00

Wanneer struikelt ze eigenlijk? Alleen in stap?
Mijn tinker struikelt ook redelijk veel, maar alleen als we wat stappen of rustig draven, dan let hij totaal niet op zijn voeten, maar ligt overal te snuffelen en overal heen te kijken. Als we wat doorlopen, of wat harder draven dan tilt hij zijn benen een stuk beter op en struikelt hij ook niet meer.
Dat is bij mijn paard omdat hij gewoon lui is, en nieuwschierig, en steeds met andere dingen bezig is.
Als ik hem haver zou voeren dan let hij juist nog minder op mij en gaat ie alleen bokken om zijn energie kwijt te kunnen.
Dat is natuurlijk bij elk paard anders, maar ik zou toch geen haver geven.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:03

MisMartine schreef:
AnneIrisS schreef:

Nou haver gaan voeren? Dat lijkt me niets zo'n goed idee. Laat eerst het
paard zijn benen goed neerzetten.
Als je het paard energie voller laat lopen,
heb je meer kans dat zij haar benen nog slechter neerzet. Volgensmij zit het
idd in dat soort type paarden.

Dat is nou juist het probleem met dit paard Rolleyes Even goed lezen Knipoog
Er wordt juist gevraagt naar HOE ze het paard haar benen goed kan laten neerzetten.

Ik vraag me alleen af hoe haar hoeven zo snel kapot kunnen gaan als ze gewoon in de wei loopt?
Ze loopt toch niet veel op harde bodem?
Ik zou gewoon wachten tot ze klaar is om ingereden en getraint te worden,en dan goed werken aan het voorwaartse gedeelte,daar worden ze zoieso al bewuster van Lachen

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:48

Supertje schreef:
Supertje schreef:

Oopsie... er staat een foutje in, moet zijn wat afgebroken wordt tot suikers.

Ik zou altijd voorzichtig aan beginnen met ander voer wat je erbij gaat geven.
Haver bevat veel energie in de vorm van zetmeel dus, maar weinig vitamines en mineralen. Misschien eerst eens om te proberen een kwart kilo van het voer wat ze nu krijgt vervangen door haver, later kun je dat eventueel opvoeren naar meer. Dan krijgt ze in ieder geval uit de juniorbrok nog zat vitamientjes en mineralen binnen.
Als ze wat extra voer kan gebruiken zou ik gewoon de haver geven naast haar gewone voer, dus extra.

Haver is inderdaad een hoog energie gevend (kracht)voer, iets wat robuuste paarden (zoals tinkers) niet echt (of misschien wel "echt niet") nodig hebben.
Tinkers zijn er nou juist op gefokt om op weinig en vooral basic voer (ruwvoer) goed te functioneren, dat "extra" (bix/ haver etc.) hebben ze niet nodig, ik ben zelfs van mening dat dat slecht voor ze is.
Verder zijn het ook de suikers die voor kwalen als hoefbevangenheid e.d. zorgen, aandoeningen waar vooral robuuste paarden erg gevoelig voor kunnen zijn.
Het is ook niet voor niks dat er voor koudbloeden speciale muesli's worden gemaakt met een zeer laag eiwit- en suikergehalte, waar in de meeste gevallen ook zeker geen haver in zit...
Daarnaast zou ik een tinker van 2,5 die verder geen arbeid verricht zeker geen haver bijvoeren.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:35

Dat kun je niet algemeen stellen voor alle tinkers, dat is afhankelijk van het individuele paard, de hoeveelheid arbeid, kwaliteit van het ruwvoer, etc.
Ik zou zelf bijvoorbeeld nooit mijn paard op bijvoorbeeld alleen gras laten leven (+evt. hooi) van een normale weide. Dat kan namelijk leiden tot een tekort aan mineralen en vitaminen doordat de plantengroei op een weide vaak erg eenzijdig is. Zou ik een paard hebben wat alleen met gras toe kan, dan zou daar bij mij iig een supplement bij moeten zitten.

Maar mijn tinker kan sowieso niet toe met alleen ruwvoer, dat redt hij niet. Zeker niet met de hoeveelheid werk die hij doet. Hij krijgt 's winters tot 5 kg krachtvoer per dag als het nodig is (waarvan 1 kg haver, de rest sportbrok), 's zomers meestal zo'n 3-3,5 kg per dag, náást de hele dag weidegang in een volle weide en heel veel ruwvoer. Dik is hij zeker niet, ik moet moeite doen hem op gewicht te houden, maar ongezond is hij zeker niet.
Er zijn zeker zat tinkers die toe kunnen met een behoorlijk schraal dieet, maar lang niet allemaal.

Maar ik lees nu net nogmaals het bericht van de TS, en het is vrij normaal dat een jong paard op die leeftijd slungeliger en onhandiger is dan een volwassen paard, maar echt onderuit gaan vind ik toch wel ver gaan.
Ze is helemaal nagekeken zeg je, is er ook gekeken of ze eventueel atactisch zou kunnen zijn of wobbler zou kunnen hebben? Ik heb zelf jaren geleden een paard gereden met ataxie, en die kon ook zomaar op zijn snufferd gaan. Bij hem vooral omdat hij zich niet bewust was van zijn achterhand, en daardoor al het gewicht op zijn voorhand gooide (als het ware probeerde zijn achterkant de voorkant in te halen) en als hij dan maar iets struikelde lag hij op zijn snufferd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:19

Baggio krijgt al sinds hij 2 jaar is regelmatig haver en eerlijk is eerlijk, hij doet het er super op (in combi met zijn andere voer).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:32

Connor krijgt alleen hooi haver en vitamines. Al het andere krachtvoer gaat niet maar dit kleine beetje haver per dag is het verschil tussen een sloom traag paard zonder conditie en een wakker actief geval.

In de zomer krijgt hij een klein rood schepje haver per dag (150 gram) en in de winter als er minder gras is 2 van deze schepjes. Krijgt hij meer dan is ie redelijk onhandelbaar en drammerig. het kan net een verschil maken.

Maar bij zo'n jong ding zou ik het laten en gewoon eerst eens rustig laten groeien.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:54

probeer hem eens wat bewuster te maken van zijn benen. Ik deed soms wat freestyle werk met mijn tinkers en dan leg ik een balk of meerdere in de baan en dan voetje erover en weer terug, dan twee erover en weer terug en zo ga je door totdat je er helemaal over bent en ook weer achteruit. Je paard moet dan bewust nadenken oh ik ga achteruit over een balk dus heel bewust zijn benen opbeuren.

Haver voeren zou ik niet zo snel doen. Mijn tinkers krijgen sportbrok en kuilgras en overdag lopen ze buiten.