tot welke leeftijd mag een merrie een veulen krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

tot welke leeftijd mag een merrie een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 17:48

hey! de eigenaars van mijn verzorgpaardje zouden graag hun merrie laten dekken. De merrie is nu 20 jaar oud en ik weet nu wel niet of ze al een veulen gehad heeft of niet (zij wel natuurlijk maar ik ben het vergeten vragen...)
Dus nu hebik 2 vragen:

1) tot welke leeftijd mag je een veulen fokken als ze nog geen veulen gehad heeft daarvoor?
2) tot welke leeftijd mag je een veulen fokken als ze wel al een veulen gehad heeft?

groetjes dagmar

Sammie

Re: tot welke leeftijd mag een merrie een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:50

topic 159725074602469245 hierover.

Persoonlijk vind ik 20 jaar voor een eerste veulen veelste oud. Ik zou de leeftijd van 14 aanhouden.
Als ze al eens eerder een veulen heeft gehad kun je het proberen, mits ze er nog goed uit ziet én de vorige bevalling goed is verlopen en niet al te lang (<10j) geleden is geweest.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:51

hmm.. ik hou dit topic in de gaten, ben wel benieuwd eigenlijk

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:51

Sammie schreef:
topic 159725074602469245 hierover.

Persoonlijk vind ik 20 jaar voor een eerste veulen veelste oud. Ik zou de leeftijd van 14 aanhouden.
Als ze al eens eerder een veulen heeft gehad kun je het proberen, mits ze er nog goed uit ziet én de vorige bevalling goed is verlopen en niet al te lang (<10j) geleden is geweest.

hoe kan ik een topic vinden op nummer?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:53

Hoi Dagmar,

paarden van 20 en ouder die al een of meer veulens gehad hebben kunnen zonder probleem nog eentje krijgen zolang hun cyclus regelmatig is en er een mooi ei vrijkomt.
Voor een merrie van 20 die nog NOOIT een veulen gehad heeft zou ik voorzichtig zijn en eerst even kontakt opnemen met je veearts en hem/haar die vraag voorleggen. Het is heel afhankelijk van de merrie en zonder iets van haar te weten kun je daar moeilijk over adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:55

ik denk dat dat anders is voor elk paard maar ik zou wel stoppen als je paard egt al ouder als 15 ongeveer is Knipoog

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:58

Bij ons heeft een merrie van toen 21 een veulen gehad.
Het was eigelijk niet de bedoeling en het was voor haar het eerste veulen. Alles is geweldig verlopen! maar ik denk wel dat het per paard verschillend is.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:00

waar mijn merrie dit jaar stond om te kachtelen stond er een merrie van bijna 25 jaar oud.
dat vond ik echt onmenselijk, ze was wel gezond en heeft een gezond veulen gegeven, maar toch, ze stond daar met water in de buik en op de spieren, waardoor ze nog dikker leek, echt geen zicht!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:01

Farouche schreef:
hoe kan ik een topic vinden op nummer?

Dat kan niet en dat staat er niet, maar je kunt wel op Zoeken klikken en in het databeest zoeken Pling

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:38

Toevallig vandaag bij mensen geweest die aan het begin van onze straat wonen (1 kilometer verderop zeg maar) zij fokken IJslanders en Hanoveranen.
Er was een IJslands paardje drachtig voor de 13e keer en is nu 21 jaar

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:02

Wij hebben een merrie gehad die op haar 26ste nog een veulen heeft gehad. Merrie was wel in uitzonderlijk goede conditie voor haar leeftijd, en ze was enkel als fokmerrie gebruikt in haar leven.