Wanneer dalen de ballen in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Wanneer dalen de ballen in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:22

Hallo!

Of dit hier zo goed staat weet ik niet, maar ik heb een vraag en kom er niet zelf uit en hoor van veel mensen weer wat anders.

* Als een veulen wordt geboren en het blijkt een hengstveulen te zijn wanneer kun je dan echt zien of het een echte hengst is bijv..dat je echt de ballen eronder kan zien hangen..
Laatst bijgewerkt door Mireille op 15-10-06 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [GZ] A,dam: Advies gevraagd - Titel aangepast

Nado

Re: [GZ] A,dam: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:50

Ik snap je vraag niet zo goed, en inderdaad, het staat hier niet goed denk ik. Een hengstveulen komt compleet met aanhangsel, ook balzak zit er al aan. Het is al meteen een echte hengst. De ballen dalen meestal tussen de leeftijd van 1 en 2 jaar in, waarna je ze echt kunt zien hangen. Is dat wat je bedoelt ?

Mireille

Re: [GZ] A,dam: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:23

[EA-GZ] > [F-AM]

DubbelFun

Re: Wanneer dalen de ballen in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:59

De ballen dalen al eerder in hoor. Met 7 a 8 maanden zijn ze al geslachtsrijp.

Dat het een echte hengst is kun je al meteen na de geboorte zien als je onder zijn staart kijkt Knipoog

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:07

sommige worden gelijk met mini ballen in de zak geboren.....

Ik heb nu 1 die er nog maar 1 heeft hangen en deze ook regelmatig weer optrekt...

de andere zit nog vrij hoog in de lies.....je kan em wel voelen....

afwachten.......

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:32

sigrid1182 schreef:

Ik heb nu 1 die er nog maar 1 heeft hangen en deze ook regelmatig weer optrekt...

afwachten.......

Heb ik ook gehad, deze heb ik pas toen hij bijna 2 was kunnen laten castreren.
De bal daalde dus uiteindelijk wel in, het duurde alleen een beetje lang.
Ach gut

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:52

Ik heb ook een veulen met ping-pong bakken gehad, soms zag je de linker hangen, een dag later weer allen de rechter Lachen
Dat houdt vanzelf op.
Overigens kun je hengstjes binnen 14 na de geboorte al luiten ruinen. Daarna lukt het dus niet meer tot de ballen officieel zijn ingedaald.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:19

DubbelDun schreef:
Ik heb ook een veulen met ping-pong bakken gehad, soms zag je de linker hangen, een dag later weer allen de rechter Lachen
Dat houdt vanzelf op.
Overigens kun je hengstjes binnen 14 na de geboorte al luiten ruinen. Daarna lukt het dus niet meer tot de ballen officieel zijn ingedaald.

huhh ......schokkend ...14 dagen na de geboorte al een ruin..... Boos!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 04:10

kleppie schreef:
sigrid1182 schreef:

afwachten.......

Heb ik ook gehad, deze heb ik pas toen hij bijna 2 was kunnen laten castreren.
De bal daalde dus uiteindelijk wel in, het duurde alleen een beetje lang.
Ach gut

nou ik ben gelukkig niet de enige.... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:18

@Cristina: waarom??
Zie het als oor-gaatjes prikken bij een baby Cool Als het dier toch geen hengstencarriere tegemoet gaat, dan gaan ze er toch op termijn ook af en nu blijft hij ook als veulen veel handzamer.

Hierin NL wordt het niet toegepast, in Amerika gebeurd het met regelmaat.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:27

na 2 weken als hakkie takkie vind ik ook een beetje sneu. Laat m toch effe lekker van zn mannelijheid genieten Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:29

Ach, wat je niet weet kan je niet missen ook en wij kunnen het missen als kiespijn Lachen

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:49

DubbelDun schreef:
@Cristina: waarom??
Zie het als oor-gaatjes prikken bij een baby Cool Als het dier toch geen hengstencarriere tegemoet gaat, dan gaan ze er toch op termijn ook af en nu blijft hij ook als veulen veel handzamer.

Hierin NL wordt het niet toegepast, in Amerika gebeurd het met regelmaat.

