[TI] Tinker wassen voor de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxLotte

Tinker wassen voor de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 19:45

Bij ons op stal staat een tinker die is aardig vies.. zouden we graag willen wassen maar zo voor de winter
is toch eigenlijk niet goed vanwege de kou.. hij komt niet veel buiten alleen om te rijden..
Toch doen of niet?

xx

Caye

Re: Tinker wassen voor de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:00

zo lang hij niet naar keuring of show hoeft.. voor wie moet hij dan schoon en netjes zijn??
Ze gaan een keer los in de bak en ze zijn weer vies

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:06

Precies, voor wie moet hij gewassen worden?
Voor zichzelf?
Of heeft hij last van de viezigheid, zitten er beestjes in ofzo?
Wat vindt de eigenaar ervan?
Ik denk tenminste op te maken dat jij dat niet bent?

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:49

Ik ben de eigenaar niet..
Maar hij is een paar maanden de wei opgeweest en een vriendin van mij gaat hem inrijden aangezien er veel zand en stof in zijn vacht zit, dat zouden we er graag uithebben en met poetsen schieten we niet veel op.
Dus mijn vraag is of dat slim is..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:56

Ik zou hem niet gaan wassen. Ik was Ziggy vanaf nu ook niet meer, heeft niet echt veel zin meer. Ziggy staat dag en nacht buiten ook in de winter, schoon houd ik hem toch niet.
Als hij niet op wedstrijd hoeft of niet naar de keuring, zou ik hem niet wassen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:59

Ik vind het nog helemaal niet echt koud (en paarden vinden het pas later koud dan wij) dus denk dat dat dat nog echt wel kan Ja. Na te wassen gewoon goed met zweetmes erover en zweetdekentje op met zonnig weer laat ik mijn tinker dus gewoon lekker buiten opdrogen (volgens mij was t hier vandaag nog wel 20 graden of meer Ja) en anders binnen Knipoog

Maar uhh heeft ie hele tijd op land gestaan (24/7) en nu dus naar binnen gegaan en alleen met rijden niet (dus ca 23/7) ... Scheve mond denk dat ie daar niet vrolijk/ fijn in te rijden van wordt ... Succes ...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:02

nee ik liet dat zand en vuil ook lekker zitten als het er met poetsen niet uit wil. ik zie het nut van wassen ook niet zo in, als ik een 'voor het oog schoon paard' wil, moet ik geen bonte tinker nemen. anders zet ik hem wel in een regenbui, dan is 'ie ook weer blinkend schoon Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 08:16

Jessie ziet er ook niet uit, haar manen zijn supergeel, om over haar staart maar niet te spreken. Maar goed, om haar nou te wassen.. Je wast je er toch nog de vetlaag mee weg, en vaak krijg je met goed poetsen het meeste zand echt wel weg hoor! Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:29

Inderdaad, even goed borstelen waar hat zadel komt te liggen, als de opgedroogde modder maar weg is. Als er dan ook nog wat stof in de vacht zit..
Ik doe alleen het onderste deel van de staart, onder de staartwortel, af en toe wassen, daar hangt nog wel eens wat mest in.. Voor de rest maakt het me niet uit of hij vies is, zand in de vacht is alleen maar goed tegen beestjes.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:56

Ik was Amy nu ook niet meer..
Alleen haar sokken af en toe met betadine shampoo.. Maar dat doe ik met warm water.. En voordat ze 's nachts op stal gaat..
Verder is ze spierwit.. Dus ik hoef niet te soppen Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:23

Het enige wat ik was is (onder) de staart Nagelbijten / Gniffelen
Verder heb ik gedurende heel de winter een harig moddermonster Clown

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:17

Ah even een correctie, Jessie wordt morgen gewassen, maar dat zijn alleen haar sokken/benen ter voorbereiding van de Sebacilwasbeurt dinsdag. Dus fijn soppen met groene zeep en betadine, en dan dinsdag met de voetjes in de emmer om de bijtertjes een kopje kleiner te maken Knipoog

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 16:38

grid schreef:
Ik vind het nog helemaal niet echt koud (en paarden vinden het pas later koud dan wij) dus denk dat dat dat nog echt wel kan Ja. Na te wassen gewoon goed met zweetmes erover en zweetdekentje op met zonnig weer laat ik mijn tinker dus gewoon lekker buiten opdrogen (volgens mij was t hier vandaag nog wel 20 graden of meer Ja) en anders binnen Knipoog

Maar uhh heeft ie hele tijd op land gestaan (24/7) en nu dus naar binnen gegaan en alleen met rijden niet (dus ca 23/7) ... Scheve mond denk dat ie daar niet vrolijk/ fijn in te rijden van wordt ... Succes ...

hij gaat tussen door wel naar buiten maar niet meer 24/7

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:46

die kan je nog wel wasse hoor.... waarschijnlijk is hij alleen zo weer vies als hij even buiten staat. Ja kan hem bv wassen en dan buiten lekker droog stappen/draven. En als het wat kouder weer is gewoon met wat warm water wassen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:09

Met heel goed borstelen kom je een heel eind hoor. Zeker als je een goede rosborstel neemt en veel tijd hebt krijg je veel eruit geborsteld.

Als het net zo'n peuk is als Connor helpt wassen tot je hem weer buiten zet.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:09

Zou ik niet doen, die laag heeft hij hard nodig in de winter. Idd zoals de rest al zegt zou ik hem gewoon goed poetsen, met een poetsblok kom je al een heel eind. En bovendien worden ze anders toch wel weer vies met dit weer

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:30

xxxLotte schreef:
grid schreef:

Hij gaat tussen door wel naar buiten maar niet meer 24/7

Jij schreef Knipoog
xxxLotte schreef:
hij komt niet veel buiten alleen om te rijden..

Paardenschampoo wast trouwens de vetlaag niet weg Knipoog

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:57

Dus met paardenshampo zou het geen kwaad kunnen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:07

mickey1989 schreef:
Zou ik niet doen, die laag heeft hij hard nodig in de winter. Idd zoals de rest al zegt zou ik hem gewoon goed poetsen, met een poetsblok kom je al een heel eind. En bovendien worden ze anders toch wel weer vies met dit weer

ach joh, een paard is 10 x zo zwaar als ons, als je even doorwerkt heeft hij het echt niet zomaar koud hoor. Ik heb Aileen vandaag als voorbereiding op het scheren gewoon met koud water gewassen. Doe ik voor een wedstrijd zelfs nog in januari. maar dan gaat ze uiteraard wel onder een zweetdeken op stal.

enne.. die vetlaag? 1 x flink rollen en hij is al weer bijna hersteld.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:47

Ik was Lowara op dit moment toch nog wel deels een keer of 3 per week om de vieze plekken weg te halen en haar staart min of meer netjes te houden. zolang je het in delen doet geeft het echt geen problemen. Ik zal haar ook wel regelmatig in de volle winter compleet moeten wassen ivm concoursen.
en ja, ze maakt zichzelf graag vies, dus dan is ze gewoon de pineut. ze doet het er na jaren nog steeds prima op.

maar is dat vuil echt klevend vuil, of gewoon een gele plek? gele plekken geeft niets, maar als het echt gaat aankoeken of zo, dan moet je het echt even eraf halen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:52

Jessie gaat nou met 'r benen een paar keer in de Sebacil, en ik denk dat ik haar staart ook maar eens door een Vanish sopje haal *LOL* Die is meer groen dan zwart/wit op het moment, dus dat kan nog.

Helemaal wassen doe ik echter niet meer.