veulen spenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vrijdag

veulen spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:42

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb even een vraagje namelijk:

Ik heb een veulen van bijna 3 en ze drinkt nog steeds bij haar moeder, nu wilde ik weten of dit kwaad kan.
Als ik haar zou willen spenen dan zou dit niet gaan door ze appart te zetten ik heb dit al is geprobeerd en ze worden beiden echt helemaal gek.
Het alleen rijden met de moeder gaat wel maar ik het veulen niet meenemen.
Dus als ze gespeend moet worden heeft iemand dan een oplossing voor me?

Groetjes,

Vrijdag

Brennie

Re: veulen spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:44

Uit elkaar halen en wel zo drastisch dat ze elkaar niet meer kunnen zien en vooral kunnen horen. Omdat ze al 3 jaar bij elkaar lopen, zijn ze al zo gaan 'klitten' dat normaal spenen niet meer werkt. Kun je haar niet op een andere stal zetten een paar kilometer verderop?

vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 14:42

Nee dat gaat echt niet, dit komt meer omdat de moeder helemaal gek wordt en zichzelf pijn doet.
Ze gooit zichzelf tegen de muur en steigert tegen de stal aan.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:44

Tja ik denk toch dat je moet doorzetten. Desnoods rubber matten bevestigen ofiets..

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:51

Ik denk idd dat écht uit elkaar halen de beste oplossing is (dus elkaar niet meer kunnen zien of horen).
Je kan het leed wat verzachten door ze beide een weidemaatje te geven (als je ze buiten hebt staan tenminste), dat gaat veel makkelijker dan wanneer ze echt alleen komen te staan na het spenen.

Ik denk niet dat er een andere oplossing is en hoe langer je wacht hoe vervelender het wordt. Het principe "uit het oog is uit het hart" werkt hier wel degelijk. Laat je niet door je merrie van de wijs brengen, haar histerie zal uiteindelijk wel afzwakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:52

Ik zou ze uit elkaar halen dat moeder en dochter elkaar wel kunnen zien en snuffelen, maar dat de dochter niet kan drinken. Dit zo een hele tijd volhouden, zodat de merrie opdroogt. Dus ook overdag apart zetten met eventueel een draadje ertussen. Als de tweejarige namelijk na verloop van een paar dagen weer kan drinken, blijft de melkproductie op gang.
Wat betreft de merrie: geen krachtvoer geven als je aan het spenen bent, eventueel de DA laten komen om een spuitje te laten geven zodat ze wat sneller opdroogt. Uier goed in de gaten houden zodat er geen ontsteking bijkomt.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:05

Heftig......een merrie van 3 jaar die nog drinkt bij de merrie. Vingers aflikken ...ik wist niet dat dat nog bestond.
Werd dat "veulen van 3" dan nooit eens door mensen opgevoed? `Normaal speent de merrie zelf wel haar veulen de melkprod. loopt immers terug. Misschien een goeie merrie voor de melkerij...die blijft melk geven Haha! Haha! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:11

In de natuur speent de merrie het veulen op het moment dat er een nieuw veulen geboren wordt. Zo lang dat niet gebeurt is het ook in de natuur mogelijk dat een tweejarige af en toe nog een slok bij moeders neemt.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:24

Vraagje: waarom is het veulen niet eerder gespeend (met 5 maanden)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 22:36

vrijdag schreef:
Als ik haar zou willen spenen dan zou dit niet gaan door ze appart te zetten ik heb dit al is geprobeerd en ze worden beiden echt helemaal gek.

Is al eerder geprobeerd (leeftijd van het veulen op tijd van afspenen staat er niet bij)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:40

Ik denk ook dat je toch even moet doorzetten met afspenen. Zet er eentje op een totaal andere plaats neer, een aantal kilometer verderop, zodat ze elkaar niet kunnen zien of horen. Zolang ze dit kunnen blijven ze namelijk gek doen. En persoonlijk denk ik dat je jezelf alleen maar in meer ellende hebt gebracht door het veulen niet af te spenen (dus niet hebben doorgezet) toen het nog een veulen was. Een andere drastische maatregel is de merrie weer opnieuw laten dekken. Een maand voor de bevalling zal ze de drinker afstoten. Moet je ze wel ieder jaar opnieuw laten dekken, anders krijg je ze nog niet afgespeend. Haha!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:12

Als het helemaal niet wil lukken is hier nog een handige tip :

Smeer de uiers van de merrie in met Anti bijt(in dit geval anti zuig) of nog viezer :hertshoornolie en zie het resultaat. Vingers aflikken Wel blijven smeren hoor. Lukt het dan nog niet ...dan heb ik nog een middeltje van voor de oorlog en dat werkt heeeel goed. Vroeger werd dat gebruikt om te zorgen dat veulens niet bij de melkkoeien gingen snoepen (?). Maar ik denk dat de moderne Bokkers dat "zielig " vinden.
Dus hou ik het nog even geheim. Haha! Haha!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:14

Cristina schreef:

Smeer de uiers van de merrie in met Anti bijt(in dit geval anti zuig) of nog viezer :hertshoornolie en zie het resultaat. Vingers aflikken Wel blijven smeren hoor. Lukt het dan nog niet ...dan heb ik nog een middeltje van voor de oorlog en dat werkt heeeel goed. Vroeger werd dat gebruikt om te zorgen dat veulens niet bij de melkkoeien gingen snoepen (?). Maar ik denk dat de moderne Bokkers dat "zielig " vinden.

Da's een tip maar dan kan ze uiteindelijk nog niet zonder veulen ergens naartoe met de merrie..
Doorzetten is toch de boodschap vrees ik. Lachen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:21

Ik heb hier met mijn verzorgshetten ook last van gehad. Het veulen dronk toen ze 1,5 was nog bij de moeder.
We hebben alles geprobeerd, zo ver mogelijk uit elkaar zetten dit leverde alleen maar wonden op of gewoon in dezelfde wei een draad spannen maar daar rennen ze doorheen.. Toen ging de merrie weg om gedekt te worden voor 3/4 weken, we waren bang dat als de merrie terug kwam ze weer ging drinken. de merrie van 1,5 staat samen met een ruin op de wei en de moeder was weg. aan het begin was het hinniken, rennen en klieren maar ze raakte eraan gewend. het was moeilijk om aan te zien maar het moest wel!! Alleen zo kregen we ze uit elkaar. Ze heeft geprobeerd te drinken bij de ruin (wat deze overigens niet erg prettig vond Tong uitsteken) en de ruin verzette zich en daardoor is ze water gaan drinken! Haha! toen de merrie terug kwam van het dekken was alles goed en dronk ze niet meer bij haar Haha!

ik zou proberen toch door te zetten.. alleen dan lukt het Knipoog succes ermee!!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 18:06

Uit elkaar halen is de enige oplossing, en wel zo dat ze elkaar niet meer kunnen zien en horen.
Je kunt misschien anders proberen tijdelijk een derde paardje erbij te zetten, zodat ze meer dan 1 maatje hebben.
Waarschijnlijk is het dan makkelijker het veulen apart te zetten, omdat moeder dan nog een maatje overheeft.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:12

Dito schreef:
Cristina schreef:

Da's een tip maar dan kan ze uiteindelijk nog niet zonder veulen ergens naartoe met de merrie..
Doorzetten is toch de boodschap vrees ik. Lachen

Ja je hebt gelijk...ze zijn al teveel aan elkaar geklit Haha!