Weet MEN dan al binnen 2 weken dat het geen mooie hengst gaat worden ? Wordt het dan geen oer lelijke ruin als men besluit tot castratie.......oef...gelukkig niet in NL toegepast....effe schrikken hoor!! Haha! Haha! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:59

Er kunnen diverse redenen zijn waardoor het veulen al direkt niet geschikt is voor een dekcarriere, soms alleen de kleur al (geen vlekken bij een Paint bijvoorbeeld). Verder kan een hengstenhoudende fokker geen concurrentie van zijn eigen aanfok willen, zeker niet als die aanfok voor de verkoop is.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:04

Mijn shet is bijna 2,5 jaar en van de week is pas zijn tweede bal ingedaald! Ik was al bang dat het een klophengst zou zijn, maar niet dus. Is wel erg laat trouwens, maar voor de mensen die ook denken dat ze een klophengst hebben: geduld is een schone zaak.

De Da stond trouwens al klaar om een castratieafspraak te maken. Ben blij dat ik nog even gewacht heb want dat scheelt ongeveer E400,- !!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:06

EvaSuzanne schreef:
Mijn shet is bijna 2,5 jaar en van de week is pas zijn tweede bal ingedaald! Ik was al bang dat het een klophengst zou zijn, maar niet dus. Is wel erg laat trouwens, maar voor de mensen die ook denken dat ze een klophengst hebben: geduld is een schone zaak.

De Da stond trouwens al klaar om een castratieafspraak te maken. Ben blij dat ik nog even gewacht heb want dat scheelt ongeveer E400,- !!

Je zult wel merken bij castratie dat ze niet even groot zijn.
Wij hebben dit ook meegemaakt, is 2 weken geleden gecastreerd als 2½ jarige.

Afbeelding

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:44

En bedankt, zat net te ontbijten haha! Die ene is inderdaad een stuk kleiner echt nog een groter verschil dan bij jou PAARD, ik denk de helft van de andere. Hij piept er nog wel af en toe tussenuit, dus wacht nog even met castreren tot hij echt "bevestigd" is haha.
Laatst bijgewerkt door EvaSuzanne op 17-10-06 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:46

EvaSuzanne schreef:
En bedankt, zat net te ontbijten haha! Die ene is inderdaad een stuk kleiner echt nog een groter verschil dan bij jou, ik denk de helft van de andere. Hij piept er nog wel af en toe tussenuit, dus wacht nog even met castreren tot bij echt "bevestigd" is haha.

PAARD Haha!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:50

Die van mij had ik met 11 maanden gecastreerd.. Toen waren ze al een tijdje gedaald en probeerde hij al merrie's te dekken.. Ik he hem vroeg laten castreren toen zijn hormonen nog niet aan de gang waren met als resultaat dat hij nu als 3 jarige ruin nog steeds een super mooie hengste hals heeft omdat hij geen terugslag heeft gekregen van die hormonen Tong uitsteken

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:03

ceasario schreef:
EvaSuzanne schreef:
En bedankt, zat net te ontbijten haha! Die ene is inderdaad een stuk kleiner echt nog een groter verschil dan bij jou, ik denk de helft van de andere. Hij piept er nog wel af en toe tussenuit, dus wacht nog even met castreren tot bij echt "bevestigd" is haha.

PAARD Haha!

Mijn nederige excuses, heb 'm verbeterd Haha!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:02

Lindy1982 schreef:
Die van mij had ik met 11 maanden gecastreerd.. Toen waren ze al een tijdje gedaald en probeerde hij al merrie's te dekken.. Ik he hem vroeg laten castreren toen zijn hormonen nog niet aan de gang waren met als resultaat dat hij nu als 3 jarige ruin nog steeds een super mooie hengste hals heeft omdat hij geen terugslag heeft gekregen van die hormonen Tong uitsteken

Typisch.... met 11 maanden al willen dekken .... terwijl zijn hormonen nog niet aan de gang waren ...uhmm ........meestal zijn de hormonen op gang en gaat hij daarna pas dekken. Normaal gesproken krijgt een ruin van 11 maanden later niet een super mooie hengstenhals als hij 3 is. Vaak wordt hij er later alsnog in de sport"opgereden" Maar er zijn altijd uitzonderingen ...toch Haha!