Fokken met oude of nieuwe generatie dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Fokken met oude of nieuwe generatie dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 12:33

Als jullie je merrie willen laten dekken, hebben jullie dan ook een voorkeur aan jonge hengsten zoals Vivaldi, Cartano, Johnson enz. Of kiezen jullie liever voor oudere generatie dekhengsten zoals Balzflug, Democraat of Flemmingh.
Ik ben heel benieuwd waarom jullie liever voor een jonge hengst gaan of voor een oudere.

Sammie

Re: Fokken met oude of nieuwe generatie dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:05

Iemand die balzflug gebruikt die heeft geld te veel Nagelbijten / Gniffelen
Je 'voorbeeld' hengsten zijn volgens mij rukraak, Flemmingh is een 'oude' hengst maar heeft qua dekken echt niet te klagen. Dat kun je van Democraat én Vivaldi echt niet zeggen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:08

Ik zoek een hengst niet uit op oud of nieuw bloed, maar op wat er bij mijn merrie past. Ook qua bloedlijnen. Of ze dan gedekt wordt door een hengst die al langer mee draait of een groentje interesseert me niet zoveel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:15

-> F-AM

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:15

ditchie schreef:
Als jullie je merrie willen laten dekken, hebben jullie dan ook een voorkeur aan jonge hengsten zoals Vivaldi, Cartano, Johnson enz. Of kiezen jullie liever voor oudere generatie dekhengsten zoals Balzflug, Democraat of Flemmingh.
Ik ben heel benieuwd waarom jullie liever voor een jonge hengst gaan of voor een oudere.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar kan je het even toespitsen in hengsten die bewezen goede verervers zijn, of hengsten die meedraaien in de topsport, of de zeg maar Pavo showbinken,.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:18

sarabande schreef:
ditchie schreef:

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar kan je het even toespitsen in hengsten die bewezen goede verervers zijn, of hengsten die meedraaien in de topsport, of de zeg maar Pavo showbinken,.

Precies! Die jonge voorbeen-wapperaars van de Pavo-cup zeggen me niet zo veel...
Wel houdt ik de afstammelingenrapporten in de gaten van de jonge hengsten. (alhoewel dit volgens mij ook niet altijd zo objectief is...)

Mijn voorkeur gaat uit naar hengsten die zelf op redelijk niveau gelopen hebben, of hier in ieder geval de potentie voor hadden, maar dit door omstandigheden niet hebben kunnen waarmaken...
Daarnaast kijk ik ook wel naar hengsten die zelf dan misschien niet in de sport uitblinken, maar wel bewezen hebben goed door te fokken.
Dit zijn dus veelal wel al oudere hengsten.

Maar dit jaar hebben we wel voor een jinge hengst gekozen. Hierbij hebben we wel meer gekeken naar de afstamming/merrielijn dan naar de hengst zelf. (Alhoewel die er ook wel mag wezen hoor..) Knipoog

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:21

Ik volg alles wel op de voet, maar kijk voornamelijk toch naar lijnen en wat ik wil verbeteren. Toch betrap ik me er telkens weer op, dat ik voor de "oude" generatie kies. Eigenlijk precies zoals hananya beschrijft in haar antwoord.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:28

Ik heb een paar jaar tegenslag gehad buiten het fijne jaarling dat ik heb lopen, maar ga nu een hengst voor Saar (zie profiel) zoeken.
Ik heb een paar niet echt nieuwe, maar ook niet oude hengsten op het oog en merk dat het erg moeilijk is om aan adequate info over afstammelingen te komen.
Je hebt het veulenrapport, maar daar staat weer niet hoe ze het op specifieke (bij mij dus veel bloed voerende) merries doen.
De info van de hengstenhouder is bijna altijd gekleurd en als je een vraag op bokt stelt komen er tegenwoordig helaas te weinig zinnige antwoorden.
Nu kom ik er waarschijnlijk voor maart wel uit, maar hoe zit dat met onervaren fokkers???

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:14

fjordnina schreef:
Ik zoek een hengst niet uit op oud of nieuw bloed, maar op wat er bij mijn merrie past. Ook qua bloedlijnen. Of ze dan gedekt wordt door een hengst die al langer mee draait of een groentje interesseert me niet zoveel.

Helemaal mee eens, ik kijk ook naar de bloedlijn, naar wat bij mijn merrie past, wat mij aanspreekt en of er geen "rare" dingen doorgefokt worden, uit de afstammelingenrapporten haal ik dus ook wel veel info. Ga ook op je gevoel af en doe wat je zelf vind passen, luister niet naar andere mensen die het altijd wel beter (denken) te weten. Kies gewoon wat je zelf vind passen, dat is vaak de juiste keuze, je kent je merrie immers zelf het beste.
Bloos

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:47

Ik heb vorig jaar voor het eerst een hengst uitgezocht voor mijn merrie, door alle hengstenshows af te gaan en vooraf zoveel mogelijk informatie over de hengsten te lezen en op die manier op de hengstenshows kijken of de hengst in het echt meevalt of juist tegenvalt. Ik kijk heel erg naar het karakter en mijn merrie is dressuurpaard dus wil ik ook een dressuurhengst. Verder moet hij wel maat doorgeven, omdat ik zelf lange benen heb. En hij moet de zwakke punten van mijn merrie verbeteren, hiervoor bekijk ik het exterieur en de bewegingen van de hengst zelf en zijn nakomelingen, daarom neem ik ook geen jonge hengst, omdat ik niet weet hoe die fokt. Als het dan op de hengstenshow 100 % meevalt, heb ik mijn keuze gemaakt. Op een gegeven moment begin je wel als onervaren fokker te twijfelen, omdat je al zoveel hengsten gezien hebt, maar ik heb wel ervaren dat je je niet teveel moet laten beinvloeden door andere mensen. Ik moet immers later op dit veulen gaan rijden, niet de hengstenhouder of de overenthousiaste buurman met zijn goedbedoelde adviezen. Ik ben zelf heel tevreden met het resultaat, ik heb een super veulen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:13

sarabande schreef:
maar hoe zit dat met onervaren fokkers???
Die gaan voor zwart Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:30

Sammie schreef:
sarabande schreef:
maar hoe zit dat met onervaren fokkers???
Die gaan voor zwart Haha!

