KWPN of NRPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

KWPN of NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 20:40

We hebben onlangs voor mijn dochter een 4-jarige merrie gekocht. Ze heeft een veulenpapier van het KWPN. Ik ben echter bang dat ze niet de voor de KWPN benodigde stokmaat van 1.60 m gaat halen. Ze is van half juli en meet nu 1.56. Volgens mij hebben zowel vader als moeder een behoorlijke scheut volbloed (Calypso x Duco x lt. Generaal).

We moeten het paard nog over laten schrijven. Wellicht doe ik er vanwege haar stokmaat verstandig aan haar over te laten schrijven naar het NRPS. Ik weet echter niet hoe groot het percentage volbloed / arabier dan moet zijn en hoe je dat bepaalt. Ik weet ook niet of het wel mogelijk is omdat zowel vader als moeder bij het KWPN zijn geregistreerd. Daarbij heb ik me laten vertellen dat een KWPN'er een hogere marktwaarde zou hebben dan een NRPS'er.

Voor de geïnteresseerden staat er een foto in mijn profiel. Voor zover ik er verstand van heb vind ik het wel een 'volbloederig tiepje', ook qua karakter.

ceasario

Re: KWPN of NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:19

Ik persoonlijk zou met het papier niets doen, zolang je geen plannen hebt om er mee te fokken en hetgeld in je pocket houden.
Maar wanneer je toch keuringen wilt gaan lopen zou ik eerst advies inwinnen bij personen in je omgeving die dit al vaker hebben meegemaakt. Zodat je de scoringskansen kunt inschatten.

Maar bij het zien van de foto waarbij je dochter op het paardje zit vraag ik me af waarom niet meer maat gekocht daar je dochter niet de kleinste is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:22

Mijn mening over het kwpn vinden sommigen alhier ietwat vervelend... maar zulke kleinere merries krijgen in mijn opinie bij het kwpn geen kans.

Toch, wil je bij de paarden echt meedoen, dan zal je merrie ook voor NRPS begrippen best aan de kleine kant zijn. Men wil in Nederland tegenwoordig een hoger keuringspaard zien.

Kwa marktwaarde maakt het geen fluit uit of je nu een NRPS of een KWNP hebt. Een goed paard is een goed paard. En een kleintje is altijd minder kwa commercie.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:57

Het NRPS kreeg ooit de naam "afvalbak van het KWPN" te zijn. Op deze manier kwamen vele KWPNers bij het NRPS binnen. Deze te kleine merrie's werden gedekt door een KWPN hengst en vervolgens verdwenen de veulens weer naar het KWPN. Om van dit imago af te zijn wil het NRPS nu ook een volwaardige stokmaat zien !! Geen E pony dus. Of het moet wel zo'n beste zijn natuurlijk. Ik persoonlijk zou het paard gewoon KWPN laten. Wat is het verschil tussen een 2e premie NRPSer of een veulenboek KWPNer? Niets ....het blijft het zelfde paard. Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:27

Cristina schreef:
Het NRPS kreeg ooit de naam "afvalbak van het KWPN" te zijn. Op deze manier kwamen vele KWPNers bij het NRPS binnen. Deze te kleine merrie's werden gedekt door een KWPN hengst en vervolgens verdwenen de veulens weer naar het KWPN. Om van dit imago af te zijn wil het NRPS nu ook een volwaardige stokmaat zien ! Geen E pony dus. Of het moet wel zo'n beste zijn natuurlijk. Ik persoonlijk zou het paard gewoon KWPN laten. Wat is het verschil tussen een 2e premie NRPSer of een veulenboek KWPNer? Niets ....het blijft het zelfde paard. Knipoog

vertel van wie heb je die wijsheid??
daar ben ik nu echt benieuwd naar Rolleyes

het NRPS heeft 4 richtingen:
1) NPA (rijpony t/m stm 147)
2 NRA (rijpaard kleine maat 148/157)
3) NRA rijpaard
4) anglo arabisch

btw mijn merrie (stokmaat 1.61) is vorig jaar met vlag en wimpel ster geworden bij het NRPS (had een blauw KWPN papier)
beter een NRPS stermerrie dan een KWPN veulenboekpapier Knipoog

