ponymens schreef:Ik heb vorig jaar een veulen met een maanoog, waar ik niets van begreep. Moeder koffievos met alleen een kolletje, vader valk zonder aftekeningen. Veulen had alleen een smal blesje verder geen aftekeningen.
Een kennis van mij heeft een New Forest veulen met 1,5 maanoog. Vader koffievos, moeder bruin en allen met weinig aftekeningen.
Dat kan dus inderdaad, dat ouders met weinig aftekeingen toch een splash veulen geven. Splash kan heel goed onopgemerkt blijven in minimale vorm, verreweg de meeste paarden die splash dragen hebben maar minimale kenmerken. Splash komt ook veel vaker voor dan eerst gedacht werd, het is dus alleen vaak vereerd geïnterpreteerd. En niet alleen de minimale vorm wordt vaak voor iets anders aangezien, ook meer uitgebreid getekende paarden krijgen vaak ten ontechte het stempel sabino, omdat de aftekeningen daar heel veel op kunnen lijken.
Overigens wordt iedere aftekening ergens door veroorzaakt, ieder paard met aftekeningen draagt al per definitie een wit-patroon, bij normale aftekeningen is dat is de meeste gevallen sabino, maar dus ook splash.
Bij ijslanders bijvoorbeeld komt geen sabino voor, ijslanders met een bles of kol zijn altijd splash.
Het wit hoeft bij splash echt niet over de ogen heen te gaan om de ogen blauw te maken, ook zonder wit bij het oog kan een oog blauw zijn, dit is bijvoorbeeld een minimaal splash ijslander:
http://www.icelandichorse.is/Hringeygur ... sottur.jpg
Sampie schreef:wel grappig want ik heb ook een paard met 2 blauwe ogen, maar mensen zeggen altijd dat komt door een bles, dan is er geen pigment, maar de bles loopt helemaal niet in de ogen door. Het komt dus echt door een gen. Nooit geweten

maar nu is het mysterie opgelost! Alleen wie draag het gen, vader of moeder?? Of moeten ze het beide hebben?
Inderdaad dus niet door de bles op zich, maar de bles heeft dezelfde oorzaak als de blauwe ogen. Maar zoals ik in mijn vorige bericht zei kunnen blauwe ogen ook door frame veroorzaakt worden, wat voor paard heb je?
Vader, moeder, of beide kunnen het gen dragen om een splash veulen te geven. Geen enkel kleurgen bij paarden is geslachtsgebonden. Splash is een dominant gen, als een veulen dus van maar 1 van de ouders al splash krijgt, dan is het splash.
Genen bestaan uit twee delen, allelen genaamd, 1 afkomstig van de vader en 1 afkomstig van de moeder, deze vormen samen weer een paar en zo dus een gen wat het veulen krijgt. Deze allelen binnen een gen kunnen veschillend zijn, maar er is dan 1 van deze allelen overheersend over het andere. Je ziet er maar 1 aan de buitenkant, de andere is aanwezig maar blijft verborgen.
Zo'n overheersend gen heet dominant, het verborgen heet recessief. Om een voorbeeld te nemen, schimmel is bijvoorbeeld een dominant gen. Stel nou dat een veulen van de ene ouder een allel krijgt wat zegt 'schimmel' en van de andere ouder een allel wat zegt 'niet-schimmel'. Dan is het schimmel allel dominant en zal dus schimmel worden, ook al zegt het andere allel niet-schimmel.
En zo werkt het ook bij splash. Een veulen kan van de ene ouder een allel krijgen wat zegt 'splash'en van de andere ouder 'niet-splash', dan wordt het veulen toch splash. Het heeft dan dus zowel een splash als een niet-splash allel, en draagt zelf splash, maar kan op zijn beurt beide weer doorgeven (of splash of niet-splash).
Verschil bij splash itt tot het voorbeeld van schimmel en andere gewoon dominante genen, is dat splash incompleet dominant is. Dat wil zeggen dat als een veulen van beide ouders splash krijgt, het meer kenmerken zal hebben. Bij een gewoon dominant gen ziet het er hetzelfde uit als een veulen 1 of 2 allelen van het gen heeft.