zadel mak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

zadel mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:17

zoals je de tekst hier boven ziet, is het zadel mak maken op 2,5 jarige leeftijd verkeerd?, gewoon een licht zadeltje op de rug? wie heeft hier ervaring mee

Heleen2211

Re: zadel mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:34

Zelf heb ik gewacht tot Zamson 3 jaar was om ermee te beginnen. Voor mijn gevoel was hij er zowel geestelijk als lichamelijk nog niet klaar voor. Nu een half jaar later is hij al een stuk gegroeid...in beide opzichten. Pling

Nu kan dat natuurlijk per paard verschillen, maar we hebben vroeger eens een haflinger ingereden op 2,5 jarige leeftijd en die heeft toen ze ongeveer 4 jaar was een hele terugslag gekregen. Ze werd toen heel vervelend met rijden, maar of dat inrijden de echte oorzaak was weet je natuurlijk toch nooit zeker. Verdrietig

Maar samengevat ben ik er geen voorstander van...ze zijn dan nog zo jong en ze moeten nog 25 jaar mee toch? Laat ze lekker nog een half jaartje langer van hun jeugd genieten! Haha!

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:47

Ben er ook geen voorstander van, je kunt gewoon het best pas met 3 beginnen of iets later....onze jonge fjorden hebben allebei een mega terugslag (lees: lanceerprojecten) gehad en zijn nu pas weer een beetje normaal te rijden...

Geloof ook eigenlijk dat je beter laten als 3-jarige kunt beginnen bij fjorden als eerder, behalve met inspannen enz??

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:54

Ik ben niet van plan om voor zijn 3 e jaar erop te gaan zitten alleen een licht zadeltje er op leggen en that's it! dat was meer mijn vraag ook het inspannen doe ik naar zijn 3 e jaar
met 3 jaar wil ik hem echt mak maken met derop zitten, en dan een paar maanden laten staan.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:02

Mijn Belleke is er nu ook ongeveer 2,5 en bij haar zwier ik ook al een tijdje gewoon een zadel erop met singel. Ik laat haar daar dan gewoon vrij mee lopen in de piste. Meestal reageert ze er gewoon niet op! Dus volgens mij kan zoiets geen kwaad hoor. En ik lees dat je nog niet van plan bent om er mee te rijden, dus waarom zou je niet af en toe een zadeltje er mogen opleggen???

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:29

Het kan wel, gewoon als gewenning, maar dat kan als 3 jarige ook! Maar zelf ben ik er voor om als veulen al veel ontdekkingen te laten doen en veel dingen te leren, bijv. het dekje een keer over zich heen hebben, dekentje op. Meestal fungeerden de veulens wel als bergpaal met hoofstel, touwtjes, borstel, etc en waren daar vrij nuchter onder. Iets wat naar mijn mening veel bij droeg op 3 jarige leeftijd met het zadelmak maken, waar ze dan ook niet schuchter waren voor dingen op hun rug.

Maar echt er mee aan de slag zou ik pas gaan als ze min. 3 zijn. Daarvoor mogen ze lekker jong zijn en gedragen op het land met weidegenootjes!

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 07:07

Ik heb hem eigenlijk alles al laten wennen, heb hem nu een paar keer gelongeerd (stappen) door mee te laten lopen in de bak met hoofstel dit pakt ie goed op en snapt dit goed, daar ben ik nu mee gestopt omdat het voor hem leuk moet blijven, ook heb ik een keer met een sjabrakje en longeer singel laten lopen en hier gaf hij ook niet om. peesbeschermers maak hem ook niets uit vind ie allemaal niet intressant. en ja wat moet je hem nog meer laten wenen hij is verkeersmak hij geef er niets om.
maar wacht anders wel gewoon met een zadel.

Crossland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 20:06

Het beste wacht je tot je fjord zeker drie is!.
Wel kun je er al eens een zadel dekje op leggen en deken (vliegen deken enz.)zelfs een jute zak noem maar op!.

Als je dan zadels gaat passen als hij/zij 3 jaar is vindt het paard het niet raar en zal net zo reageren als bij een zadel dekje!.

Je kunt ook al een singel proberen zonder zadel bv. een longeer singel of gewoon een stuk(niet snijdend touw) en het gaat er niet om dat dit strak zit, gewoon aan(tegen de buik overal rakend).

Mijn fjord is nu ruim 3 jaar en daar kan ik gewoon op haar achterste gaan staan (momenteel ben ik haar aan het beleren).
crossland.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:25

Missbambie schreef:
zoals je de tekst hier boven ziet, is het zadel mak maken op 2,5 jarige leeftijd verkeerd?, gewoon een licht zadeltje op de rug? wie heeft hier ervaring mee

Is hij/zij stevig? dan kan je wel voorzichtig ermee gaan stappen. Dat ga ik ook doen met aart. gewoon zonder zadel.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:44

is ieder voor zich, ik begin zelf pas als de mijne 4 is maar algeme richtlijn dat je pas kan beginnen met 3 lijkt me voor elk ras van toepassing.