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:36

Qua stokmaat zal ze niet worden opgenomen in het stamboek, of ze moet nog 4 cm doorgroeien. Dat lijkt me haast onmogelijk als ze nu al vier jaar is.
Maar waarom is het belangrijk? Willen jullie er nog mee gaan fokken? Als dat namelijk niet zo is, lijkt het me geen noodzaak dat ze "ergens" ingeschreven wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:44

Poeh.. Ik zou deze merrie gewoon lekker het kwpn papier behouden. Ik verwacht niet dat deze bij het nrps een predikaat krijgt. Dus wat zou dan de meerwaarde zijn om d'r over te schrijven naar het nrps? En bij het kwpn haal je dat al niet vanwege de stokmaat. Ik vind je dochter trouwens ook behoorlijk kort zitten op het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:49

Tsja, voor keuringen zal je met zo'n ukkie inderdaad niet heel veel kans maken bij het KWPN... maar is het qua type wel een beetje NRPS? Anders maak je daar nog geen kans...

Cristina schreef:
Het NRPS kreeg ooit de naam "afvalbak van het KWPN" te zijn. Op deze manier kwamen vele KWPNers bij het NRPS binnen. Deze te kleine merrie's werden gedekt door een KWPN hengst en vervolgens verdwenen de veulens weer naar het KWPN. Om van dit imago af te zijn wil het NRPS nu ook een volwaardige stokmaat zien !! Geen E pony dus. Of het moet wel zo'n beste zijn natuurlijk. Ik persoonlijk zou het paard gewoon KWPN laten. Wat is het verschil tussen een 2e premie NRPSer of een veulenboek KWPNer? Niets ....het blijft het zelfde paard. Knipoog

Kijk eens in mijn profiel? Een ruin van 1.56 met twee ouders die beide kleiner waren dan paard, die toch een paardenpapier heeft... En papieren hebben we net nog laten updaten, hengst --> inmiddels ruin en op andere eigenaar gezet, zouden ze hier dan geen bezwaar tegen hebben dat het volgens zijn papieren een NRA is?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 21:12

We zijn niet van plan om te gaan fokken met de merrie of naar een keuring te gaan, maar ik wil ze wel op mijn naam over laten schrijven. De foto is gemaakt toen we de eerste keer naar het paard gingen kijken. De beugels zijn kort omdat ze heeft gesprongen. Dat wil ze in de toekomst ook met het paard gaan doen. Na veel paarden te hebben gezien was dit de eerste waarop mijn dochter zat te stralen. Dus deze moest het maar worden.
We zochten overigens in een kleine maat omdat het de bedoeling is dat ze ooit af en toe naast onze E-pony wordt ingespannen. Misschien geen gezicht, maar als je met een aanspanning het bos in gaat, is het prettig als er twee paarden voor de wagen staan, toch wat extra power.
En nu maar hopen dat het paard nog wat groeit, mijn dochter is wel uitgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:48

Hmm tsja...

In ieder geval, hoe je het percentage (Anglo)Arabisch bloed bepaalt... Door middel van je papier. Kijken hoe veel XX en OX'jes je erin aantreft.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:44

unamie schreef:
Cristina schreef:
Het NRPS kreeg ooit de naam "afvalbak van het KWPN" te zijn. Op deze manier kwamen vele KWPNers bij het NRPS binnen. Deze te kleine merrie's werden gedekt door een KWPN hengst en vervolgens verdwenen de veulens weer naar het KWPN. Om van dit imago af te zijn wil het NRPS nu ook een volwaardige stokmaat zien ! Geen E pony dus. Of het moet wel zo'n beste zijn natuurlijk. Ik persoonlijk zou het paard gewoon KWPN laten. Wat is het verschil tussen een 2e premie NRPSer of een veulenboek KWPNer? Niets ....het blijft het zelfde paard. Knipoog

vertel van wie heb je die wijsheid??
daar ben ik nu echt benieuwd naar Rolleyes

het NRPS heeft 4 richtingen:
1) NPA (rijpony t/m stm 147)
2 NRA (rijpaard kleine maat 148/157)
3) NRA rijpaard
4) anglo arabisch

btw mijn merrie (stokmaat 1.61) is vorig jaar met vlag en wimpel ster geworden bij het NRPS (had een blauw KWPN papier)
beter een NRPS stermerrie dan een KWPN veulenboekpapier Knipoog

