Zadel voor Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MireilleD

Zadel voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 14:04

Hoi Allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en heb even een vraag over haflingers.
Ik ga er naar alle waarschijnlijkheid dit weekend een haf kopen. Haha!
Maar nu zit ik ook te kijken naar zadels..wie weet er een goed zadel ?
Ik hoor hele tegenstrijdige berichten over zadels en de passervice van divoza, maar zij hadden wel een leuk zadel wat ik had gezien en ik heb geen verstand van zadels passen dus ik moet iemand laten komen in de buurt van Flevoland.
En wie kent de zadels van Pagony??? Zij hebben ook een speciaal haflingerzadel is dit wat??
En is er iemand bekend met zadelmarkt..zij bieden zadels aan voor lage prijzen, ze zeggen direct uit groothandel....
Wie kan mij helpen?? Alvast bedankt!!

Aranel

Re: Zadel voor Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:49

Ik heb zelf wel goede ervaringen met de zadelmarkt, zij bieden zadels aan voor een lagere prijs. Maar ik hoor ook veel mensen zeggen dat de zadelmarkt heel slecht is....
Een haflingerzadel is een zadel speciaal voor haflingers( joh meen je dat nouw?) met een lagere boom, omdat haffies vaak een lage schoft hebben.
Verder zou ik er wel iemand bij halen die er verstand van heeft, want je kan je pony flink vern***** als je een niet passend zadel koopt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:54

Laat een goeie zadelmaker komen met een x aantal zadels. Dat is het enige echt goeie advies wat ik je kan geven. Maar inderdaad laat niet iemand van divoza komen. Over zadelmarkt heb ik alleen slechte woorden..

Zelf heb ik altijd wintec zadels gehad op haflingers.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:02

Ik heb het Haflingerzadel van Pagony gehad.. echt een afrader! Erg hard en je hebt absoluut geen zit/ grip!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:40

Dat ben ik met Fredt eens. Ik heb ook de eer gehad om eens met dat zadel te rijden en het was drie keer niks.

Net als Faniek heb ik Wintec op mijn Haf liggen.
En ook ik vind Zadelmarkt niets. Lachen

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:17

Ik heb met geen van beide ervaring, maar ik ben er sowieso voor om niet zomaar een zadel te kopen en zelf maar te gokken of het past, maar om echt even een zadelmaker te laten komen, en hem te laten voelen en dat hij eventueel nog wat aanpassingen aan het zadel kan maken, zodat het zeker goed ligt.

Ik heb een wintec dresuur pro. Het handige was dat de boom van die zadel verstelbaar is. En aangezien de zadelmaker zelf dus is gekomen, heeft hij de rug van mn haf opgemeten. Zo heeft hij de breedste boom (van wintec) zelf nog aangepast (ja, brede haflinger Knipoog ) en nu ligt het zadel eigenlijk hartstikke goed.

En ook een fijn zadel trouwens Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:21

Ik heb ooit een goedkoop zadel gekocht (nieuw, niet van zadelmarkt overigens). Ben er niet tevreden over. Met zadelmarkt zelf heb ik geen ervaring, maar goede verhalen hoor ik er niet over.

Ik zou idd aanraden een zadelmaker te laten komen. Ga naar een ruitersportzaak, zoek een paar zadels uit, evt. met een verstelbare boom als je Haf wat barokker is... Met een luxe Haf heb je denk ik geen probleem met een zadel vinden.

Ik heb nu van m'n vriendin een Randol's in de leen. Op haar Haf lag het niet helemaal goed geloof ik. De Haf die ik nu verzorg is zo rond dat een normaal zadel niet echt lekker ligt en letterlijk gaat glijden als ze zweet. Die Randol's ligt echt muurvast, ben heel blij dat ik dat zadel mag lenen Ja Alleen niet echt een geschikt zadel als je bv wedstrijdplannen hebt...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:02

Ik heb een merano zadelmarkt zadel gehad en dat kan ik je écht afraden. Wat een flutzadel, het leer is echt 10 keer niks en de pasvorm verandert naarmate je het zadel meer gebruikt.
Pagony heb ik ook ervaring mee, een stalgenoot heeft dit zadel en ik rijd er wel eens mee als ik haar pony rijd. Ik persoonlijk kan er niet lekker op zitten en vind het geen fijn zadel.
Een haflingerzadel zou ik ook niet zomaar aan beginnen. De haflingers van tegenwoordig zijn steeds luxer en daar hoef je echt niet zo'n gigabreed zadel op te leggen. Oftewel, je kunt er niet vanuitgaan, omdat het een haflingerzadel is, dat het elke haflinger past.