Kijk daar had ik het nu over, waarom kan er niet gewoon of niet of relevant gereageerd worden. Met dit soort antwoorden schiet niemand op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:44

Gutgutgut, tegen geintjes kun je blijkbaar niet. Overigs is het toch echt (helaas) zo. De (on)ervaren fokkers die gaan toch echt meestal voor zwart en Happie of Gal mot er opzitten. Die kijken niet zo als jij dat doet. Dus die vragen zich dat zelf ook niet af hoe en wat en waar ze naar moeten kijken.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:50

Dit jaar heb ik weer voor het eerst in jaren mijn KWPN merries laten dekken. 6 jaar geleden had ik Rafurstinels gekozen en daar heb ik een schitterende ruin van. Nu heb ik 1 merrie die een veulen krijgt van Lord Leatherdale en 1 van Numberto (een jong Ferro). Beide zijn jonge hengsten en ik vind ze kwa afstamming goed en type/beweging spreken mij erg aan. Ik neem de gok en kies dus voor een jonge hengst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:18

Sammie schreef:
Gutgutgut, tegen geintjes kun je blijkbaar niet. Overigs is het toch echt (helaas) zo. De (on)ervaren fokkers die gaan toch echt meestal voor zwart en Happie of Gal mot er opzitten. Die kijken niet zo als jij dat doet. Dus die vragen zich dat zelf ook niet af hoe en wat en waar ze naar moeten kijken.

Ik heb het over mensen die de moeite nemen om hier een serieuze vraag te stellen en die dan snel afgeserveerd worden op deze manier.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:34

Dat komt idd wel eens voor ja. Maar er wordt ook vaak degelijk advies gegeven waar vervolgens niks mee gedaan wordt, want het is niet zwart of 1 cm te klein. Iemand die in zijn opschrijving al bij voorbaat en enkel zet het MOET een zwart of donker veulen zijn, en dan wordt er nog moeite gedaan door diverse om advies te geven en dan laat ts hengsten staan die wél goed passen, maar een verkeerd velletje hebben dan vraag ik me af hoe serieus je bent. En dan zijn er ook tig topic's waarin goed en duidelijk omschreven wordt hoe de merrie(lijn) in elkaar steekt en wat er gezocht wordt in een hengst en wat de verwachtingen zijn van het veulen. Die mensen krijgen toch écht vaak goed advies. Want die mensen zijn er serieus mee bezig en doen hun best als (on)ervaren fokker. Een enkele penny daargelaten die namen neerkwakt die op elke merrie lijken te passen.

(dit wordt offtopic Haha! )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:46

Iemand die beslist een zwart veulen wil dat 1.70 wordt moet niet fokken maar iets kopen dus het is verspilde moeite daarop te reageren, net zoals op veel onzinnige vragen.
Maar in het andere geval als iemand echt serieus is heeft die recht op serieuze antwoorden.
Het zou het mooiste zijn als mensen die niet weten waar het over gaat of het alleen leuk vinden om anderen tegen spreken niet zouden reageren, maar dat is een utopie vrees ik.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:14

sarabande schreef:
Nu kom ik er waarschijnlijk voor maart wel uit, maar hoe zit dat met onervaren fokkers???

Ik heb mijn merrie dit jaar niet laten dekken, want waarmee?
Oud of nieuw heeft er voor mij weinig mee te maken, het moet me aanspreken.
Ik heb wel 2 leukerds in gedachten, maar de één is weinig over te vinden en kan ik ook niet gaan bekijken en de ander is jong en weet ik alleen het prijsje.
Soms denk ik wel eens, dadelijk gooi ik wel een dart pijltje want ik word er dol van Haha!
Ik denk dat de vraag, doe ik het goed, ook wel meespeelt.

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:59

je moet een hengst niet uizoeken op oud en nieuw

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:20

confetti schreef:
Dit jaar heb ik weer voor het eerst in jaren mijn KWPN merries laten dekken. 6 jaar geleden had ik Rafurstinels gekozen en daar heb ik een schitterende ruin van. Nu heb ik 1 merrie die een veulen krijgt van Lord Leatherdale en 1 van Numberto (een jong Ferro). Beide zijn jonge hengsten en ik vind ze kwa afstamming goed en type/beweging spreken mij erg aan. Ik neem de gok en kies dus voor een jonge hengst.

Numberto is geen Ferro....Negro Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:37

Sammie schreef:
Iemand die balzflug gebruikt die heeft geld te veel Nagelbijten / Gniffelen

Hee hee hee Boos! Haha!
Ik zou hem zo nog gebruiken als ik de juiste merrie ervoor te pakken had...

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 06:43

janderegelaa schreef:

Numberto is geen Ferro....Negro Knipoog

Oeps foutje, zat te slapen Dromen .