Nou als je als NRPS fokker nog nooit de zin gehoort hebt "NRPS ...afvalbak van het KWPN" ......ben je waarschijnlijk niet updated. Ik heb ruim 12 jaar in het NRPS afd. Bestuur gezeten en we zijn er jarenlang mee bezig geweest om deze leuze uit te bannen. Ik heb jou merrie op de keuring gezien...een zwarte....maar om nou te zeggen een echt NRPS type.....niet echt. Ik bedoel het niet negatief, maar commerciel gezien is het ook voor een stamboek wel interresant om veel stermerrie's te hebben. Ennuh ..lang niet iedere KWPNer met een blauw papier wordt ster hoor, zoals je laatste zin klinkt , lijkt het inderdaad dat het NRPS een" afvalbak" is die direct dat blauwe papier omwisselt met een NRPS (ster) papier. De tijden veranderen en de typetjes worden langzaam maar zeker onder de loep genomen. En is 1.61 op 3 jaar dan "te klein" ? Die kan nog wel 165 worden! Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:15

Cristina schreef:
Nou als je als NRPS fokker nog nooit de zin gehoort hebt "NRPS ...afvalbak van het KWPN" ......ben je waarschijnlijk niet updated. Ik heb ruim 12 jaar in het NRPS afd. Bestuur gezeten en we zijn er jarenlang mee bezig geweest om deze leuze uit te bannen. Ik heb jou merrie op de keuring gezien...een zwarte....maar om nou te zeggen een echt NRPS type.....niet echt. Ik bedoel het niet negatief, maar commerciel gezien is het ook voor een stamboek wel interresant om veel stermerrie's te hebben. Ennuh ..lang niet iedere KWPNer met een blauw papier wordt ster hoor, zoals je laatste zin klinkt , lijkt het inderdaad dat het NRPS een" afvalbak" is die direct dat blauwe papier omwisselt met een NRPS (ster) papier. De tijden veranderen en de typetjes worden langzaam maar zeker onder de loep genomen. En is 1.61 op 3 jaar dan "te klein" ? Die kan nog wel 165 worden! Knipoog

mijn reactie sloeg alleen op het dikgedrukte gedeelte...
nu doe je net of het NRPS geen merries meer ster willen maken die 1.60 zijn
en dat klopt niet getuige de mijne Knipoog
ze is nu als 5 jarige 1.61 en word dus geen 165
en ik ben helemaal update hoor
maar als andere mensen het een afvalbak vinden, hoef ik dat nog niet te vinden

of mijn paard wel of geen NRPS type is, maakt eigenlijk niet zo veel uit als zijnde fokmerrie
haar ongeboren veulen zal meer dan 62 % anglo arabisch bloed gaan voeren Knipoog
en das toch aardig in de NRPS richting Tong uitsteken
het is heel goed mogelijk dat ze haar aanleg voor verzameling, haar krachtige achterbeen, souplesse en haar fantastische karakter vererft (dat had haar moeder ook)
dat is zeer gewenst voor een NRPS (fok) merrie
hoe meer arabisch bloed hoe minder krachtig achterbeen je overhoud
dat heb ik vaak genoeg gezien
en bij veel NRPS stermerries ontbrak de kracht nogal vaak vond ik
maar misschien hou jij er als ponyfokker er een andere mening op na
dat zou goed kunnen Lachen

het NRPS spreekt mij in het geheel ook veel meer aan
oa het hengstenbeleid
4 jaar vind ik nl vroeg genoeg voor een verrichtingsonderzoek
daar kan het KWPN nog iets van leren Knipoog