Ik ga ook voor wintec. Lachen Ik heb de wintec Isabell Werth en deze bevalt nog steeds heel goed!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:08

Tja, inderdaad hangt het ook veel af wat voor type haflinger je gaat kopen. Als je het "ouderwetse" brede type Haflinger ziet, is dat heel wat anders dan het "luxe" smalle type.
Ik heb zelf een luxe (wordt ook wel het moderne type genoemd) en daar heb ik een Euroriding dressuurzadel op liggen met boomwijdte 2. Mijn Haf heeft bijvoorbeeld best WEL schoft, dus dat is ook weer bepalend voor je zadelkeuze,...

Kun je een foto van je Haf plaatsen?

In ieder geval alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst!!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:09

Ik heb een dressuurzadel van Harry's Horse gebruikt. Het is niet speciaal voor Haflingers, maar het zat haar en mij perfect. Ik weet niet welk type het is helaas...
Mijn Haf is iig enorm breed, en daar paste het prima op.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:43

Ik heb niet goed gelezen, begrijp dat je er één gaat kopen. Ik neem aan dat ze nu al een zadel heeft, kun je dat niet mee overnemen? Vaak verkopen ze het tuig voor een leuke prijs mee...

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:23

Ik ben met Vrony naar Divoza leek geweest heb hier een 2e hands KN zadel gekocht. Maar het is per haflingerrug ook verschillend. Suc6

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:01

Ik heb ook een VZH wintec zadel opmijn verzorg has liggen
en ben daar erg tevreden over!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:33

Mijn brede haf pastte niets meer. Nu heeft hij een boomloos Startrekkzadel. dit gaat super en we rijden er ook trektochten op.

SanneHeidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:54

Denk wel goed na voordat je een zadel koopt;)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:35

Ik heb een haflinger zadel van het merk Salto (huismerk van het Ruitergilde). Ik ben er erg tevreden over, zadel is nu 3,5 jaar oud en zier er nogerg netjes uit. En hij zit ook heerlijk.
Ik zou, net als anderen ook zeggen , wel een zadelmaker bijhalen.

Belles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:42

Ik heb voor Sascha de Maxam Haflinger met extra brede boom van Thorrowgood. deze bevalt erg goed!Fijn zadel, goede zit.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:27

IK heb een wintec.. weet niet welke..maar iig zit hij heel lekker, en ligt hij goed.. en heeft een hele fijne diepe zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:38

Niets zo moeilijk als een passend zadel kopen voor een Haflinger.
Ik heb een half jaar lang wel zeker 8 verschillende zadels uitgeprobeerd van Kieffer tot Stubben tot Thorowgood.
Uiteindelijk heb ik nu een Wintec veelzijdigheidszadel met een verwisselbare boom. Eindelijk een zadel dat blijft liggen. Al wil het met opstappen nog wel eens gaan draaien. Maar dit ligt goed, is geen duur zadel, is van kunststof (dus gemakkelijk in het onderhoud) en het zit ook nog lekker.

Laat een zadel passervice komen en laat ze een aantal zadels meenemen. En dan passen wat goed op je haf ligt, waar jij lekker op zit en wat past bij wat je wil doen: spring, dressuur of veelzijdigheid.

Veel succes. Het is niet gemakkelijk.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:41

Ik heb nu een haflingerzadel van het ruitergilde, erg mooi zadel!
maar mijn ervaring is echt passen passen en aanpassen Haha!

succes en wel heel veel plezier met je toekomstige hafje natuurlijk !

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:01

Ik heb mijn zadel van Interhyppique. Een merkloos zadel maar het ligt prima en ik was 289 euries kwijt... en als het niet meer goed ligt laat ik ze weer komen.....
Ze hadden denk ik iets van 25 zadels bij zich en waarvan 11 gepast en gereden en er bleven er 2 over.
Een 2e hands Wintec maar daar was mijn kont iets te groot voor Vork en het zadel dat ik nu heb genomen...
Pas als Mando 7 is krijgt hij een duurder zadel maarja hij is nog in de groei... dus dat is nog geen optie voor me.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 06:53

Ik heb een County dressuurzadel met gewoon een medium boom erin, mijn haflinger zou dus absoluut geen haflingerzadel passen.

Wintec vind ik ook erg fijne zadels met een leuke prijs.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:18

ik heb heel erg tevreden over de wintec zadels!!
ik heb er ook 1 gehad, en het paste perfect met de witte boom erin.
nu heb ik een barefoot, een boomloos zadel! ook een echte aanrader!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 20:39

ik heb een gewoon dressuurzadel er op liggen van chamberlaine, vrijdagochtend gekocht ...
noujah nu een weekje op proef Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:04

ik heb een wintec pro dressuur en die zit prima, als we hoger in de dressuur mogen komen, wordt het een KN symfonie zadel, heerlijke zadels zijn dat Lachen