Sperma import uit amerika

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marcs

Sperma import uit amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 15:02

Hoi,

Ik heb een gave hengst gezien die goedgekeurd is bij het NAWPN in amerika.
heeft er iemand ervaring met sperma import uit amerika, schijnbaar zijn ze daar met invriezen nog niet zover als bij ons, dus zal er gekoeld materiaal overgebracht moeten worden??? (beperkt houdbaar-> dicht bij de eisprong??)

heeft iemand hier ervaring mee????

(ook voor wat betraft de kosten Haha! )

Liezel1

Re: Sperma import uit amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:04

link dit even naar het western forum..
daar zijn meerdere mensen die een merrie met sperma uit de USA hebben geïnsemineerd.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:08

Liezel, ben ik wel benieuwd naar. Ben vorig jaar bezig geweest maar het is bijna onmogelijk om het voor elkaar te krijgen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:24

Ik heb een veulen rondhuppelen (nou ja, een jaarling nu Haha! ) van bevoren sperma uit de VS. In de westernsport wordt het veel gedaan, haast allemaal via Holstud Stroe. Het belangrijkste is hoe het bevroren wordt enz in de VS en het beste kun je dus de hengstenhouder naar een Select Breeders Station laten gaan, daar wordt hun alles verteld en worden ze goed begeleid.
Verder moet je wel weten dat de kosten best kunnen oplopen voor de hengstenhouder. Hij moet een Test freeze doen, kijken of de hengst wel goed vriest en dooit (nou ja, de hengst niet, zijn sperma natuurlijk Knipoog ) want bij lang niet alle hengsten gaat dat voldoende goed. Ook al "koelen" ze super, wil niet zeggen dat ze goed vriezen. Ook moet het sperma eenmaal getest en gewonnen een aantal tests ondergaan voordat het naar de EU verzonden mag worden, dat duurt ongeveer 30 dagen.

maar goed, voor veel meer info:
www.holstud.nl
www.selectbreeders.com

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:55

Om sperma van een bepaalde hengst uit Amerika ingevoerd te krijgen moet de hengst aan bepaalde eisen voldoen. Je kunt niet zomaar van iedere willekeurige hengst sperma over laten komen. Gekoeld sperma mag geloof ik sowieso niet, dat moet ingevroren zijn. Neem idd even contact op met Select Breeders.

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:36

Bedankt voor de reacties, ben ik in iedergeval al weer een beetje verder

misschien ook mensen die zelf al een NAWPN sperma geimporteerd hebben??

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:42

welke hengst gaat t om? als ik vragen mag?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:49

marcs schreef:
Hoi,

Ik heb een gave hengst gezien die goedgekeurd is bij het NAWPN in amerika.
heeft er iemand ervaring met sperma import uit amerika, schijnbaar zijn ze daar met invriezen nog niet zover als bij ons, dus zal er gekoeld materiaal overgebracht moeten worden??? (beperkt houdbaar-> dicht bij de eisprong??)

heeft iemand hier ervaring mee????

(ook voor wat betraft de kosten Haha! )

Ze zijn in Amerika een stuk verder dan in Europa, alleen al omdat het land veel groter is en het dus veel meer toegepast wordt. Via de dierenkliniek Emmeloord kom je bij de Nederlandse afdeling van een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd sperma verstuurd dat heel zorgvuldig ingevroren is en een hoge drachtigheid geeft.
Met Holstud heb ik in het verleden dramatische ervaringen gahad.
Dat heeft mij 12 rietjes van zeer exclusief en prima sperma gekost, daarna werd de merrie elders direkt drachtig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:52

Emmeloord ís een Select Breeders Station... Knipoog

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 14:48

't gaat eigenlijk om twee hengsten:

http://www.sandiegosporthorses.com/stallions.html (Werigo)

en

http://www.tishquirk.com/ (More than luck)

1e heb ik al tamelijk mee zitten mailen, maar is een oude hengst, dus ze moeten daar nog checken of het allemaal wel lukt

2e gaf aan dat ze eigenlijk alleen maar gekoeld opsturen, dus moet eerst nog maar eens zien of het uberhaupt mogelijk is, en wat de extra kosten zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:07

jeddah schreef:
Emmeloord ís een Select Breeders Station... Knipoog

Sorry dat bedoelde ik. Ik heb indertijd bij de heropening van Emmeloord een indrukwekkende film en uitleg gezien over de wijze waarop door hen sperma gewonnen, ingevroren en verwerkt werd, daar was ik nogal van onder de indruk, zeker na mijn voorgaande ervaringen.