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:24

Onze merrie is als jong dier ook overgeschreven naar het NRPS, zij was ook klein. Zij is bij het NRPS kampioen geworden als driejarige. Afstammeling: BalzflugxEmilionxZevenster. (foto zie profiel) Dus het kan wel, volgens mij is de eis dat er een bepaald percentage volbloed achter zit en maakt het niet zoveel uit wat de afstammeling is. Het enige nadeel is dat op mijn startkaart KWPN staat, en ik krijg ze daar niet aan het verstand dat het nu NRPS is. Feit is dat ze bij het KWPN andere eisen stellen (strenger zijn).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:50

Bij het NRPS zien ze trouwens liever een paard rond de 1.65m dan boven de 1.70m. 3 jaar geleden kreeg ik de vraag of het veulen dat toen aan de voet van mijn merrie liep ook zo'n grote ging worden. Merrie is nl 1.71m gemeten maar is nu waarschijnlijk 1.72 à 1.73m.

bloedvoering moet trouwens 12,5 % zijn.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:27

in jouw profiel heb ik gezien dat die merrie Promise noemt?

hoe kan dat? 4 jarige kwpners beginnen toch met V?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:30

BIj het nrps begint de eerste letter van de naam van een hengst naar de vader. Merrieveulens id vrij.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:35

ja maar de merrie is toch kwpn ingeschreven zegt ze?

is nog geen nrps!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:37

Het paard zou bij het nrps, indien ze aangoden zou worden, als e pony gekeurd en als ze voldeed aan de gewenste exterieureigenschappen gewoon ster kunnen worden.
Nrps is wat vriendelijker voor de portemonnee als het gaat om lidmaatschap ed en das ook het overwegen waard zou ik zeggen. Haha!

Overigens wordt er geen "maat " bepaald wat een jurylid nou wel of niet graag ziet, het paard moet voldoen aan de in het fokdoel omgeschreven exeterieureisen en als een paard van 1,65 daarin beter paste dan een die veel groter was so be it. Het zou niet zo moeten zijn dat kleinere paarden meer kans zouden hebben zoals hierboven werd geschreven.
Laatst bijgewerkt door gabrycha op 20-10-06 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:37

Over welke merrie heb je het nu? Ik dacht dat je het over die van unamie had?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:38

Het paardje van de topicstarter

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 21:39

hihi, ik repliede op ptiteblue en toen plaatste jij nog tussendoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:41

Hmmja, snap waar jullie nu op doelen. Maar Promise hoeft natuurlijk niet precies de stamboeknaam te zijn he Knipoog

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:50

Ik heb een KWPN hulpstamboekmerrie die ik over wil laten schrijven naar het NRPS. Ik weet dat ze daar ook een hulpboekpapier krijgt maar dan mag ze in elk geval voor stamboekopname en zadelrubrieken komen, toch leuk om eens een beoordeling te krijgen. Bovendien ben ik al lid van het NRPS voor mijn pony en zou ik graag het lidmaatschap van het KWPN opzeggen. Kost een bak geld en je ziet er niets voor terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:52

Als ik jouw paardje zo zie, lijkt me dat ook een goede keuze.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 18:43

Mijn dochter heeft haar paard Promise genoemd, maar op papier heet ze Valeur, vandaar. We hebben haar nu twee maanden, en we zijn best blij met haar. Wel wat snel beledigd en ook wel heet (vooral na de galop), maar nergens bang voor en een mooie ruime draf met goed achterbeengebruik. Ze heeft nog niet veel ervaring onder het zadel, maar springt moeiteloos over als ze in de verkeerde galop aanspringt. Ook springt ze goed, hoewel nog wat hoekig. We zijn ook niet van plan om naar een keuring te gaan (tenzij iemand nu zegt dat ze echt prachtig is, maar dat zit er geloof ik niet in). Qua type en karakter lijkt ze me wat meer bij het NRPS passen (wie heeft hier verstand van?). Daarbij lijkt de NRPS toch een beetje de underdog, daar hou ik wel van.